Základná finančná kontrola – príklady z praxe

Vydané: 4 minúty čítania

Základnou finančnou kontrolou sa rozumie súhrn činností, ktorými sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť. Príspevok sa zameriava na dikciu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) na podmienky sektora verejnej správy v roku 2020 s reálnym otázkami z aplikačnej praxe.

Primárnym cieľom základnej finančnej kontroly je dodržanie kritérií súladu, teda na overovanie, či finančná operácia je v súlade so schváleným rozpočtom subjektu na príslušný rozpočtový rok, či s osobitnými predpismi alebo s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná alebo so zmluvami uzatvorenými subjektom, dodatkami k zmluvám a dohodám alebo s rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov, či s internými riadiacimi aktmi (smernicami, poriadkami či príkazmi štatutára) alebo inými podmienkami poskytovania verejných prostriedkov.

Otázka č. 1: Čo sa musí v podmienkach rozpočtovej organizácie overiť povinne základnou finančnou kontrolou?

Základnou finančnou kontrolou sa overujú tie skutočnosti, ktoré sú pre finančnú operáciu v danej fáze overovania relevantné. Nie je potrebné pri každej finančnej operácii alebo jej časti vždy overovať súlad so všetkými skutočnosťami (t. j. odsúhlasenie rozpočtového krytia, zákonného, či zmluvného krytia a podobne), keďže každú jednotlivú finančnú operáciu alebo jej časť je potrebné posudzovať individuálne vzhľadom na jej charakter a čas overovania. Treba dodať, že kritériá súladu (t. j. v zmysle § 6 ods. 4 zákona o finančnej kontrole a audite) nie sú pri reálnom výkone základnej finančnej kontroly potrebné uvádzať konkrétne (napríklad s číslom zmluvy, číslom zákona alebo internou smernicou a podobne).

Náležitosti základnej finančnej kontroly sú:

a) vecné náležitosti:

  1. preverenie každej finančnej operácie,
  2. dodržanie zásady „kontroly štyroch očí“,

b) formálne náležitosti:

  1. mená a priezviská zodpovedných zamestnancov a vedúcich zamestnancov (za účelom dodržania zásady „kontroly štyroch očí“),
  2. podpisy zodpovedných osôb,
  3. dátum (dátumy) vykonania základnej finančnej kontroly,
  4. vyjadrenie súhlasu s vykonaním alebo nevykonaním, či pokračovaním alebo nepokračovaním, alebo potrebou vymáhania či nevymáhania už poskytnutého plnenia (pozn. autora: povinná súčasť výkonu základnej finančnej kontroly, a to všetkými osobami, ktoré vykonávajú základnú finančnú kontrolu).

Upozornenie: Finančnú operáciu nemožno vykonať bez jej overenia základnou finančnou kontrolou alebo ak zamestnanci vo vyjadrení uvedú, že finančná operácia alebo jej časť nie je v súlade so skutočnosťami v zmysle § 6 ods. 4 zákona o finančnej kontrole  a audite. 

Otázka č. 2: Kto všetko môže vykonávať základnú finančnú kontrolu?

Niektorí zamestnanci sú zodpovední za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie alebo jej časti. V praxi ide najmä o rozpočtárov, personalistov, zamestnancov úseku miezd, zamestnancov právneho úseku/oddelenia, verejného obstarávania, nakladania s majetkom a podobne. Výkon základnej finančnej kontroly môže realizovať aj osoba pracujúca mimo pracovného pomeru (napríklad na základe dohody o vykonaní práce či dohody o pracovnej činnosti). Je potrebné upozorniť, že výkon základnej finančnej kontroly nemôže zrealizovať fyzická osoba, ktorá nie je v pracovnom pomere (t. j. nie je zamestnancom). Základnú finančnú kontrolu nevykonáva ani kontrolór, či osoba vykonávajúca finančnú kontrolu na mieste v subjekte verejnej správy.

Dokladom súvisiacim so základnou finančnou kontrolou sa myslí doklad, ktorým je finančná operácia deklarovaná. Tým je v praxi najmä:

  • tuzemský cestovný príkaz,
  • návrh na realizáciu zahraničnej pracovnej cesty,
  • vyúčtovanie zahraničnej pracovnej cesty,
  • žiadanka na obstaranie majetku, tovaru, materiálu či čistiacich potrieb,
  • dodávateľská a odberateľská faktúra,
  • predpis príjmu z nájomného,
  • výzva na úhradu,
  • interný doklad k účtovaniu odpisov, tvorbe opravných položiek alebo rezerv a ich úprave a podobne,
  • darovacie, kúpne, pracovné zmluvy, či zmluvy o dielo, kolektívne zmluvy a ich dodatky a podobne,
  • kontrolné listy, platobné poukazy a podobne.