Lízing – legislatíva a účtovanie vo verejnej správe

Vydáno: 10 minút čítania

Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) upravuje nadobúdanie majetku formou lízingu v ust. § 19 ods. 1, v zmysle ktorého prostriedky štátneho rozpočtu (ŠR) nemožno použiť na úhradu nájomného podľa zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci (lízing) okrem úhrady tohto nájomného z prostriedkov ŠR určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie. Ide o spôsob obstarania veci alebo majetkovej hodnoty s využitím cudzích zdrojov.

Finančný lízing je obstaranie dlhodobého hmotného majetku:

  • na základe nájomnej zmluvy,
  • s dojednaným právom kúpy prenajatej veci,
  • za dohodnuté platby,
  • počas dohodnutej doby nájmu tohto majetku.

V deň odovzdania predmetu lízingu:

  • prenajímateľ odúčtuje predmet lízingu zo svojho majetku a zaúčtuje pohľadávku voči nájomcovi,
  • nájomca zaúčtuje predmet lízingu na účet aktív a zároveň zaúčtuje záväzok voči prenajímateľovi, týmto dňom začína predmet lízingu štandardne odpisovať.

Finančný lízing – prenájom, je spôsob obstarania majetku, pri ktorom nie je rozhodujúce vlastnícke právo na to, aby bol takýto majetok vykazovaný v súvahe.

V nadväznosti na uplatnenie zásady ekonomického úžitku obsiahnutej v zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) o majetku účtuje tá účtovná jednotka, ktorej majetok prináša ekonomický úžitok, a nie tá, ktorá mák majetku vlastnícke právo.

Výhodou finančného prenájmu je skutočnosť, že nájomca nemusí mať počiatočný kapitál a obstarávaciu cenu predmetu lízingu prenáša do účtovných nákladov.

Nevýhodou môže byť napríklad to:

  • že vlastníctvo k obstaranej veci vzniká nájomcovi najskôr po skončení lízingu, t. j. minimálne po 3 rokoch,
  • ďalej úpravy na obstaranej ve­ci môže robiť nájomca

Související dokumenty

Súvisiace články

Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Obstarávanie majetku formou lízingu
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Výpožička majetku a lízing v zriadených organizáciách
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (II.)
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (III.)
Účtovanie majetku obcí
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Pohľadávky ako súčasť majetku obcí a ROPO
Vykazovanie dlhu obce
Finančný lízing rozpočtovej organizácie zriadenej obcou
Špecifiká dlhodobého majetku obce vyplývajúce z postupov účtovania
Účtovanie stavieb, technického zhodnotenia stavieb a ich vykazovanie v konsolidačnom balíku v štátnych ROPO
Účtová trieda 0 – Dlhodobý majetok (I.)
Obstarávanie majetku formou lízingu (II.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO

Súvisiace otázky a odpovede

Účtový rozvrh
Obstaranie fotovoltaickej elektrárne - zaradenie do obchodného majetku a odpisy
Uzávierky z elektronickej registračnej pokladnice
Obstarávacia cena dlhodobého majetku
Predčasné ukončenie lízingu
Postúpenie nájomnej zmluvy
Účtovanie materiálu
Vzájomné započítanie mánk a prebytkov
Poskytnutie dlhodobej pôžičky materskou spoločnosťou
Účtovanie dotácie poskytnutej z úradu práce
Poskytnutie príspevku neštátnej škole
Predčasné ukonč. fin. leasingu po 01.01.2015
Úroky z leasingu v JÚ
DPH a účtovanie pri leasingu - použitý tovar
Klasifikácia lízingovej zmluvy
Vystavenie hromadných pokladničných dokladov
Vklad spoločníka - kapitálové fondy
Spätný lízing
Leasing budovy a pozemkov
Časové rozlíšenia úroku