Príspevok je venovaný kontrolným zisteniam a upozorneniam v oblasti územnej samosprávy s prehľadom povinností a odkazov na osobitné predpisy (normatívne právne akty a opatrenia z kapitol štátneho rozpočtu) v rámci hospodárenia s verejnými prostriedkami, zverejňovania, výkonu finančnej kontroly, zostavovania smerníc a podobne. Príspevok je spracovaný v osobitných odsekoch vzťahujúcich sa k dikcii normatívnych aktov v rámci kontrolných zistení v roku 2021.
Organizácia samosprávy (vždy definované ako právnické osoby, ktoré sú zaradené do sektora verejnej správy ako subjekt verejnej správy) primárne postupuje podľa § 2 a tiež § 19 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Zároveň disponuje s vlastnými rozpočtovanými prostriedkami, ako aj s vlastnými prostriedkami (napríklad členské, podnikateľská činnosť, stravné), teda s verejnými prostriedkami, ktoré sa povinne overia (ako príjmy, výdavky) základnou finančnou kontrolou podľa § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Základnou finančnou kontrolou sa povinne overujú i uzatvorené zmluvy, dodatky k nim i dohody a tiež vystavené rozhodnutia alebo výzvy. Rovnako sa overia prevody majetku, zaraďovacie protokoly a vyradenie majetku, tiež škodové udalosti. Časté finančné operácie predstavujú vždy príjmy hotovostné i bezhotovostné, spôsobypoužitia prostriedkov a ich poskytnutia (pozn.: najmä zálohy zamestnancom, zábezpeky a preddavky dodávateľom a podobne). Medzi finančné operácie ďalej obligatórne patria právne úkony (zmluvy, dohody, dodatky, výzvy a vystavené rozhodnutia) a iné úkony majetkovej povahy (prevody majetku, zaradenie a vyradenie majetku, škodové udalosti, inventarizačné rozdiely a podobne).
Subjekt verejnej správy figuruje ako verejný obstarávateľ a vzťahuje sa naň zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 343/2015 Z. z.“). Ustanovenie § 5 cit. zákona výlučne stanovuje finančné limity. Ak sa vykonáva zákazka s nízkou hodnotou, väčšinou v praxi sa používa prieskum trhu, kedy sa uplatní výlučne § 117 a nasl. zákona č. 343/2015 Z. z.
Povinnosti subjektov verejnej správy
Sprístupniť informácie podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. na základe doručenej žiadosti od fyzickej alebo právnickej osoby. Pre subjekt verejnej správy platí tiež povinnosť prešetrenia a vybavenia sťažnosti (písomnej, osobnej alebo elektronickej) podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v z. n. p. (ďalej len „zákon o sťažnostiach“). Uvedený predpis požaduje povinne mať zostavenú internú smernicu o vybavovaní sťažností. Pre subjekt platí tiež povinné vybavenie petícií podľa zákona č. 85/1990 Z. z. o petičnom práve v z. n. p., pričom povinnosti neurčené v tomto predpise sa riadia doplnkovo zákonom o sťažnostiach.
Zostaviť internú smernicu (alternatívne nazvané ako zásady či príkaz štatutára) k ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti podľa zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ak subjekt verejnej správy zamestnáva viac ako 5 zamestnancov. (Pozn.: Termín prijatia tejto smernice bol stanovený v zákone do 30. septembra 2019, no viacero subjektov samosprávy doteraz nemá túto smernicu spracovanú, i keď sú povinnou osobou.)
Postupovať podľa ustanovení § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. pri poskytovaní preddavkov (záloh) dodávateľovi za tovar alebo službu, či obstaraný majetok, pričom platí, že takýto preddavok (zálohu) môže subjekt verejnej správy poskytnúť, len ak bol preddavok zmluvne zabezpečený (vždy pred jeho poskytnutím, a to zmluvou s dodávateľom). Bližšie pravidlá pre rozpočtové hospodárenie v čase COVID-19 nájdete aj v zákone č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Do konca roka 2021 platí, že poskytnutie zálohy môže byť vykonané aj bez podpísanej zmluvy, ak ide o zabezpečenie služieb, zásob alebo majetku súvisiacich s pandémiou COVID-19. V opačných prípadoch treba dbať na povinné uzatvorenie zmluvy pred poskytnutím preddavku (zálohy) dodávateľovi.
Mať vytvorený profil v rámci Úradu pre verejné obstarávanie a zverejňovať súhrnné štvrťročné zákazky s nízkou hodnotou podľa ustanovení § 117 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. prostredníctvom tohto profilu (ako zákazky s nízkou hodnotou – prieskumy trhu). V tejto súvislosti treba dodať, že zákazka s nízkou hodnotou nie je typickým verejným obstarávaním v zmysle zákona, a teda pravidlá prieskumu trhu si stanovuje subjekt verejnej správy (ako verejný obstarávateľ) interne v zmysle dvoch primárnych pravidiel, a to:
- hospodárnosti pri disponovaní s rozpočtovými prostriedkami a povinne
- dodržiavania zásady nediskriminácie možných dodávateľov na trhu.
