Príspevok sa bližšie venuje agende vedenia pokladnice a pokladničnej hotovosti v spojitosti s účtovným rokom 2023 a zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a inými normatívnymi právnymi predpismi, na ktoré by účtovná jednotka nemala zabudnúť v dennej praxi. V záverečnej časti je spracovaný pre čitateľov prehľad frekventovaných otázok z územnej samosprávy.
Úvodom treba spomenúť, že pre celú územnú samosprávu sú od 1. 1. 2023 v účinnosti nové a samostatné postupy účtovania, a to na základe Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. 12. 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie.
Lehota na vykonanie inventarizácie zásob a pokladničnej hotovosti je stanovená v zákone o účtovníctve obligatórne, a to v termíne minimálne raz za účtovný rok (k termínu 31. 12.). Frekventovanejšie inventarizácie a inventúry v pokladnici sa realizujú v praxi:
- na základe mimoriadnej inventarizácie majetku, záväzkov a ich rozdielov,
- na základe požiadavky kontrolného orgánu alebo podľa prijatého opatrenia na nápravu nedostatkov zistených kontrolou,
- v zmysle príkazu štatutára účtovnej jednotky v územnej samospráve (starosta, riaditeľ alebo primátor a podobne).
V praxi treba dodržiavať aj pravidlá definované v osobitnom predpise - zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“).Podľa Zákonníka práce sa teda inventarizuje pokladničná hotovosť (teda finančný majetok určený na obeh alebo obrat) v týchto prípadoch:
- pri uzatvorení dohody o hmotnej zodpovednosti,
- pri jej zániku,
- pri preradení zamestnanca na inú prácu alebo na iné pracovisko, a tiež
- pri skončení pracovného pomeru.
Spôsob takejto inventarizácie môže byť realizovaný:
- zápisom v pokladničnej knihe (s uvedením dátumu a zostatku),
- evidovaním v elektronickej pokladničnej knihe,
- písomným zápisom (spolu s mincovkou).
Upozornenie: V praxi sa vykonáva i inventarizácia pokladničnej hotovosti pri odovzdaní pokladnice zastupujúcemu zamestnancovi (pozn. autora: postačí zápis v pokladničnej knihe, t. j., s akým zostatkom sa pokladnica odovzdáva).
Kontrola pokladničnej hotovosti (súlad fyzického a účtovného stavu)
Vzor: SPRÁVA o kontrole pokladničnej hotovosti – tematická kontrola
Podľa zámeru vykonania námatkovej kontroly vykonal hlavný kontrolór ...... kontrolu pokladničnej hotovosti ako pravidelnú kontrolu, a to v náhodne vybraný pracovný deň v mieste sídla subjektu .......... (pokladnice v hlavnej pokladnici ...., lístkové pokladnice) dňa ...... k evidenčnému stavu .....
Cieľom kontroly bolo preverenie dodržania ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov vzhľadom na dodržanie zásady súladu účtovného a skutočného stavu pokladničnej hotovosti podľa hlavnej knihy, pokladničnej knihy v predmetný deň a zostatku pokladničnej hotovosti (bankoviek a mincí vo fyzickej forme). Ku kontrole bola vyžiadaná súčinnosť účtovného úseku v rámci zistenia účtovného stavu pokladničnej hotovosti – konto účtu 211 01 00.
Bolo zistené, že pokladničnú agendu spravujú zamestnankyne podľa vopred podpísanej dohody o hmotnej zodpovednosti, čo je v súlade s ustanoveniami § 182 a nasl. zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
Predmetná kontrola bola vykonaná s použitím mincovky a to nasledovne:
Pokladnica č. 1:
|
Menovitá hodnota |
Počet ks |
Spolu |
|
0,01 |
- |
- |
|
0,02 |
- |
- |
|
0,05 |
8 |
0,40 |
|
0,10 |
1 |
0,10 |
|
0,20 |
- |
- |
|
0,50 |
9 |
4,50 |
|
1,00 |
2 |
2,00 |
|
2,00 |
- |
- |
|
5,00 |
2 |
10,00 |
|
10,00 |
12 |
120,00 |
|
20,00 |
2 |
40,00 |
|
50,00 |
1 |
50,00 |
|
100,00 |
- |
- |
|
200,00 |
- |
- |
|
500,00 |
- |
- |
Porovnanie účtovného a skutočného stavu pokladničnej hotovosti
Kontrolou bolo zistené, že celkom sa fyzicky v pokladnici nachádzalo 227 eur. Uvedený údaj bol porovnaný s účtovným stavom pokladničnej hotovosti. Bolo zistené, že posledná úhrada bola zrealizovaná v pokladnici dňa ..... v sume 27 eur (konečný stav pokladničnej hotovosti k ..... predstavoval 200 eur). Po preverení účtovného stavu z konta účtu 211 01 00 uvedený stav je totožný.
Pokladnica č. 2:
|
Menovitá hodnota |
Počet ks |
Spolu |
|
0,01 |
- |
- |
|
0,02 |
- |
- |
|
0,05 |
10 |
0,50 |
|
0,10 |
15 |
1,50 |
|
0,20 |
10 |
2,00 |
|
0,50 |
18 |
9,00 |
|
1,00 |
26 |
26,00 |
|
2,00 |
13 |
26,00 |
|
5,00 |
7 |
35,00 |
|
10,00 |
10 |
100,00 |
|
20,00 |
- |
- |
|
50,00 |
- |
- |
|
100,00 |
- |
- |
|
200,00 |
- |
- |
|
500,00 |
- |
- |
Porovnanie účtovného a skutočného stavu pokladničnej hotovosti
Kontrolou bolo zistené, že celkom sa fyzicky v pokladnici nachádzalo 200 eur. Uvedený údaj bol porovnaný s účtovným stavom pokladničnej hotovosti. Bolo zistené, že posledná úhrada bola zrealizovaná v pokladnici dňa ...... . Po preverení účtovného stavu z konta účtu 211 01 00 uvedený stav je totožný.
Záver kontroly
Porovnaním účtovného a skutočného stavu neboli kontrolou zistené rozdiely. Z dôvodu nezistenia nedostatkov a absencie kontrolných zistení je vyhotovená správa o kontrole. Pri kontrole bola poskytnutá náležitá súčinnosť vedúcimi zamestnancami i pracovníkmi pokladničnej agendy.
Na čo nezabudnúť pri obehu účtovných hotovostných dokladov:
- Príjmový pokladničný doklad sa vyhotovuje v čase prevzatia prostriedkov od tretej osoby dvojmo.
- Zamestnanec zodpovedá za podpísanie pokladničného dokladu treťou osobou.
- Pred zaznamenaním do pokladničnej knihy je zamestnancom vyhotovená základná finančná kontrola spolu so zamestnancom úseku rozpočtu.
- Následne je doklad odovzdaný na zaúčtovanie s vyznačenou predkontáciou, podpisom a náležitosťami účtovného dokladu.
- Následne je vykonaný zápis v pokladničnej knihe v príslušnej evidencii dokladu.
- Na každý príjem a výdaj peňazí z pokladnice musí byť vyhotovený pokladničný doklad. Pokladničné doklady sa vedú v priebehu roka v samostatnom číselnom rade, a to v pokladničnej knihe.
- Číselný rad býva spravidla prílohou smernice. Zodpovedný zamestnanec pokladnice realizuje zápisy v pokladničnej knihe v ručnej/elektronickej forme, v ktorej sa denne ku koncu dňa vyčísľuje zostatok pokladničnej hotovosti. Zodpovedná osoba za vedenie pokladničnej agendy zodpovedá za dodržiavanie pokladničného limitu, pričom tento limit sa stanovuje interným aktom riadenia – smernicou alebo príkazom štatutára (pozn.: zriadená organizácia môže mať aj stanovený pokladničný limit podľa dikcie svojho zriaďovateľa).
Účtovanie inventarizačných rozdielov
- Inventarizačné rozdiely sa účtujú do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
- Inventarizačné rozdiely sa účtujú podľa charakteru na príslušné účty nákladov alebo výnosov s výnimkou schodku peňažných prostriedkov a cenín, ktorý sa účtuje ako pohľadávka vočii hmotne zodpovednej osobe.
Vysporiadanie sa s rozdielmi v rámci inventarizácie
Manko sa účtuje ako náklad na účte 549 – Manká a škody súvzťažne s:
- účtom zásob v prípade manka na zásobách,
- účtom oprávok v prípade manka na odpisovanom dlhodobom majetku,
- účtom konkrétneho dlhodobého majetku neodpisovaného v prípade manka na neodpisovanom dlhodobom majetku.
Schodok pokladničnej hotovosti alebo schodok na ceninách v prípade, že dokázateľne nedošlo ku krádeži, sa zaúčtuje ako pohľadávka voči hmotne zodpovednému zamestnancovi na účte 335 – Pohľadávky voči zamestnancom súvzťažne s účtom:
- 211 – Pokladnica alebo
- 213 – Ceniny.
Prebytok a účtovanie – upozornenia do praxe:
- v prípade nakupovaných zásob (materiál a tovar) na účte 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti so súvzťažným zápisom na príslušný účet zásob v účtovej triede 1 – Zásoby,
- prebytok zásob vlastnej výroby vrátane zvierat sa účtuje na príslušné účty účtovej skupiny 61 – Zmena stavu vnútroorganizačných zásob,
- v prípade pokladničnej hotovosti a cenín na účte 668 – Ostatné finančné výnosy so súvzťažným zápisom na účte 211 – Pokladnica alebo 213 – Ceniny,
- v prípade dlhodobého majetku odpisovaného sa zaúčtuje prírastok majetku na účte účtovej skupiny 01 – Dlhodobý nehmotný majetok alebo 02 – Dlhodobý hmotný majetok odpisovaný súvzťažne s účtom 384 – Výnosy budúcich období,
- v prípade dlhodobého majetku neodpisovaného sa zaúčtuje prírastok majetku na účte účtovej skupiny 03 – Dlhodobý hmotný majetok neodpisovaný súvzťažne s účtom 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti v príspevkových organizáciách, obciach a vyšších územných celkoch,
- v prípade dlhodobého majetku neodpisovaného sa zaúčtuje prírastok majetku na účte účtovej skupiny 03 – Dlhodobý hmotný majetok neodpisovaný súvzťažne s účtom 353 – Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu v štátnych rozpočtových organizáciách alebo s účtom 355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku.
Vyúčtovanie drobného nákupu
- V prípade zakúpenia tovaru a pod. bez zálohy predloží príslušný zamestnanec po potvrdení vedúcim svojho úseku zamestnancovi pokladnice na preplatenie doklady o výdavkoch.
- Následne prebehne formálna kontrola a vyhotovenie základnej finančnej kontroly.
- Súhlas s vyúčtovaním podpisuje vedúci zamestnanec, resp. štatutár.
- Výdavok z pokladnice sa realizuje formou príslušného tlačiva s uvedením formálnych náležitostí a číselným značením.
- Drobný nákup je vyúčtovaný len na základe preukázateľného dokladu (príjmový pokladničný doklad, paragón, faktúra a podobne) na základe súhlasu príslušného vedúceho zamestnanca/štatutára.
Otázky z praxe k téme pokladničnej agendy
Otázka č. 1: Môžeme v obci namiesto pokladničného dokladu (bločku) z registračnej pokladnice prijať paragón alebo len príjmový pokladničný doklad od iného subjektu?
Paragón nie je v praxi samosprávy častým dokladom v rámci obehu účtovných dokladov, keďže nespĺňa jeho náležitosti podľa ustanovení § 10 zákona o účtovníctve. Ak spĺňa paragón náležitosti účtovného dokladu, je hodnoverným dokladom, mimo uvedeného spĺňa spravidla charakter dočasného alebo ostatného dokladu.
Otázka č. 2: V prípade, že zamestnanec organizácie vykonal nákup v hotovosti a priniesol zamestnávateľovi pokladničný doklad o kúpe z predajne, tak v časti „vyplatené komu“ je potrebné uviesť meno a priezvisko zamestnanca, ktorý vykonal predmetný nákup a jeho podpis?
Na predmetnom doklade je optimálne uviesť meno a priezvisko zamestnanca, ktorý je z vecnej stránky zodpovedným za uvedené obstaranie (kúpu).
Otázka č. 3: Na príjmovom pokladničnom doklade, v prípade dotácie pokladne výberom hotovosti z banky, v časti „prijaté od“ je potrebné uviesť názov banky a v časti „podpis príjemcu“ bude podpis zamestnanca organizácie , ktorý z banky vybral hotovosť?
Na príjmovom pokladničnom doklade pri výbere hotovosti za účelom dotácie pokladnice z bankového účtu je vhodné uviesť podpis príjemcu – t. j. zamestnanca, ktorý vybral prostriedky z bankového účtu. Rovnako je vhodné postupovať, ak je výber z bankového účtu zrealizovaný na základe žiadanky podpísanej vedúcim zamestnancom alebo štatutárom organizácie.
Otázka č. 4: Je potrebné na účtovnom doklade (napríklad na pokladničnom doklade alebo na faktúre) uviesť meno a priezvisko alebo len podpis osoby, ktorá zúčtovala túto operáciu?
Podľa ustanovenia § 10 zákona o účtovníctve sa uvedie (za účelom zúčtovania účtovného dokladu) iba podpis účtovníčky/účtovníka (pozn. autora: nie je potrebné uvádzať meno a priezvisko).
Otázka č. 5: Dátum uskutočnenia účtovného prípadu znamená úhradu, tiež jej zúčtovanie faktúry a podobne?
Áno, uvedený termín (rozhodujúci dátum) zakotvuje i ustanovenie § 2 nových postupov účtovania od 1. januára 2023, a to na základe opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. 12. 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, teda vznik účtovného prípadu (pozn. autora: teda rovnako aj dátum zaradenia majetku, zúčtovanie odpisov, zúčtovanie predpisu miezd, preúčtovanie účtovných prípadov).