Rokovanie obecného zastupiteľstva počas COVID-19

Vydáno: 19 minút čítania

Zákon č. 73/2020 Zb., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „novela“ alebo „zákon č. 73/2020 Z. z.“) sa zásadne týkaobcí, a to najmä v otázkach rokovania a hlasovania obecného zastupiteľstva v čase krízového stavu. Zákonnej modifikácii podlieha i funkčné obdobie hlavného kontrolóra. Článok sa venuje rokovaniu obecného zastupiteľstva počas krízovej situácie.

Novozavedené osobitné ustanovenia zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) v § 30f sa aplikujú len v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu (ďalej len „krízová situácia“).

Operatívne prijatá normatívna úprava však nie je schopná v absolútnom rozsahu efektívne a komplexne reagovať na všetky vzniknuté situácie a dostatočne reflektovať i rozmanitosť podmienok slovenských obcí. Novela bola prijatá v skrátenom legislatívnom konaní a vyvoláva množstvo aplikačných problémov a výkladových nejasností.

Napriek nedostatkom schválenej úpravy vytvára novela základnú platformu, aby orgány obce dokázali v obmedzenom režime fungovať aj počas krízovej situácie vyvolanej pandémiou COVID-19. Preto prijaté novelizované ustanovenia sú do určitej miery všeobecné, čo umožňuje obciam, aby ich pružne inkorporovali do svojich podmienok v závislosti od ich technologickej pripravenosti. Zavedenie nových inštitútov v zákone o obecnom zriadení je do určitej miery rámcové práve z dôvodu rôznej úrovne technickej pripravenosti, možností a zručnosti jednotlivých obcí. Zakotvujú sa alternatívne typy rokovania a hlasovania obecného zastupiteľstva. Ich použitie vychádza zo zásady subsidiarity, tzn., že je podporné k štandardnému fyzickému verejnému rokovaniu obecného zastupiteľstva. Rámcovosť novely a „otvorenosťou“ upravených inštitútov vyvoláva druhotný efekt, ktorý nájdeme vo viacerých zásadných interpretačných otázkach. Pri zachovaní pružnosti aplikácie novely totiž obce nesmú prekročiť „zákonom stanovené mantinely“, inak budú nimi prijaté uznesenia nezákonné.

Neplynutie lehôt

Podľa § 30f ods. 1 novely počas krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 neplynú lehoty uvedené v § 11a ods. 3, § 14 ods. 4, § 18a ods. 2 prvej vete a ods. 4 zákona o obecnom zriadení. Tieto lehoty sú viazané na:

  • uskutočnenie miestneho referenda na základe petície obyvateľov obce,
  • lehotu na zasadnutie obecnej rady a
  • lehotu súvisiace s vyhlásením a uskutočnením voľby hlavného kontrolóra.

Zákonodarca určil prerušenie plynutia lehôt pre tieto udalosti z dôvodu, že ide (s výnimkou zasadnutia obecnej rady) o úkony, ktoré spadajú do kategórie základných otázok obce. Pre rozhodnutie o nich je preto potrebná nespochybniteľná legitimita, t. j. aby sa zúčastnilo na miestnom referende čo najviac obyvateľov a aby bol hlavný kontrolór volený legitímnou väčšinou hlasov poslancov. U hlavného kontrolóra je cieľom spočívania lehôt aj gara

Související dokumenty

Súvisiace články

Obmedzenie rozhodovania obecných zastupiteľstiev počas krízovej situácie
Per rollam hlasovanie obecného zastupiteľstva
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Hlavný kontrolór obce počas COVID-19
Finančná kontrola v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Schválenie zvýšenia platu starostu
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Nároky zástupcu starostu vyplývajúce zo zákona
Výpočet platu starostu
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni (5. časť)
Mzdový a prevádzkový normatív v škole
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pracovné cesty konateľa, spoločníka do Nemecka
Cestovné náhrady spoločníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Strava na služobnej ceste hradené firemnou kreditnou kartou
Maďarská Kft. posiela svojich zamestnancov pracovať na územie Slovenskej republiky
Zmluva o prevzatí dlhu
Predaj obchodného podielu
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Požičanie motorového vozidla
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Náklady poskytovateľa zdrav. starostlivosti
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO
Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
73/2020 Z.z. , ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19