Postupovať podľa Príručky na zostavenie návrhu rozpočtu na roky 2022 až 2024, ktorá je zverejnená vo Finančnom spravodajcovi na stránke Ministerstva financií Slovenskej republiky pod č. MF/005766/2021-411. Uvedená Príručka obsahuje aj kódy zdroja príjmu, ktoré sa povinne v subjekte verejnej správy priraďujú k príjmom (záverečná časť Príručky). Potrebné je príjmy a výdavky klasifikovať cez ekonomickú klasifikáciu rozpočtovej klasifikácie v zmysle opatrenia MF SR č. MF-010175-2004-42, ku ktorému sa vzťahuje metodické usmernenie MF SR k č. MF-010175-2004-42 a vysvetlivky k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie. Povinné je tiež prideľovať k výdavkom (okrem uvádzanej ekonomickej klasifikácie –najčastejšie kódy triedy 6xx a nasl.) aj funkčnú klasifikáciu COFOG, ktorá vychádza z vyhlášky Štatistického úradu SR pod č. 257/2014 Z. z. (Pozn.: Účinné aj v roku 2021 a 2022.)
Subjekt verejnej správy musí mať na vlastnom webovom sídle zverejnené aj dodávateľské faktúry a vystavené objednávky a tiež zmluvy. Povinné je tiež mať uverejnené na webovom sídle svoje právne predpisy, na základe ktorých koná a rozhoduje a tiež postup, ako sa verejnosť môže dostať k informáciám, žiadosti o sprístupnenie informácie, podaniu podnetu a podobne a rovnako i k opravným prostriedkom. Ak subjekt verejnej správy má kolektívnu zmluvu, je potrebné ju zverejniť na vlastnom webovom sídle, rovnako i sadzobník správnych poplatkov (ak je v účinnosti) alebo sadzobník za sprístupnenie informácií na základe žiadosti fyzickej alebo právnickej osoby (ak je v účinnosti a takýto sadzobník nie je povinný podľa zákona č. 211/2000 Z. z.).
Medzi povinné interné smernice patrí odpisový plán, účtovný rozvrh, smernica o vedení účtovníctva, smernice z oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, smernica o vybavovaní sťažností, smernica o protispoločenskej činnosti. Ak subjekt verejnej správy nepostupuje pri odmeňovaní zamestnancov podľa zákona č. 553/2003 Z. z., nevzťahuje sa na neho kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre verejnú správu.
Zákon o registri partnerov verejného sektora sa vzťahuje aj na verejnú správu, ako aj nový zákon o zaručenej elektronickej fakturácii (pozn.: účinný od augusta 2019, no systém na tieto fakturácie Ministerstvo financií Slovenskej republiky ešte nemá zrealizovaný a bude v prevádzke najskôr od roku 2021).
Do konca roka 2021 (v zmysle opatrení voči COVID-19) môže použiť obec alebo mesto prostriedky rezervného fondu aj na úhradu bežných výdavkov na úhrady splátok návratných zdrojov financovania (pozn.: zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19).
Pracovný poriadok nemusí byť zverejnený. Na webovom sídle (internetovej stránke) sa ale povinne zverejňuje organizačná štruktúra (tzv. pavúk) v aktuálnom platnom a odsúhlasenom znení (napr. formou dodatkov alebo aktualizovaných schém).
Ak vznikne obciam a vyšším územným celkom, ktorým bola podľa § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok poskytnutá dotácia na úhradu nákladov na prenesený výkon štátnej správy, preplatok zo zúčtovania preddavkov poskytnutých v rámci preneseného výkonu štátnej správy za rok 2020, prostriedky z preplatku sú príjmom zriaďovateľa len v prípade jeho použitia na rovnaký účel, na aký bola určená poskytnutá dotácia (v zmysle Pokynu Ministerstva financií SR, ktorý je zverejnený vo Finančnom spravodajcovi na webovom sídle Ministerstva financií SR).
Obdobný postup, v zmysle rovnakého pokynu Ministerstva financií SR, sa uplatňuje aj u neštátnych zriaďovateľov, ktorým bola v roku 2020 poskytnutá dotácia zo štátneho rozpočtu podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. na financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, podľa osobitného predpisu (zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v z. n. p.). Preplatok zo zúčtovania preddavkov z poskytnutej dotácie za rok 2020 je príjmom zriaďovateľa len v prípade jeho použitia na rovnaký účel, na aký bola určená poskytnutá dotácia.
Práve interné smernice bývajú často predmetom vnútorných a vonkajších kontrol. Najmä Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky preveruje v rámci svojej pôsobnosti aj subjekty územnej samosprávy (obce, mestá, vyššie územné celky a nimi zriadené príspevkové a rozpočtové organizácie). Obce, zriadené organizácie a tiež samospráva vyššieho územného celku nemusia mať uverejnený prehľad všetkých interných smerníc na webovom sídle (internetovej stránke). V prípade infožiadosti sa ale povinne žiadateľovi zverejnia.
Predmetom kontrol často býva dodržiavanie zásady
- správnosti interných riadiacich aktov (smerníc a poriadkov, či príkazov štatutára a podobne),
- zákonnosti a aktuálnosti interných riadiacich aktov (t. j. či štatutár môže daný interný riadiaci akt sám zostaviť, resp. vydať formou interného aktu a uvedené konanie nie je prekročenie právomoci verejného činiteľa alebo štatutára v zmysle osobitných predpisov), a v neposlednom rade aj
- úplnosti a formálnej správnosti týchto interných riadiacich aktov.
Samospráva miest, obcí a vyšších územných celkov povinne uverejňuje:
- termíny svojich zastupiteľstiev a návrh programu rokovania (pozn.: odporúčam zverejňovať i materiály do obecných a mestských rád, či komisií a ich termíny zasadnutí, i keď priamo to zákon nestanovuje),
- zápisnice zo zastupiteľstiev, údaje o dochádzke poslancov zastupiteľstva a tiež
- výpisy o hlasovaní poslancov (pozn.: vždy povinne po každom zasadnutí zastupiteľstva).