Podľa § 21 ods. 1 zákona sa zavádza výlučne špeciálna lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov, a to až do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
♦ Príklad č. 1 – Podanie daňového priznania k dani z príjmov po skončení pandémie:
Lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 uplynula 31. 3. 2020, čo spadá do obdobia pandémie od 12. 3. 2020.
Ak napr. vláda SR vyhlási skončenie pandémie v júli 2020, lehota na podanie daňového priznania uplynie 31. 8. 2020, a v tejto lehote bude daň aj splatná. Daňovník je povinný v takomto prípade pokračovať v platení preddavkov na daň na základe poslednej daňovej povinnosti, t. j. daňovej povinnosti za rok 2018. Ak by išlo o daňovníka fyzickú osobu s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, nové preddavkové obdobie, v ktorom sa vypočítajú preddavky splatné podľa 34 ZDP na ďalšie preddavkové obdobie, sa začína 1. 9. 2020 až do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2020.
♦ Príklad č. 2 – Podanie daňového priznania v lehote do 31. 3. 2020 a možnosť podania opravného daňového priznania:
Daňovník za zdaňovacie obdobie roka 2019 podal daňové priznanie a daň aj zaplatil v lehote do 31. 3. 2020.
V dôsledku odkladu lehoty na podanie daňového priznania do konca mesiaca nasledujúceho po obdobia pandémie má tento daňovník v prípade zistenia opodstatnenia nárok na podanie opravného a nie dodatočného daňového priznania.
♦ Príklad č. 3 – Podanie daňového priznania v lehote do 31. 3. 2020 a zaplatenie dane po tomto termíne:
Daňovník za zdaňovacie obdobie roka 2019 podal daňové priznanie v lehote do 31. 3. 2020, ale daň zaplatí napr. až v priebehu mája 2020, ale stále v období pandémie.
V dôsledku odkladu lehoty na podanie daňového priznania, vrátane odkladu splatnosti dane do konca mesiaca nasledujúceho po obdobia pandémie nie je tento daňovník v omeškaní s platnou dane, a preto mu nebudú vyrubované sankcie za oneskorené zaplatenie dane.
♦ Príklad č. 4 – Podanie daňového priznania v lehote do vzniku pandémie a vrátenie preplatku vykázaného v podanom daňovom priznaní:
Daňovník za zdaňovacie obdobie roka 2019 podal daňové priznanie 8. 3. 2020, t. j. pred začatím obdobia pandémie, pričom výsledkom tohto daňového priznania je nárok na vrátenie daňového preplatku.
Ak nepríde k preúčtovaniu daňového preplatku podľa § 55 ods. 6 a 7 daňového poriadku, správca dane tento preplatok vráti daňovníkovi na základe žiadosti uvedenej v podanom daňovom priznaní do 40 dní od 31. marca 2020, t. j. najneskôr do 10. mája 2020. Ak by k podaniu daňového priznania prišlo napr. v apríli 2020, preplatok by bol vrátený do 40 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bolo daňové priznanie podané, t. j. najneskôr do 10. júna 2020.
Obdobne, ak ide o daňovníka v konkurze alebo v likvidácii a posledný deň jeho lehoty na podanie daňového priznania pripadne na obdobie pandémie, aj tomuto sa lehota na podanie daňového priznania určí podľa § 21 ods. 1 zákona, t. j. do konca kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, kedy bolo obdobie pandémie skončené.
V § 21 ods. 2 zákona sa v určitých prípadoch umožňuje daňovníkom aj predĺžiť si lehotu na podanie daňového priznania určenú v odseku 1, a to z dôvodu, aby daňovník nebol postihnutý skrátením lehoty, ktorú by mal platným ZDP určenú v dlhšej dobe, ako je určená v ods. 1 zákona. Ide práve o prípady ukončenia zdaňovacieho obdobia pri vstupe do konkurzu alebo pri vyhlásení likvidácie, ukončenie hospodárskeho roka v období pandémie, ukončenie zdaňovacieho obdobia v období pandémie u daňovníka zrušeného bez likvidácie v dôsledku zlúčenia, splynutia alebo rozdelenia.
♦ Príklad č. 5 – Možnosť odkladu lehoty na podanie daňového priznania v osobitných prípadoch:
Daňovníkovi, právnickej osobe, skončí zdaňovacie obdobie, ktorým je hospodársky rok, 31. 3. 2020 a lehota na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 ZDP je 30. 6. 2020, pričom túto by si mohol oznámením predĺžiť podľa § 49 ods. 3 písm. a) ZDP o tri kalendárne mesiace, t. j. do 30. 9. 2020.
