Uplatňovanie programového rozpočtovania subjektmi územnej samosprávy

Vydané: 2 minúty čítania
Uplatňuje sa programové rozpočtovanie vo všetkých subjektoch územnej samosprávy?
 
Prax preukazuje, že v prípade VÚC, miest a veľkých obcí sa viacročné programové rozpočtovanie úspešne uplatňuje a je bežnou pracovnou metódou v rozpočtovom procese.
 
V malých obciach však bolo programové rozpočtovanie veľmi formálnou záležitosťou, vnímanou veľmi problematicky. Zo strany malých obcí išlo o administratívnu záťaž a povinnosť, ktorú museli naplniť, avšak bez viditeľného efektu.
 
Strategické materiály a plány hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ktoré tieto obce majú spracované najmä z dôvodu čerpania zdrojov z európskych fondov, neboli východiskom pre tvorbu programového rozpočtu. Zámery a ciele v nich zakomponované neboli zohľadňované pri tvorbe viacročného programového rozpočtu obce. 
 
Prax preukázala, že obce pri zostavovaní rozpočtu ako programového dokumentu vykonali len formálne a administratívne úkony, ktoré nemali s podstatou programového rozpočtovania nič spoločné a boli len márnou snahou dodržať zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
 
Z uvedených dôvodov bol zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy novelizovaný a s účinnosťou od 1. januára 2014 môže obecné zastupiteľstvo obce do 2 000 obyvateľov rozhodnúť o neuplatňovaní programovej štruktúry v rozpočte obce. Toto rozhodnutie obecného zastupiteľstva o neuplatňovaní programu obce v rozpočte obce musí byť prijaté uznesením.
 
 
Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva:
Obecné zastupiteľstvo
schvaľuje:
v zmysle § 4 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov neuplatňovanie programového rozpočtu v rozpočte obce.
(Vzor je len odporúčaním, v tomto vzorovom príklade obec schvaľuje uplatnenie výnimky len na konkrétny rozpočtový rok.)