Finančná motivácia občanov k triedeniu komunálneho odpadu už od nového roka

Vydáno: 9 minút čítania

Za základ zvýšenia motivácie občanov k triedeniu komunálneho odpadu v jednotlivých obciach a mestách na Slovensku považujeme prijatie možnosti odmeňovať občanov nielen na základe minimalizácie množstva vyprodukovaného odpadu, ako to je pri množstvovom zbere komunálneho odpadu, ale aj na základe množstva vytriedeného odpadu. Ide v podstate o uplatnenie princípu "čím viac vytriediš, tým viac ušetríš", ktorý je presadzovaný v zákone č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch") vo väzbe predovšetkým na myšlienku zavedenia rozšírenej zodpovednosti výrobcov.

V roku 2020 takúto možnosť platná slovenská legislatíva vo väzbe na priamu motiváciu občanov v podstate neumožňovala. Aj obce, ktoré v minulosti takýto systém uplatňovali, museli od neho upustiť. Zmena nastane až v ďalšom období vo väzbe na zákon č. 460/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o odpadoch a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý bol uverejnený v Zbierke zákonov SR dňa 27. decembra 2019. Uvedený zákon sa týka aj novely zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 582/2004 Z.z."). Jednotlivé časti novely zákona platia postupne od roku 2020.
Uvedomujúc si problém nemožnosti priamej motivácie občanov vo väzbe na vytriedený komunálny odpad (nepriama motivácia, ak by všetci triedili komunálny odpad, viedlo by to k zníženiu poplatkov za zneškodňovanie komunálnych odpadov v obci) sme v komunikácii s Ministerstvom financií SR upozornili na tvrdosť zákona a potrebu motivácie občanov na príklade z iných krajín, čo viedlo k príprave legislatívnej zmeny zákona č. 582/2004 Z.z. prostredníctvom zmeny zákona o odpadoch najmä vo väzbe uvedenej v nasledujúcom príklade. Najdôležitejšia zmena s vplyvom na finančnú motiváciu sa prejavila v § 83 zákona č. 582/2004 Z.z., pričom táto legislatívna zmena vstúpi do platnosti od 1. júla

Související dokumenty

Súvisiace články

Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Podania daňového subjektu
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Ako dosiahnuť, aby začali ľudia triediť
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2020 (2. časť)
... vieme triediť? Triediť je veda! A niekedy aj bieda.

Súvisiace otázky a odpovede

Poplatok za komunálny odpad
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Pálenie pneumatík
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Sankcie pre obec
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Kompetencie obecného zastupiteľstva
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Daňové tajomstvo
Dotácia z rozpočtu obce
Vstup na pozemok suseda
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatok za uloženie nebezpečného odpadu
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov