Finančné riadenie školy a školského zariadenia

Vydané: 12 minút čítania

V článku sa zameriame na finančné riadenie škôl a školských zariadení, pričom budeme vychádzať z ich právneho postavenia a formy hospodárenia. Upozorníme na základné práva a povinnosti školy a školského zariadenia ako samostatného právneho subjektu v systéme finančného riadenia.

Školy a školské zariadenia zriaďuje obec v súlade s § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa cit. ustanovenia obec pri prenesenom výkone štátnej správy zriaďuje všeobecne záväzným nariadením základné školy a pri výkone samosprávy zriaďuje VZN základné umelecké školy, materské školy, školské kluby detí, ktoré sú súčasťou základnej školy, centrá voľného času, zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl, jazykové školy pri základných školách, strediská služieb škole a školské internáty.

Právna forma školy a školského zariadenia

Právna forma školy a školského zariadenia je určená zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“). Podľa § 27 ods. 6 prvá veta zákona č. 245/2008 Z. z. školy, ktoré tvoria sústavu škôl (materská škola, základná škola, gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so ŠVVP, základná umelecká škola, jazyková škola), sú právnickými osobami a v právnych vzťahoch vystupujú vo svojom mene. Právnickými osobami nie sú materské školy, jazykové školy a základné školy, ktoré nemajú všetky ročníky; tieto sú právnickými osobami, len ak to určí zriaďovateľ. Podľa § 112 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. školské zariadenia sú právnické osoby, len ak to určí zriaďovateľ; toto neplatí pre zariadenia poradenstva a prevencie, ktoré sú právnickou osobou a ktoré nemožno zriadiť ako súčasť školy.

Rozhodnutie o určení právnej formy školy a školského zariadenia je jedno zo základných oprávnení zriaďovateľov škôl a školských zariadení, ktoré je ustanovené v zákone č. 245/2008 Z. z.

Z uvedeného vyplýva, že školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce (základná škola a základná umelecká škola) sú zriaďované ako právnické osoby, v právnych vzťahoch vystupujú vo svojom mene a majú zodpovednosť vyplývajúcu z týchto právnych vzťahov, môžu vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa odo dňa svojho zriadenia. Materské školy a základné školy, ktoré nemajú všetky ročníky a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, sú právnické osoby, len ak rozhodne obec. Ak právnu subjektivitu nemajú, sú súčasťou inej právnickej osoby (napr. materská škola, školský klub detí, zariadenie školského stravovania sú súčasťou základnej školy).

Pre školu a školské zariadenie byť právnickou osobou znamená, že môžu vo vlastnom mene nadobúdať práva a povinnosti (spôsobilosť mať práva a povinnosti) a môžu vykonávať právne úkony (spôsobilosť na právne úkony). Spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu vzniká súčasne so spôsobilosťou na práva a povinnosti, a to momentom vzniku školy a školského zariadenia. Ich vznik znamená ich zriadenie zo strany zriaďovateľa, v prípade obce všeobecne záväzným nariadením. Jeho podstatnou náležitosťou je označenie zriaďovateľa, názov a sídlo školy a školského zariadenia, jej identifikačné údaje, forma hospodárenia, dátum a číslo rozhodnutia ministerstva o zaradení do siete a dátum, ku ktorému sa škola a školské zariadenie zriaďuje.

Zriaďovateľ po zaradení školy a školského zariadenia do siete má povinnosť vydať zriaďovaciu listinu školy a školského zariadenia. Podľa § 22 ods. 2 zákona č. 596/2003 Z. z. musí obsahovať:

  1. označenie zriaďovateľa,
  2. názov školy alebo školského zariadenia vylučujúci možnosť zámeny s názvom iných právnických osôb, druh a typ, jej sídlo (adresa) a identifikačné číslo,
  3. názov a adresu subjektu, ktorý je súčasťou školy alebo školského zariadenia,
  4. výchovný jazyk alebo vyučovací jazyk,
  5. formu hospodárenia,
  6. dátum zriadenia školy alebo školského zariadenia,
  7. vymedzenie základných verejnoprospešných činností alebo verejných funkcií, pre ktoré sa škola alebo školské zariadenie zriaďuje, a tomu zodpovedajúci predmet činnosti,
  8. označenie štatutárneho orgánu,
  9. vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje,
  10. určenie času, na ktorý sa škola alebo školské zariadenie zriaďuje,
  11. dátum a číslo rozhodnutia ministerstva o zaradení do siete.

Údaje v zriaďovacej listine musí zriaďovateľ uvádzať v zhode s údajmi vo VZN o zriadení školy a školského zariadenia a s údajmi uvedenými v právoplatnom rozhodnutí o zaradení do siete. Zmeny údajov v zriaďovacej listine sa vykonávajú dodatkom k zriaďovacej listine.

