Odporúčania k spracovaniu návrhu záverečného účtu za rok 2021

Vydané: 11 minút čítania

V príspevku upozorňujeme ekonómov a rozpočtárov obcí a miest na časté kontrolné zistenia pri tvorbe záverečného účtu obce v celkom tridsiatich odporúčaniach.  Objasňujeme, čo všetko má návrh záverečného účtu obsahovať. Primárne sa príspevok viaže na ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti v znení neskorších predpisov vzhľadom na zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ale aj na zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. a na opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia, a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov.

Záverečný účet obce v textovej či tabuľkovej časti (alebo ich kombináciách) povinne obsahuje hospodárenie obce, finančné vzťahy k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a finančné vzťahy k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu. Záverečný účet musí vo forme návrhu obsahovať i finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a aj finančné vzťahy k rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.

Odporúčania a upozornenia k zostaveniu návrhu záverečného účtu za rozpočtový rok 2021

  1. Záverečný účet sa zostavuje zásadne vo forme návrhu.
  2. Záverečný účet sa nenazýva celoročným hospodárením.
  3. Záverečný účet sa nemôže zamieňať za výročnú správu a naopak.
  4. Záverečný účet sa v čase zostavenia i schválenia neoveruje základnou finančnou kontrolou podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
  5. Súčasťou záverečného účtu môžu byť i prílohy (najmä účtovná závierka, výrok audítora, plnenie rozpočtu zriadených organizácií, či správa o hospodárení organizácie v zakladateľskej pôsobnosti – obchodných spoločností s majetkovým podielom obce).
  6. Príjmy rozpočtových organizácií (najmä nájomné, príjmy z predaja a pod.) sú nedaňovými príjmami a obec ich nedefinuje ako finančné operácie a ani ako transfery (v rámci triedy 3xx ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie).
  7. Ak obec je súčasťou zmluvy o združení s inými obcami, spoločnou úradovňou a pod., má byť spravidla v texte návrhu záverečného účtu takýto finančný vzťah zadefinovaný (postačí suma členského a opis povinností či cieľ združenia).
  8. Návrh záverečného účtu nemôže spracovať kreovaná komisia obecného zastupiteľstva a ani hlavný kontrolór obce.
  9. Prebytok rozpočtového hospodárenia obce je vždy zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov. Tieto ďalšie peňažné fondy sa nevytvárajú v čase pred rozhodovaním o prídele prebytku hospodárenia. Ich zostatky medziročne neprepadajú.
  10. Peňažný fond sa do aktuálneho roka zapája vždy do rozpočtu ako príjmová finančná operácia a nemá vplyv na výsledok hospodárenia obce (pozn. autora: ten sa vypočíta na základe prebytku/schodku bežného rozpočtu a prebytku/schodku kapitálového rozpočtu).
  11. Obec, mesto a ani zriadené organizácie nepoužívajú prevodové finančné operácie. Tieto prevodové finančné operácie sa používajú v sektore štátnej správy.
  12. O použití prebytku rozpočtu alebo o spôsobe vysporiadania schodku rozpočtu [pozn. autora: podľa ustanovení § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.] rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
  13. Návrh záverečného účtu musí povinne obsahovať aj prehľad o stave a vývoji dlhu. Viaceré obce iba uvedú v návrhu záverečného účtu sumu dlhu, prípadne percento dlhovej služby vo vzťahu k bežným príjmom predošlého rozpočtového roka. Treba uviesť aj vývoj dlhu a prípadný vývoj do aktuálneho/budúceho rozpočtového roka. Toho času je vo Finančnom spravodajcovi zverejnený Pokyn Ministerstva financií́ Slovenskej republiky č. MF/006784/2022-441 na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2021 pre ústredné orgány štátnej správy, príspevkové a rozpočtové organizácie, podnikateľské subjekty, neziskové organizácie a ďalšie subjekty, ktorým boli poskytnuté prostriedky zo štátneho rozpočtu.
  14. Súčasťou návrhu záverečného účtu je i prehľad o poskytnutých dotáciách v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou a vyšším územným celkom zverejnené iným spôsobom (na webovom sídle – internetovej stránke či na úradnej tabuli).
  15. Súčasťou návrhu záverečného účtu nemusia byť poskytované záruky a ani informácia, že obec nimi nedisponuje (pozn. autora: v minulosti bola táto náležitosť povinnou súčasťou návrh záverečného účtu pred jeho schválením).
