Návrh záverečného účtu a dlhová služba obce v samospráve

Vydané: 9 minút čítania

Príspevok sa venuje spracovaniu návrhu záverečného účtu podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Po skončení rozpočtového roka obec a vyšší územný celok údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracujú do záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku.

Čo musí obsahovať záverečný účet obce:

1. hospodárenie obce,

2. finančné vzťahy  k zriadeným alebo založeným právnickým osobám,

3. finančné vzťahy k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu,

4. finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a tiež aj

5. finančné vzťahy k rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov (pozn.: zmluvy o združení, zmluvy o spolupráci, spoločné úrady a podobne).

 Otázka č. 1: Môže záverečný účet spracovať aj obecné zastupiteľstvo, prípadne ním kreovaná komisia?

Nie, uvedené nie je zákonné, návrh spracúvajú  výlučne zamestnanci obecného úradu a starosta obce.

 Otázka č. 2: Dokedy musí byť záverečný účet schválený?

Záverečný účet nemá stanovený termín určený zákonom o rozpočtových pravidlách, ktorý by vymedzoval dokedy musí byť záverečný účet schválený. Táto skutočnosť je výlučne v pôsobnosti obecného zastupiteľstva (ktorému sa návrh predloží povinne do 30.6.2022 vrátane).

Otázka č. 3: Overí sa záverečný účet základnou finančnou kontrolou?

Nie, návrh záverečného účtu a ani výročná správa, resp. výpočet výsledku hospodárenia za minulý rozpočtový rok sa neoveruje základnou finančnou kontrolou.

Otázka č. 4: Musí sa záverečný účet zverejniť aj na úradnej tabuli v plnom znení?

Áno, povinne sa zverejní na webovom sídle obce a tiež na úradnej tabuli súčasne (netreba zverejňovať na nástenkách v rámci budovy úradu, ak to nie je úradná tabuľa).

Záverečný účet musí povinne obsahovať:

  1. údaje o plnení rozpočtu  v súlade s rozpočtovou klasifikáciou, 
  2. prehľad o stave a vývoji dlhu,
  3. údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
  4. bilanciu aktív a pasív,
  5. prehľad o poskytnutých dotáciách v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou a vyšším územným celkom zverejnené iným spôsobom, 
  6. údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti a aj
  7. hodnotenie plnenia programov obce a programov vyššieho územného celku.

Záverečný účet môže obsahovať aj iné údaje, napríklad:

  1. porovnanie s predošlými rozpočtovými rokmi,
  2. detailnejšie informácie o hospodárení rozpočtových organizácií,
  3. dlh obce a výpočet dlhovej služby,
  4. zámery do aktuálneho rozpočtového roka,
  5. povolenie starostu obce/zastupiteľstva k rozpočtovým opatreniam,
  6. poskytnuté záruky (v zákone už vypustené ako povinné),
  7. tvorba rezerv a opravných položiek v roku 2021 a podobne.

Záverečný účet sa tvorí vo forme návrhu, a tak sa aj schvaľuje. Hlavný kontrolór odporúča/neodporúča schváliť návrhu záverečného účtu s výhradami alebo bez výhrad.
Rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku sa vnútorne člení na:

a) bežné príjmy a bežné výdavky (bežný rozpočet),

b) kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (kapitálový rozpočet),

c) finančné operácie.

V praxi sa najčastejšie schéma rozpočtu obce a vyššieho územného celku uvádza formou:

  1. tabuľkového prehľadu,
  2. textového komentára alebo
  3. kombinácie tabuľky a textov.

Časté nedostatky v praxi obcí pri zostavovaní záverečného účtu – oblasť rozpočtu obce:

  1. nerozdelenie rozpočtu obce do oblasti bežných a kapitálových rozpočtov,
  2. nezadefinovanie príjmov rozpočtov rozpočtových organizácií do bežných príjmov rozpočtu obce,
  3. nesprávne klasifikovanie (napríklad kapitálový príjem je v oblasti bežných príjmov a naopak),
  4. neurčenie hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie,
  5. nespracovanie záverečného účtu obce podľa upraveného rozpočtu (ak bol počas roka upravovaný) – závažné zistenie,
  6. nevyčerpané prostriedky nepreviedla obec na osobitný (samostatný) účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich nezaradila do rozpočtu obce ako príjmovú finančnú operáciu,
  7. rozpočet obce sa nepredložil  na schválenie v členení minimálne na úrovni hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie.

Tak, ako sa rozpočet člení v rozpočte, člení sa aj v záverečnom účte (v jeho návrhu):

Bežné príjmy, z toho:

Schválený rozpočet 2021

Upravený rozpočet 2022

Skutočnosť k 31. 12. 2021

% plnenia

Daňové príjmy

100

0

90

90

Nedaňové príjmy

100

0

110

110

Granty                      a transfery

100

0

70

70

Spolu

300

0

270

90

 

Povinnosť z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti
Ak celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku dosiahne 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a viac, obec alebo vyšší územný celok sú povinní zaplatiť pokutu, ktorú ukladá Ministerstvo financií SR, a to vo výške 5 % z rozdielu medzi celkovou sumou dlhu a 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roku. Celkovú sumu dlhu obce alebo vyššieho územného celku ustanovuje zákon.

