Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Postup pri základnej finančnej kontrole – príklady z praxe

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Pri overovaní realizácie finančnej operácie zodpovední zamestnanci a vedúci zamestnanci overujú finančnú operáciu finančnou kontrolou v celom jej priebehu až do momentu dosiahnutia všetkých stanovených cieľov.  Finančná operácia sa z časového hľadiska môže realizovať vo viacerých fázach, t. j. nielen pred vstupom do záväzku, ale i po vstupe do záväzku

Základná finančná kontrola sa zabezpečuje tzv. „kontrolou štyroch očí“. Základná finančná kontrola prostredníctvom tzv. kontroly štyroch očí zabezpečuje predchádzanie vzniku nedostatkov, podvodov, porušení finančnej disciplíny a nezrovnalostí pri hospodárení  s verejnými financiami.

Upozornenie: Základnú finančnú kontrolu vykonávajú vždy aspoň dvaja zamestnanci subjektu verejnej správy, z ktorých jeden musí byť vedúci zamestnanec. Iného vedúceho  zamestnanca môže dočasne poveriť zabezpečením vykonávania finančnej kontroly z dôvodu krátkodobej práceneschopnosti, dovolenky alebo služobnej cesty štatutár. Za vedúceho zamestnanca v čase jeho neprítomnosti môže vykonať základnú finančnú kontrolu jeho zástupca. Uvedené platí aj v prípade zastupovania štatutára (starostu, riaditeľa, predsedu či primátora a podobne).

Otázka č. 1: Ako správne overiť zmluvy alebo faktúry, či prichádzajúci príjem a čo je potrebné  sledovať?

K uvedeným finančným operáciám alebo ich častiam vykonávajú základnú finančnú kontrolu zamestnanci/vedúci zamestnanci na dokladoch súvisiacich s overovanou finančnou operáciou, napr. na kontrolnom liste faktúry, kontrolnom liste k príjmu, na žiadanke na zakúpenie tovaru v hotovosti, na vnútornom liste, na výda

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Obsahovo nekompletné odvolanie účastníka správneho konania N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania neuviedol presné označenie rozhodnutia obce, ktoré odvolaním napáda, a taktiež, akým spôsobom má odvolacia inštancia rozhodnúť. Preto zamestnanec obce uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné, právne nesúladné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony v správnom procese. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Spôsob vykonania rozpisu rozpočtu N

Publikované:

Kto vykonáva v obci rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie?

Nárok svedka na trovy konania N

Publikované:

Rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou N

Publikované:

Musí obec vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie a v akej úrovni ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie?

Čerpanie účelovo určeného bežného transferu zo ŠR N

Publikované:

Rozpočtová organizácia obce získala bežný transfer zo štátneho rozpočtu, ktorý nepoužije do konca roka, ale využije možnosť výnimky zo zásady časovosti podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správya finančné prostriedky z bežného transferu bude čerpať do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka. Ako má postupovať rozpočtová organizácia a aj obec na konci rozpočtového roka a v prvých mesiacoch nasledujúceho rozpočtového roka, keď budú čerpať tento účelovo určený bežný transfer zo štátneho rozpočtu?