  16. Návrh záverečného účtu môže obsahovať aj iné údaje, a to napríklad porovnanie s predošlými rozpočtovými rokmi, hospodárenie rozpočtových organizácií rozpísané detailnejšie, zámery do aktuálneho rozpočtového roka 2022, povolenie starostu obce/zastupiteľstva k rozpočtovým opatreniam, či tvorbu rezerv a opravných položiek v roku 2021 a pod.
  17. Treba upozorniť, že návrh záverečného účtu musí obsahovať aj finančné vzťahy (majetkové prevody, finančné i nefinančné základné imanie) vo vzťahu k založenej organizácii (t. j. obchodnej spoločnosti s majetkovým podielom obce, mesta alebo vyššieho územného celku). Dodávam, že výsledky hospodárenia obchodnej spoločnosti by mali byť súčasťou návrhu záverečného účtu, pričom ich rozsah a rozpis hospodárenia za rok 2021 si určuje spracovateľ návrhu záverečného účtu.
  18. Súčasťou návrhu záverečného účtu je rozpočet a jeho plnenie vždy k 31. decembru 2021. Do výsledkov hospodárenia sa zahŕňa iba plnenie bežného a kapitálového rozpočtu, ktorý vytvára príjmy a výdavky vytvorené v danom rozpočtovom roku. Do hodnotenia výsledku hospodárenia sa nezahŕňajú finančné operácie, t. j. prostriedky, ktoré zostali na účtoch z predchádzajúceho roka, prevody z peňažných fondov alebo napr. prijaté úvery.
  19. Prijaté pripomienky či námietky a ich vysporiadanie k textu a tabuľkovej alebo grafickej časti návrhu záverečného účtu sa povinne vyhodnocujú na základe kreovanej komisie. Výsledok vyhodnotenia je opodstatnenie alebo neopodstatnenie pripomienky, resp. námietky občana alebo verejnosti.
  20. Do troch dní pred rokovaním zasadnutia obecného zastupiteľstva o návrhu záverečného účtu musia byť tieto vyhodnotenia pripomienok poslané/doručené písomne poslancom obecného zastupiteľstva.
  21. Súčasťou týchto informácií (v zmysle bodu č. 19) majú byť aj prehľady prijatých pripomienok, či námietok alebo podnetov a ich reálne vyhodnotenie.
  22. Návrh záverečného účtu sa povinne zverejňuje a to nie len na úradnej tabuli subjektu územnej samosprávy (obce, mesta alebo vyššieho územného celku) a tiež povinne cez webové sídlo (internetovú stránku), a to v lehote 15 dní pred rokovaním zastupiteľstva obce, mesta alebo vyššieho územného celku o tomto návrhu záverečného účtu.
  23. Ak sa zverejní návrh záverečného účtu, má byť zverejnená aj jeho prílohová časť.
  24. Ak obsahuje návrh záverečného účtu napríklad 40 strán, všetky musia byť zverejnené. Teda nepostačí, aby obec, či finančný úsek obecného úradu zverejnil iba časť prvých a posledných strán.
  25. Odborné stanovisko hlavného kontrolóra obce je povinnou súčasťou návrhu záverečného účtu a v prípade, že obec nemá hlavného kontrolóra, nemôže jeho funkciu nahradiť ani starosta obce. Alternatívou, ktorú však zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. nepozná, je kreovanie komisie obecného zastupiteľstva s cieľom zostavenia stanoviska (hodnotiacej správy) k textu návrhu záverečného účtu.
  26. Návrh záverečného účtu obce môže pripomienkovať, či k jeho textu sa vyjadrovať aj miestne príslušná prokuratúra.
  27. Základnou finančnou kontrolou sa overí prevod prebytku rozpočtového hospodárenia na účet rezervného fondu, resp. ostatných peňažných fondov, ak ich má obec zriadené (overenie prostredníctvom platobného poukazu, či likvidačného listu alebo kontrolného listu).
  28. Podľa  zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. obec a vyšší územný celok mohli až do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov prostriedky rezervného fondu, kapitálové príjmy a návratné zdroje financovania, pričom tento postup sa nepovažuje  za porušenie finančnej disciplíny.
  29. Výpočet zadlženosti obce obsahuje dve základné zásady a tieto musia byť splnené súčasne. Prvá z nich sa týka dlhu obce, kde je započítavaná nesplatená istina návratných zdrojov financovania, investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce.  Medzi návratné zdroje financovania patria úvery (dlhodobé a krátkodobé) a pôžičky z peňažných ústavov (bánk).  Druhý výpočet sa zameriava na pomer splátok týchto cudzích zdrojov krytia vzhľadom na skutočné bežné príjmy predošlého rozpočtového roka (tým je rok 2020).
  30. V prípade záverečného účtu za rok 2021 (spracúvaného v I. polroku 2022) je predošlým rozpočtovým rokom (za účelom zistenia skutočných bežných príjmov predošlého rozpočtového roka, t. j. pred rokom, za ktorý sa zostavuje návrh záverečného účtu).

