Príspevok uverejnený v letnom dvojčísle sa venoval novej právnej úprave všeobecne záväzných nariadení obce (ďalej len "VZN") zavedenej novelou č. 70/2018 Z. z, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Keďže obce musia po 1. apríli 2018 prijímať úplne nové VZN alebo minimálne aktualizovať doterajšie VZN, tak tento článok poskytne základné praktické odporúčania pri tvorbe obecných noriem. Odporúčania reagujú na najčastejšie aplikačné chyby obcí pri spracovaní VZN.
NEPREPISOVAŤ ZÁKONY
Pri tvorbe VZN obec nemá "prepisovať" texty zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov
- prepisovanie zákonného textu do textu VZN je nesprávnou legislatívnou technikou spracovania VZN, hoci sa veľmi často objavuje v aplikačnej praxi väčšiny slovenských obecných samospráv, a to bez ohľadu na ich veľkosť. V prípade uplatnenia takejto legislatívnej techniky VZN preberá ustanovenia zákona (prípadne iného druhu prameňa práva), t.j. normatívneho právneho aktu vyššej právnej sily, čo je neprípustné. Pri takomto postupe totiž obec pri prijatí VZN preberá do jeho obsahu zákonné ustanovenia. Zákonná úprava má však všeobecnú záväznosť aj pre obce a mestá, jej prevzatím do VZN vzniká situácia, keď obecné zastupiteľstvo pri prijímaní nariadenia hlasuje aj o texte zákona, teda o prijatí všeobecne záväzných právnych noriem schválených zákonodarným orgánom Slovenskej republiky.Ak sa v obsahu VZN preberá zákonná povinnosť konkrétneho subjektu, obec v ňom vytvára zákonodarcom nezamýšľaný priestor na postih jej nositeľa v prípade nesplnenia tejto povinnosti, a to nielen za porušenie zákona, ale aj za porušenie VZN, ktoré je v prípade sťaženia plnenia úloh štátnej správy alebo obcí priestupkom podľa § 46 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch (priestupkový zákon) v z. n. p.
Uloženie iného druhu sankcie, výšky sankcie vo VZN odlišnej od právnej úpravy prijatej v zákone zakladá dôvod na prijatie prokurátorského opatrenia. Postih za porušenie rovnakej povinnosti má byť v rámci zásady rovnosti pred zákonom identický zo strany orgánu samosprávy, ako aj orgánu štátnej správy. V rovnakých veciach musí byť v súlade so zásadou legitímnych očakávaní predvídateľné a očakávané aj rovnaké rozhodnutie.
Ďalším dôvodom kritiky "prepisovania" textov zákonov do textov VZN je častá nedôslednosť a nepresnosť obcí pri preberaní zákonného textu do obsahu VZN. Akýmsi "prispôsobovaním zákonného textu" sa veľmi často VZN dostávajú do rozporu s právnymi predpismi vyššej právnej sily, čím je založená ich nezákonnosť, prípadne i protiústavnosť.