Hlavný kontrolór obce v kontexte odporúčaní do praxe

Vydané: 9 minút čítania

Príspevok sa venuje inštitútu hlavného kontrolóra obci vzhľadom na povinnosti, odporúčania a upozornenia do praxe v roku 2022. Bližšie objasňujeme hmotnoprávny charakter kontrolnej činnosti i časté kontrolné zistenia, či odpovede na frekventované otázky z praxe roka 2021. Príspevok je vhodný pre hlavných/miestnych kontrolórov samosprávy (obcí, miest, mestských časti či vyšších územných celkov).

Hlavný kontrolór spadá do vnútorného kontrolného mechanizmu. Hlavný kontrolór je podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) oprávnený nahliadať do dokladov, ako aj do iných dokumentov v rozsahu kontrolnej činnosti. Podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnje kontrole a audite“) si môže robiť aj kópie a aj vziať originály do kancelárie/na obecný úrad. Je vhodné dodať, že funkcia hlavného kontrolóra sa v praxi vždy vykonáva iba na základe pracovnoprávneho pomeru (nie formou dohody mimo pracovného pomeru).

Hlavný kontrolór obce sa považuje za ostatného vedúceho zamestnanca (pozn.: plne sa na hlavného kontrolóra vzťahuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov). Pre nových hlavných kontrolórov treba uviesť, že v praxi nie je možné udeliť (vyrubiť, navrhnúť alebo zaslať) finančnú sankciu či pokutu. Hlavný kontrolór nemá povinnosť vykonať kontrolu, ak ho o to požiada poslanec zastupiteľstva alebo verejnosť a uvedené nie je prijaté uznesením alebo súčasťou plánu kontrolnej činnosti, resp. v zmysle požiadania starostom obce (ak ide o bezodkladný alebo naliehavý výkon kontroly). Hlavný kontrolór obce alebo samosprávneho kraja vykonáva kontrolnú činnosť na základe osobitných predpisov, pričom procesne pri výkone kontrolnej činnosti postupuje podľa pravidiel, ktoré sú uvedené v § 20 až 27 zákona o finančnej kontrole a audite. Treba upozorniť, že hlavný kontrolór obce nevykonáva finančnú kontrolu podľa § 7 až 9 zákona o finančnej kontrole a audite. Na činnosť hlavného kontrolóra sa nevzťahuje ani § 28 zákona o finančnej kontrole a audite (pozn.: teda oblasť pokút a sankcií).

Dodatok do praxe – aj pre nových kontrolórov

-        Hlavný kontrolór obce nedelí kontroly na finančné a nefinančné a ani na následné kontroly.
 
-        Hlavný kontrolór nepostupuje pri kontrole podľa zákona o kontrole v štátnej správe.
 
-        Hlavný kontrolór nevyhotovuje protokoly a tiež nevykonáva kontroly splnenia opatrení s názvom následné kontroly (ani následné finančné kontroly).
 
-        Hlavný kontrolór nevykonáva finančné kontroly na mieste.
 
-        Hlavný kontrolór tiež nevykonáva administratívnu finančnú kontrolu.

V územnej samospráve, v rámci vnútorného kontrolného mechanizmu (hlavný kontrolór, resp. útvar hlavného kontrolóra, zamestnanci útvaru hlavného/miestneho kontrolóra),  nemožno vykonávať kontrolu (kontrolovať) také  konania, v ktorom v oblasti verejnej správy obec rozhoduje o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických a právnických osôb (pozn.: v praxi ide najmä o kontrolu rozhodovacej právomoci starostu obce – vyrubenie miestnej dane, poplatku, miestneho poplatku za rozvoj a pod., tiež rozhodnutia v správnom konaní, rozhodnutia v cestnej správe, na úseku školstva či na úseku stavebného poriadku alebo životného prostredia a pod.). Hlavný kontrolór vykonáva kontrolu, predkladá zastupiteľstvu raz za šesť mesiacov návrh plánu kontrolnej činnosti, vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu územného celku a k návrhu záverečného účtu územného celku pred jeho schválením v zastupiteľstve, predkladá správu o výsledkoch kontroly zastupiteľstvu na jeho najbližšom zasadnutí, predkladá zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o kontrolnej činnosti, spolupracuje so štátnymi orgánmi vo veciach kontroly hospodárenia s prostriedkami pridelenými územnému celku zo štátneho rozpočtu alebo zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Je povinný vykonať kontrolu, ak ho o to požiada zastupiteľstvo (pozn. autora: podľa novely zákona o obecnom zriadení z roku 2018 v prípade obce aj na žiadosť starostu, ak predmetná vec neznesie odklad).