Krátko k rezervnému fondu a nevyčerpaným účelovo viazaným dotáciám, či grantom

Prebytok hospodárenia z predošlého rozpočtového roka na základe spracovaného záverečného účtu obce či vyššieho územného celku po jeho schválení zastupiteľstvom je najčastejšou skutočnosťou, ktorá ovplyvňuje výšku, resp. tvorbu rezervného fondu. Treba spomenúť, že rezervný fond je v obci/vyššom územnom celku povinný. Netvorí sa len v prípade, keď obec či vyšší územný celok nedosiahnu prebytok hospodárenia. Prebytok rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku je vždy teda zdrojom rezervného fondu a až následne ostatných fondov, ktoré subjekt územnej samosprávy má zriadený. Treba upozorniť, že zriadenie osobitného peňažného fondu je možné len v prípade, keď osobitný predpis takúto skutočnosť upravuje a povoľuje. Subjekt územnej samosprávy nemá týmto právo na tvorbu osobitných fondov podľa vlastného uváženia (pozn. autora: aj keby išlo o účelový fond), čím je zákonom zabránená možnosť viazania verejných prostriedkov. Z praxe možno upozorniť i na skutočnosť, že rezervný fond nemožno napĺňať počas rozpočtového roka prostriedkami z bežnej či podnikateľskej činnosti (okrem prípadu, keď by príspevková organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti presúvala prostriedky prebytku z podnikateľskej činnosti do svojho povinného rezervného fondu).

Možno upozorniť i na skutočnosť, že do rezervného fondu nemá obec alebo vyšší územný celok právo presunúť nevyčerpané účelové prostriedky zo štátneho rozpočtu, či z rozpočtu Európskej únie v rámci grantových programov. Tieto prostriedky sa presúvajú na konci rozpočtového roka pre rok nasledujúci na osobitný účet (pozn. autora: v praxi sa vyskytujú nedostatky pri nepochopení osobitného peňažného fondu a osobitného účtu).

Nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, ktoré možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom, sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. z tohto prebytku vylučujú. Nevyčerpané účelovo určené prostriedky obec prevedie na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradí do rozpočtu obce ako príjmovú finančnú operáciu. Použitie prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce v nasledujúcich rozpočtových rokoch.

Upozornenie: Tieto nevyčerpané účelovo viazané prostriedky dotácií a grantov sa odpočítavajú až zo sumy výsledku hospodárenia.

Schválenie záverečného účtu obce v roku 2022

Lehotu schválenia osobitný predpis neurčuje. Osobitný predpis (zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.) určuje iba lehotu, dokedy má byť návrh záverečného účtu predložený zastupiteľstvu obce alebo mesta na jeho schválenie (30. jún príslušného rozpočtového roka).