Jeden kandidát na hlavného kontrolóra - dva možné právne výklady

Vydáno: 15 minút čítania

Článok analyzuje postup obecného zastupiteľstva pri voľbe hlavného kontrolóra obce v situácii, keď sa o funkciu hlavného kontrolóra obce uchádza jediný kandidát. Rozbor vychádza z platnej a účinnej právnej úpravy a zohľadňuje dostupnú judikatúru a odbornú literatúru. Je nepochybné, že zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") nepočítal so situáciou, keď sa o funkciu hlavného kontrolóra obce bude uchádzať len jediný kandidát. Ide o medzeru v zákone, ktorú by bolo načase odstrániť. Situácie, keď sa o funkciu hlavného kontrolóra obce uchádza iba jeden kandidát, nie sú v aplikačnej praxi ojedinelé. Navyše zákonodarcom zvolené legislatívne riešenie je tak nevhodné, že vedie k interpretačne úplne protichodným záverom. Za stavu účinnej právnej úpravy je preto potrebné hľadať také metódy výkladu, ktoré účinnejšie prispejú k ochrane základných práv a slobôd.

Jeden kandidát na hlavného kontrolóra - dva možné právne výklady
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Advokát
 
Modelová situácia
Vo voľbe konanej obecným zastupiteľstvom je prihlásený jediný kandidát, ktorý spĺňa zákonné požiadavky kladené na výkon funkcie hlavného kontrolóra obce zákonom o obecnom zriadení a uznesením obecného zastupiteľstva, ktorým sa vyhlasuje voľba hlavného kontrolóra a stanovujú sa náležitosti prihlášky kandidáta.
Počet poslancov obecného zastupiteľstva dotknutej obce je 7.
Obecné zastupiteľstvo pristúpilo k voľbe hlavného kontrolóra obce v prvom kole s takýmto výsledkom hlasovania: Počet prítomných poslancov bolo 6 zo 7. Za zvolenie kandidáta do funkcie hlavného kontrolóra obce hlasovali 3 poslanci obecného zastupiteľstva, 2 poslanci boli proti a 1 sa zdržal hlasovania.
Na základe tohto hlasovania v prvom kole už hlasovanie v druhom kole neprebehlo, keďže poslanci, ktorí za kandidáta nehlasovali, odmietli voľbu hlavného kontrolóra obce v druhom kole s odôvodnením, že v prípade jedného kandidáta má byť len jedno hlasovanie - prvé kolo.
 
Aplikačný problém
Má sa v prípade, ak sa o funkciu hlavného kontrolóra obce uchádza len jeden kandidát, ktorý v prvom kole voľby nezíska súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva, vykonať aj druhé kolo volieb, v ktorom už jeden kandidát potrebuje na zvolenie len najväčší počet platných hlasov?
 
Rozhodujúca právna úprava
Obec je podľa čl. 64a zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších ústavných zákonov (ďalej len "Ústava SR") samostatný územný samosprávny a správny celok Sl

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Spracovanie administratívy obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva
Odvolanie hlavnej kontrolórky počas materskej dovolenky
Nezlučiteľnosť funkcie hlavného kontrolóra
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (IV.)
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Zlučiteľnosť funkcií
Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Osobný záujem verejného funkcionára
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce
Obecné zastupiteľstvo a plán činnosti hlavného kontrolóra
Hlavná kontrolórka a jej členstvo v komisii
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Obsah činnosti hlavného kontrolóra
Porušenie niektorých povinností obcami

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Kandidát za poslanca do obecného zastupiteľstva, ktorý je v podmienke
Pomoc rodinného príslušníka
Uznanie výdavkov na obstaranie bytu pri predaji bytu občanom
Zmluva o dielo a autorská zmluva od občana nepodnikateľa
Zmluva o prevzatí dlhu
Predaj obchodného podielu
Predaj nehnuteľnosti
Súčinnosť tretích osôb
Jednorazová náhrada
Zasielanie zápisnice a uznesení z rokovaní obecného zastupiteľstva
Ochrana osobných údajov
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Nezlučiteľnosť funkcií
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov