Nezákonné konanie verejného zhromaždenia

Vydáno: 10 minút čítania

Právo zhromažďovať sa patrí k základným právam a slobodám garantovaným zákonom č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p., ako i Listinou základných práv a slobôd. Právo zhromažďovať sa však nie je neobmedzené. Verejné zhromaždenia sa konajú na území obce. Uskutočnenie verejného zhromaždenia môže ohrozovať rôzne verejné záujmy v obci, napr. ochranu zdravia, verejného poriadku, bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a pod. Keďže v súčasnosti je realizácia zhromaždovacieho práva výrazne ovplyvnená šírením infekčnej nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, naberá problematika verejného zhromažďovania na intenzite. Kľúčové kompetencie voči verejným zhromaždeniam zákonodarca zveruje práve obciam ako orgánom verejnej správy. Obce svoje kompetencie však často nepoznajú a nedokážu zákonne konformne realizovať svoje právomoci. Organizátori verejných zhromaždení pritom často porušujú povinnosti pri zvolávaní a uskutočňovaní verejných zhromaždení. Príspevok pojednáva o oznamovacej povinnosti zvolávateľa verejného zhromaždenia a o vyvodení zodpovednosti obcou za nezákonný postup zvolávateľa.

 
Právna úprava
Konanie verejných zhromaždení nie je založené na povoľovacom konaní, t.j. konanie verejného zhromaždenia nepodlieha povoleniu obce. Konanie verejného zhromaždenia je založené na oznamovacej povinnosti zvolávateľa verejného zhromaždenia.
Úlohy obcí a zvolávateľov verejných zhromaždení upravujú najmä:
-
zákon SNR č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 84/1990 Zb.");
-
zákon SNR č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok");
-
ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR").
 
Zákonný postup pri oznámení zhromaždenia
Podľa § 5 ods. 1 zákona č. 84/1990 Zb.:
I------------------------------------------------------------------------------I I I I "Zvolávateľ je povinný zhromaždenie písomne oznámiť

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Rezervný fond obce v roku 2020 a 2021
Stále aktuálne výnimky z rozpočtových pravidiel v čase pandémie a ich zmeny od 1. októbra 2020
Zmena pravidiel používania návratných zdrojov financovania a prostriedkov rezervného fondu
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Účtovanie návratných zdrojov financovania v podmienkach miest a obcí
Úprava rozpočtových pravidiel v čase mimoriadnej situácie
Novela zákona o obecnom zriadení v súvislosti s COVID-19
Per rollam hlasovanie obecného zastupiteľstva
Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19 (1. časť)
Obmedzenie rozhodovania obecných zastupiteľstiev počas krízovej situácie
Výkazníctvo štátnej správy a samosprávy v období pandémie
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas COVID-19
Opatrenia počas obdobia pandémie vo vzťahu k miestnym daniam
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Hlavný kontrolór obce počas COVID-19
Finančná kontrola v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie
Prehľad lehôt v samospráve, ktoré môžu byť posunuté

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Príplatok na stravné
Hygiena v materskej škôlke.
Určenie odmeny zástupcu primátora
Odmena hlavného kontrolóra
Poriadok odmeňovania a postup pri odmeňovaní zamestnancov prijatých cez ÚPSVaR
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Prednosta obecného úradu a jeho uvoľnenie zo zamestnania
Nárok na odchodné hlavného kontrolóra obce
Hlavný kontrolór obce
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Odchodné starostu v prípade vzniku nároku na starobný dôchodok
Pracovný pomer na dobu určitú
Plat úväzkového starostu
Výpočet priemerného mesačného platu starostu po 1. 6. 2011