Povinnosti hlavného kontrolóra, na ktoré sa v kontrolnej praxi zabúda:

  1. Monitorovanie dlhovej služby v obci a hlásenie prekročení limitov Ministerstvu financií SR.
  2. Oznamovanie protispoločenskej činnosti – hlavný kontrolór je vždy zodpovedná osoba za prijímanie, vybavovanie (prešetrovanie) oznámenia a odpovedanie oznamovateľovi (pozn.: v súčasnosti Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti zasiela dotazník s predmetnou témou na vyplnenie a to aj v rámci územnej samosprávy).
  3. Povinnosť vykonania kontroly, ak o ňu požiada starosta, len ak vec neznesie odklad.
  4. Oznámenie porušenia finančnej disciplíny oznamuje hlavný kontrolór (ak protiprávny stav trvá) Úradu vládneho auditu (pozn. autora: porušenia finančnej disciplíny nájdeme v § 31 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., tento normatívny právny akt sa vzťahuje i na územnú samosprávu, najmä § 19, 31 a nasl, či ust. § 34 ibidem).

Plán kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce – vhodné do praxe

  1. Spracovanie plánu kontrolnej činnosti vo forme návrhu, a to na prelome rokov.
  2. Ak nebol predložený návrh plánu na decembrové zasadnutie zastupiteľstva, je potrebné ho predložiť začiatkom roka 2022 (t. j. na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva).
  3. Plán kontrolnej činnosti sa predkladá spravidla v písomnej forme aj s dôvodovou správou, prípadne s odkazom na príslušné osobitné predpisy.
  4. Plán kontrolnej činnosti má obsahovať aj kontroly plnenia opatrení – povinnosť podľa zákona o finančnej kontrole a audite.
  5. Plán kontrolnej činnosti musí byť vyhotovený na obdobie polroka, a to s optimálnym počtom kontrol.
  6. Plán kontrolnej činnosti môže obsahovať aj výkon nepomenovaných kontrol (napríklad na základe podnetu občanov, či poslancov mimo uznesenia).
  7. Plán kontrolnej činnosti má obsahovať aj obdobie výkonu daných kontrol.
  8. Výkon kontroly sa môže na prelome príslušných polrokov presunúť aj do prvého polroka 2022 (pozn.: mala by byť aj začatá v druhom polroku 2021).
  9. Plán kontrolnej činnosti môže obsahovať aj možnosť, aby poslanci boli prítomní na výkone kontroly.

Do praxe – aj pre nových kontrolórov

  1. Hlavný kontrolór nemá povinnosť vykonať kontrolu, ak ho o to požiada iba sám poslanec alebo verejnosť (občan, obyvateľ inej obce, právnická osoba).
  2. Hlavný kontrolór mal by kontaktovať starostu, ak dostal list so žiadosťou (od starostu) o vykonanie kontroly, pričom táto kontrola nebola bezodkladná (t. j. neznesie odklad).
  3. Hlavný kontrolór mal vykonať Správu o kontrolnej činnosti za rok 2021 aj v prípade, že nebol hlavným kontrolórom počas celého minulého roka (pozn. autora: súčasný hlavný kontrolór vyhotoví Správu o kontrolnej činnosti aj za kontroly svojho predchodcu – od januára 2021).
  4. V prípade zistení nedostatkov v rámci vykonávanej kontroly sa vždy spracuje Návrh správy a ten obsahuje i návrh lehoty na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a lehoty na splnenie prijatých opatrení.
  5. Návrh správy obsahuje povinne i lehotu na podanie námietok k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a povinne tiež k lehote na splnenie prijatých opatrení.

Otázka č. 1: Má hlavný kontrolór obce povinnosť vykonávať kontrolu sám?

Spravidla áno, ak si neprizve k výkonu kontrolnej činnosti inú fyzickú osobu s jej súhlasom a v prípade potreby prizvania tejto osoby (náročná kontrola, osobitý typ kontroly, špecifická oblasť predmetu kontroly, časová náročnosť, preverovanie preneseného výkonu štátnej správy, mzdová agenda a pod.).

Otázka č. 2: Ako postupovať, ak sú kontroly predošlého hlavného kontrolóra za prvý polrok 2021 nedokončené a vy ste hlavným kontrolórom/kontrolórkou od septembra 2021?

Neskončené alebo nedokončené kontroly nový hlavný kontrolór spravidla vykonáva (dokončí). Ak tieto kontroly nie je možné vykonať z objektívnych alebo časových dôvodov, odporúčame požiadať obecné zastupiteľstvo na najbližšom jeho zasadnutí, aby predmetné kontroly boli presunuté do najbližšieho polroka (ich definovaním v pláne kontrolnej činnosti) alebo vypustené, prípadne nahradené za iný typ kontroly. Ak kontroly boli začaté, odporúčame ich riadne dokončiť.

Otázka č. 3: Ako postupovať, ak hlavný kontrolór obce nemohol vykonať kontrolu v minulom roku alebo kontrola bola presúvaná do tohto roku?

Kontrola začatá v roku 2021 môže byť vykonávaná aj na prelome rokov 2021/2022. V prípade kontroly, ktorá v zmysle plánu kontrolnej činnosti na druhý polrok 2021 nebola vôbec v tomto polroku začatá (zahájená), nie je spravidla postupované podľa schváleného plánu kontrolnej činnosti (pozn.: kontrola mala riadne začať, resp. byť aspoň zahájená v druhom polroku 2021). Uvedené často vyčíta obci aj Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky.

Otázka č. 4: Ako postupovať, ak ste kontrolu skončili, no ešte nepredložili poslancom na zasadnutie s cieľom jej vzatia na vedomie?

V takom prípade hlavný kontrolór predloží obecnému zastupiteľstvu výsledky kontrol na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva. Nie je zákonné, ak hlavný kontrolór obce zozbiera viac kontrolných výstupov a predloží ich na rokovanie obecného zastupiteľstva, napr. raz za polroka alebo vždy k skončeniu daného štvrťroka a pod.

Otázka č. 5: Ako postupovať, ak hlavnému kontrolórovi je doručená infožiadosť na sprístupnenie výsledkov kontrol? Čo ak príde infožiadosť aj na podklady ku kontrole a vlastné poznámky a pod.?

Hlavný kontrolór má povinnosť sprístupniť výsledky kontrol verejnosti (žiadateľovi v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). Podklady, písomnosti, prílohy a vlastné poznámky sa nezverejnia, t. j. predstavujú pomocnú evidenciu hlavného kontrolóra a nemajú charakter výstupu o kontrole – Správa o kontrole.

Otázka č. 6: Ako postupovať, ak si audítor, Národný kontrolný úrad Slovenskej republiky, či miestne príslušný prokurátor vyžiada od vás ukončené kontroly?

Hlavný kontrolór je povinný poskytnúť súčinnosť iným orgánom, a to teda aj v prípade uvedených orgánov v zmysle otázky.

Otázka č. 7: Môže hlavný kontrolór priamo vybavovať sťažnosti?

Nie, nemôže vybavovať priamo prijaté sťažnosti. Hlavný kontrolór má povinnosť ich vybavovať iba v prípade, keď tak stanoví štatút obce. Teda ani interná smernica nemôže (ani zásady) zadefinovať predmetnú povinnosť. Rovnako to platí aj pre oblasti vybavovania petícií. Je vhodné dodať, že hlavný kontrolór obce má oprávnenie vykonávať kontrolu vybavovania sťažností v zmysle zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov.

Posledná novela (pozn. autora: v rámci úprav v ustanoveniach § 18 zákona o obecnom zriadení) upravila, že obecné zastupiteľstvo môže odvolať hlavného kontrolóra z funkcie, ak opakovane alebo zvlášť hrubým spôsobom poruší povinnosti zamestnanca alebo vedúceho zamestnanca; odvolanie  zásadne musí byť zdôvodnené.