Povinnosť hlavného kontrolóra:

-        každoročne sledovať vývoj dlhu,

-        prekročenie zákonných limitov hlásiť Ministerstvu financií SR,

-        vývoj dlhu sa môže/nemusí zrealizovať ako kontrola (s výstupom v písomnej forme),

-        vývoj dlhu býva často aj predmetom Návrhu plánu kontrolnej činnosti na daný polrok (napr. II. polrok 2022).

Do dlhu obce sa započítavajú:

  1. záväzky vyplývajúce zo splácania istín návratných zdrojov financovania,
  2. záväzky z investičných dodávateľských úverov a
  3. záväzky z ručiteľských záväzkov obce.

Otázka č. 5: Započítava sa do dlhu obce aj splátka telefónu na paušál?

Nie, nezapočítava sa do dlhu obce.

Otázka č. 6: Započítava sa do dlhu obce aj lízing motorového vozidla obce?

Nie, nezapočítava sa do dlhu obce.

Otázka č. 7:Ako sa vypočítava dlh obce?

Dlh obce = celková suma dlhu obce v eurách v porovnaní so skutočnými bežnými príjmami predošlého rozpočtového roka v eurách

Zásada: Dlh obce neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka

Pozor: Predchádzajúci rozpočtový rok je rok 2020 (pozn.: teda predchádza roku 2021, za ktorý návrh záverečného účtu spracúvame).

Nezabudnúť na druhý výpočet, pričom suma splátok návratných zdrojov financovania (vrátane úhrady výnosov a sumy splátok záväzkov) v eurách nesmie neprekročiť v príslušnom rozpočtovom roku 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka, ktoré sa znižujú o prostriedky poskytnuté v príslušnom rozpočtovom roku obci alebo vyššiemu územnému celku:

-      z rozpočtu iného subjektu verejnej správy,

-      prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo

-      prostriedky získané na základe osobitného predpisu (pozn. autora: príjem z náhradnej výsadby drevín podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o prírode a krajine v z. n. p. v eurách).

 Upozornenia do praxe príspevkových organizácií:

  1. Príspevková organizácia hospodári na základe svojho rozpočtu a jeho súčasťou je transfer od zriaďovateľa a vlastné príjmy.
  2. Príspevková organizácia hospodári a sleduje svoj rozpočet na základe príjmov a výdavkov (nie podľa nákladov a výnosov).
  3. Príspevkové organizácie hospodária výlučne podľa príjmov a výnosov, a tak sa spracúva aj jeho hospodárenie v návrhu záverečného účtu za rok 2021.

Upozornenia do praxe Programový rozpočet výdavkov:

  1. Programový rozpočet výdavkov (uvedený v schválenom rozpočte) vzhľadom na upravené sumy programov rozpočtu výdavkov sa musí rovnať štruktúre programového rozpočtu výdavkov v záverečnom účte.
  2. Komentár k plneniu programov (nie iba v percentách), a to formou textu. Zákon neurčuje dĺžku komentára a ani bližšiu štruktúru.
  3. Koľko programov, podprogramov a prvkov je uvedených v schválenom rozpočte pre rok 2021 (resp. upravenom rozpočte počas rozpočtového roka 2021), toľko musí byť definovaných aj v návrhu záverečného účtu za rok 2021.

Výsledok hospodárenia –  zákonný výpočet

Bežné príjmy – bežné výdavky                      = bežný rozpočet (schodok/prebytok)

Kapitálové príjmy – kapitálové výdavky       = kapitálový rozpočet (schodok/prebytok)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Výsledok hospodárenia: 

  • prebytok,
  • schodok.                

Podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.  o rozpočtových pravidlách územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa nevyčerpané prostriedky z prebytku rozpočtovania k 31. 12. 2021 vylučujú najčastejšie v praxi:

- nevyčerpané prostriedky zo štátneho rozpočtu  na prenesený výkon štátu,

- nevyčerpané prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu na stravovacie návyky detí materských a základných škôl,

- nevyčerpané prostriedky zo štátneho rozpočtu poskytnuté z Úradu práce sociálnych vecí

a rodiny ako náhradnému príjemcovi prídavku na dieťa,

- nevyčerpané prostriedky z účelovo určených grantov rozpočtových organizácií obce,

- nevyčerpané kapitálové prostriedky z prijatej dotácie zo štátneho rozpočtu,

- nevyčerpané prostriedky z účelovo určeného grantu,

- nevyčerpané príspevky od rodičov na stravovanie detí základných  a materských škôl,

- výnosy z dotácií zo štátneho rozpočtu vedených na bankových účtoch,

- nevyčerpané prostriedky z miestneho poplatku za rozvoj a tiež

- náhradná výsadba a príjem z neho (zákon o prírode a krajine).

Upozornenie: Sociálny fond sa z prebytku rozpočtovania k 31. 12. 2021 nevylučuje.

Na záver je vhodné spomenúť, že vyhodnotenie pripomienok (zo strany verejnosti, obyvateľov či orgánov verejnej správy a podobne) k návrhu záverečného účtu obce uskutoční starosta/prednosta  s príslušnou komisiou, ktorá má byť zriadená (pozn. autora: v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, rovnako ako v prípade prijatia pripomienok k návrhu všeobecne záväzného nariadenia obce).

Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a prečo (pozn.: následne sa predkladá písomne takéto vyhodnotenie ako súhrn poslancom zastupiteľstva v lehote do troch kalendárnych dní pred rokovaním zastupiteľstva).