V praxi právna subjektivita znamená, že škola a školské zariadenie je samostatným subjektom práva, má svoju zriaďovaciu listinu, má svoje IČO. Vo vlastnom mene koná, uzatvára zmluvy, ktoré je povinná zverejňovať, vystupuje na súdoch. Je povinná vytvoriť a zdokonaľovať svoj systém riadenia, ktorý tvoria najmä vlastné predpisy. Riaditeľ je jej štatutárnym orgánom, škola a školské zariadenie koná prostredníctvom riaditeľa. Právna subjektivita škôl a školských zariadení kladie veľké nároky a zodpovednosť na riaditeľa, ktorý už nie je len pedagógom riadiacim výchovno-vzdelávací proces, ale vo väčšej miere je manažérom, ktorý musí zvládnuť riadiť školu a školské zariadenie ako právnickú osobu so všetkými jej právami a povinnosťami.

Forma hospodárenia školy a školského zariadenia

Obec ako zriaďovateľ má povinnosť určiť formu hospodárenia školy, ide o jeho zákonnú kompetenciu. Formu hospodárenia zriaďovateľ uvádza v zriaďovacej listine. Pri jej určení vychádza z právnej formy a z podmienok financovania školy.

Škola alebo školské zariadenie s právnou subjektivitou môžu byť zriadené napríklad ako rozpočtová alebo príspevková organizácia podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov alebo ako nezisková organizácia podľa zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich verejnoprospešné služby v znení neskorších predpisov.

Školské zariadenie bez právnej subjektivity je obvykle súčasťou inej právnickej osoby, napríklad rozpočtovej, príspevkovej alebo neziskovej organizácie; obecné školské zariadenie bez právnej subjektivity je organizačnou súčasťou obce, napr. ako jej „preddavková organizácia“, t. j. ako subjekt, ktorý nemá právnu subjektivitu, ale hospodári s jemu zvereným preddavkom.

Otázka: Aké sú pravidlá hospodárenia preddavkovej organizácie?

Pravidlá hospodárenia preddavkovej organizácie v rámci rozpočtovej organizácie sú určené v § 22 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Oprávnenie určiť, ktoré vnútorné organizačné jednotky v rámci rozpočtovej organizácie budú hospodáriť iba so zvereným preddavkom ako preddavkové organizácie, patrí do kompetencie obce ako zriaďovateľa rozpočtovej organizácie. Obec zároveň určí výšku preddavku a obdobie, na ktoré sa poskytuje, prípadne na to splnomocní rozpočtovú organizáciu, na ktorej rozpočet je preddavková organizácia hospodáriaca s preddavkom zapojená. Rozpočtová organizácia, z ktorej rozpočtu sa preddavok poskytuje, zúčtuje príjmy a výdavky týchto preddavkových organizácií najneskôr do konca rozpočtového roka. Preddavkové organizácie nie sú právnickými osobami. Pravidlá hospodárenia preddavkovej organizácie obce nie sú určené v žiadnom právnom predpise. Je v kompetencii obce, aby si tieto pravidlá stanovila napr. v zásadách rozpočtového hospodárenia a primerane aplikovala právnu úpravu v § 22 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z.

V aplikačnej praxi najčastejšou formou hospodárenia školy a školského zariadenia, ktoré fungujú ako samostatný právny subjekt (majú právnu subjektivitu), je rozpočtová organizácia. V ďalšej časti sa budeme venovať tejto forme hospodárenia školy a školského zariadenia.

Finančné riadenie školy a školského zariadenia

Obec zriaďuje školu a školské zariadenie ako rozpočtovú organizáciu, ktorá je právnickou osobou obce. Ich finančné riadenie ovplyvňuje finančný vzťah obce ako zriaďovateľa. Tento finančný vzťah tvoria príjmy a výdavky školy a školského zariadenia, ktoré sú súčasťou rozpočtu obce. Škola a školské zariadenie sú na rozpočet obce zapojené prostredníctvom príjmov a výdavkov. Ako rozpočtové organizácie hospodária samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré im určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu.

Otázka: Kto schvaľuje rozpočet školy a školského zariadenia?