Podľa odseku 1 zákona, ak by pandémia skončila v júli 2020, predlžuje sa mu zákonom určená trojmesačná lehota až do 31. 8. 2020, ale ak by využil aj predĺženie lehoty oznámením podľa platného znenia § 49 ZDP, došlo by k skráteniu jeho zákonnej lehoty na podanie daňového priznania. Preto § 22 ods. 2 zákona umožňuje predĺžiť oznámením lehotu na podanie daňového priznania, ale táto lehota sa bude počítať od pôvodne určenej lehoty podľa § 49 ods. 2 ZDP, t. j. daňovník si môže predĺžiť lehotu, ktorá mu uplynie 30. 6. 2020, oznámením až do 30. septembra 2020. Oznámenie podá spôsobom a na tlačive určenom v § 49 ods. 3 ZDP, pričom toto oznámenie podá posledný deň lehoty určenej v § 22 ods. 1 (do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, kedy dôjde k skončeniu obdobia pandémie), ktorou v tomto príklade je 31. 8. 2020.
Rovnako sa bude postupovať aj v prípade, ak súčasťou zdaniteľných príjmov daňovníka sú aj zdaniteľné príjmy v zahraničí, pričom túto lehotu môže predĺžiť až o šesť kalendárnych mesiacov.
Následne sa v § 21 ods. 3 zákona umožňuje aj daňovníkovi v konkurze alebo v likvidácii podať žiadosť správcovi dane o predĺženie tejto lehoty v prípade, ak by jeho lehota pre podanie daňového priznania po predĺžení podľa § 49 ZDP bola dlhšia, ako je lehota uvedená v § 21 ods. 1 zákona.
♦ Príklad č. 6:
Daňovník je v konkurze a jeho lehota na podanie daňového priznania uplynula 30. 6. 2020, t. j. počas obdobia pandémie a pandémia skončí napr. v júni 2020.
Lehota na podanie daňového priznania podľa § 21 ods. 1 zákona pre tohto daňovníka bude 31. 7. 2020. Tento daňovník môže podať žiadosť o predĺženie lehoty na podanie daňového priznania do 15. 7. 2012 (15 dní pred uplynutím lehoty pre podanie daňového priznania podľa § 21 ods. 1 zákona), ktorú môže správca dane predĺžiť najviac o tri kalendárne mesiace od lehoty určenej podľa § 49 ods. 6 ZDP, t. j. do 30. 9. 2020.
Ak pôjde o prípady, keď daňovník podal správcovi dane oznámenie alebo žiadosť o predĺženie lehoty na podanie daňového priznania počas obdobia pandémie, napr. 31. 3. 2020 o tri kalendárne mesiace a táto lehota uplynie počas pandémie 30. 6. 2020, pričom pandémia skončí napr. v júni 2020, aj tomuto daňovníkovi sa podľa § 22 ods. 4 zákona predĺži oznámením predĺžená lehota až do 31. 7. 2020 (do konca jedného mesiaca po skončení pandémie) bez ohľadu na predĺženú lehotu v podanom oznámení. Tento daňovník nemôže opätovne predĺžiť lehotu podľa § 21 ods. 2 a 3.
Ak daňovník zomrie, dedič alebo osoba podľa § 35 Zákonníka práce má povinnosť podať daňové priznanie v prípadoch určených v § 49 ods. 4 a 5 ZDP, spôsobom tu určeným. Odsek 5 zákona určuje len novú lehotu pre podanie tohto daňového priznania, ak by táto uplynula počas obdobia pandémie, a to do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení pandémie, pričom je zachovaná aj možnosť podania žiadosti o predĺženie lehoty na podanie tohto priznania, a to 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania podľa § 21 ods. 1 zákona.
Odseky 6 a 7 upravujú lehotu na podanie daňového priznania v špecifických situáciách vzniku alebo zrušenia stálej prevádzkarne na území SR. Ak zahraničný daňovník zruší stálu prevádzkareň, resp. mu vznikne stála prevádzkareň na území SR a z tohto titulu má povinnosť podať daňové priznanie na tomto území, pričom lehota na podanie tohto daňového priznania spadá do obdobia pandémie, tak na základe predmetných ustanovení je možné podať daňové priznanie až v neskoršom období po uplynutí pandémie, ako vymedzuje odsek 1. V rovnakej lehote je povinný zahraničný daňovník daň z príjmov aj zaplatiť.
Príspevok je redakčne krátený. Celý príspevok si môžete prečítať v online časopise Dane a účtovníctvo v praxi 05/2020.