Zákon č. 523/2004 Z. z. a ani zákon č. 583/2004 Z. z. neurčuje, kto schvaľuje rozpočet školy a školského zariadenia. Pri odpovedi na otázku vychádzame z § 4 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého súčasťou rozpočtu obce sú príjmy a výdavky rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadených obcou podľa osobitného predpisu. Kompetenciu schvaľovať rozpočet obce, ktorého súčasťou sú príjmy a výdavky školy a školského zariadenia, určuje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého jediným oprávneným orgánom, ktorý má kompetenciu schvaľovať rozpočet obce je obecné zastupiteľstvo. Z uvedenej právnej úpravy vyplýva, že obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní rozpočtu obce schvaľuje aj rozpočet príjmov a výdavkov školy a školského zariadenia a schvaľuje aj záväzné ukazovatele rozpočtu školy a školského zariadenia (ak sa obec rozhodne určiť záväzné ukazovatele, s ktorými bude škola a školské zariadenie hospodáriť).

Vo finančnom riadení je škola a školské zariadenie autonómna. Má svoj rozpočet, samostatne hospodári s rozpočtovými prostriedkami vrátane prostriedkov prijatých od iných subjektov, samostatne zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov, ktorý musí zahŕňať všetky prostriedky, s ktorými hospodári. V rámci svojho rozpočtového hospodárenia sa škola a školské zariadenie musí riadiť záväznými ukazovateľmi, ktoré jej v rozpočte určí obec ako jej zriaďovateľ.

Otázka: Aké záväzné ukazovatele môže obec určiť škole a školskému zariadeniu?

Zákon č. 523/2004 Z. z. nedefinuje, aké záväzné ukazovatele môže obec v rámci rozpočtu určiť, ich určenie je na rozhodnutí obce ako zriaďovateľa. Za určené záväzné ukazovatele možno považovať aj rozpočet schválený a rozpísaný na jednotlivé rozpočtové položky a podpoložky ekonomickej rozpočtovej klasifikácie. Záväzné ukazovatele môžu školu a školské zariadenie buď limitovať – určením výšky (limitu) záväzných rozpočtových položiek, napr. stanovenie limitu mzdových prostriedkov alebo prostriedkov na odmeny, stanovenie výšky reprezentačného fondu pre riaditeľa, stanovenie limitu finančných prostriedkov na školenia (pracovné cesty) a pod., príp. prostredníctvom záväzných ukazovateľov môže zriaďovateľ určovať priority činnosti školy a školského zariadenia – určením účelovosti použitia istého objemu finančných prostriedkov, napr. na opravu strechy, zabezpečenie výučby anglického jazyka v materskej škole a pod.

Základným pravidlom, ktoré musí škola a školské zariadenie ako rozpočtová organizácia dodržať, je povinnosť sústrediť všetky príjmy rozpočtu na príjmovom účte a realizovať všetky výdavky z výdavkového účtu.

Výnimkou sú príjmy na samostatných účtoch a realizácia výdavkov zo samostatných účtov, ak ide o prostriedky na depozitnom účte, prostriedky podnikateľskej činnosti a prostriedky, ak tak ustanovuje osobitný zákon, ak to vyplýva z právne záväzných aktov Európskej únie, z medzinárodnej zmluvy, pri prijatí prostriedkov na základe darovacej zmluvy, na základe zmluvy o združení, pri prijatí prostriedkov súvisiacich so stravovaním vrátane úhrad stravy alebo pri prijatí prostriedkov formou dotácie, príp. grantu. Ak treba, rozpočtová organizácia môže k týmto prostriedkom previesť pred realizáciou výdavkov z týchto samostatných účtov výdavky z výdavkového účtu, ktoré sú určené na financovanie týchto účelov. Obec ako zriaďovateľ má možnosť určiť odchýlne spôsob a formu sústreďovania príjmov a realizácie výdavkov na samostatných účtoch.

Záver

Finančné riadenie školy a školského zariadenia úzko súvisí s právnou subjektivitou. Škola a školské zariadenie je samostatným subjektom práva, má vytvorený vlastný systém finančného riadenia (riadi sa svojimi vlastnými vnútornými aktmi riadenia, vlastnými predpismi). Je samostatným rozpočtovým subjektom so svojim rozpočtom, ktorý musí dodržiavať rozpočtové pravidlá. Škola a školské zariadenie vystupuje v pracovnoprávnych vzťahoch ako zamestnávateľ, ktorý uzatvára, mení a ukončuje pracovnoprávne vzťahy, zabezpečuje odmeňovanie zamestnancov, vykonáva mzdovú a daňovú agendu. Škola a školské zariadenie je účtovnou jednotkou, ktorá musí samostatne viesť účtovníctvo, zostavovať účtovnú závierku, vyhotovovať účtovné a finančné výkazy. Je povinná zverejňovať zmluvy, objednávky a faktúry. Je verejným obstarávateľom, ktorý samostatne obstaráva tovary, služby, práce a stavebné práce. Je správcom majetku obce v súlade s kompetenciami, ktoré jej určí obec, s týmto majetkom hospodári a nakladá. 

Zdroj: www.direktor.sk