Príspevok sa venuje spracovaniu návrhu záverečného účtu podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Po skončení rozpočtového roka obec a vyšší územný celok údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracujú do záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku.
Čo musí obsahovať záverečný účet obce:
1. hospodárenie obce,
2. finančné vzťahy k zriadeným alebo založeným právnickým osobám,
3. finančné vzťahy k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu,
4. finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a tiež aj
5. finančné vzťahy k rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov (pozn.: zmluvy o združení, zmluvy o spolupráci, spoločné úrady a podobne).
Otázka č. 1: Môže záverečný účet spracovať aj obecné zastupiteľstvo, prípadne ním kreovaná komisia?
Nie, uvedené nie je zákonné, návrh spracúvajú výlučne zamestnanci obecného úradu a starosta obce.
Otázka č. 2: Dokedy musí byť záverečný účet schválený?
Záverečný účet nemá stanovený termín určený zákonom o rozpočtových pravidlách, ktorý by vymedzoval dokedy musí byť záverečný účet schválený. Táto skutočnosť je výlučne v pôsobnosti obecného zastupiteľstva (ktorému sa návrh predloží povinne do 30.6.2022 vrátane).
Otázka č. 3: Overí sa záverečný účet základnou finančnou kontrolou?
Nie, návrh záverečného účtu a ani výročná správa, resp. výpočet výsledku hospodárenia za minulý rozpočtový rok sa neoveruje základnou finančnou kontrolou.
Otázka č. 4: Musí sa záverečný účet zverejniť aj na úradnej tabuli v plnom znení?
Áno, povinne sa zverejní na webovom sídle obce a tiež na úradnej tabuli súčasne (netreba zverejňovať na nástenkách v rámci budovy úradu, ak to nie je úradná tabuľa).
Záverečný účet musí povinne obsahovať:
- údaje o plnení rozpočtu v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
- prehľad o stave a vývoji dlhu,
- údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
- bilanciu aktív a pasív,
- prehľad o poskytnutých dotáciách v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou a vyšším územným celkom zverejnené iným spôsobom,
- údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti a aj
- hodnotenie plnenia programov obce a programov vyššieho územného celku.
Záverečný účet môže obsahovať aj iné údaje, napríklad:
- porovnanie s predošlými rozpočtovými rokmi,
- detailnejšie informácie o hospodárení rozpočtových organizácií,
- dlh obce a výpočet dlhovej služby,
- zámery do aktuálneho rozpočtového roka,
- povolenie starostu obce/zastupiteľstva k rozpočtovým opatreniam,
- poskytnuté záruky (v zákone už vypustené ako povinné),
- tvorba rezerv a opravných položiek v roku 2021 a podobne.
Záverečný účet sa tvorí vo forme návrhu, a tak sa aj schvaľuje. Hlavný kontrolór odporúča/neodporúča schváliť návrhu záverečného účtu s výhradami alebo bez výhrad.
Rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku sa vnútorne člení na:
a) bežné príjmy a bežné výdavky (bežný rozpočet),
b) kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (kapitálový rozpočet),
c) finančné operácie.
V praxi sa najčastejšie schéma rozpočtu obce a vyššieho územného celku uvádza formou:
- tabuľkového prehľadu,
- textového komentára alebo
- kombinácie tabuľky a textov.
Časté nedostatky v praxi obcí pri zostavovaní záverečného účtu – oblasť rozpočtu obce:
- nerozdelenie rozpočtu obce do oblasti bežných a kapitálových rozpočtov,
- nezadefinovanie príjmov rozpočtov rozpočtových organizácií do bežných príjmov rozpočtu obce,
- nesprávne klasifikovanie (napríklad kapitálový príjem je v oblasti bežných príjmov a naopak),
- neurčenie hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie,
- nespracovanie záverečného účtu obce podľa upraveného rozpočtu (ak bol počas roka upravovaný) – závažné zistenie,
- nevyčerpané prostriedky nepreviedla obec na osobitný (samostatný) účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich nezaradila do rozpočtu obce ako príjmovú finančnú operáciu,
- rozpočet obce sa nepredložil na schválenie v členení minimálne na úrovni hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie.
Tak, ako sa rozpočet člení v rozpočte, člení sa aj v záverečnom účte (v jeho návrhu):
|
Bežné príjmy, z toho: |
Schválený rozpočet 2021 |
Upravený rozpočet 2022 |
Skutočnosť k 31. 12. 2021 |
% plnenia |
|
Daňové príjmy |
100 |
0 |
90 |
90 |
|
Nedaňové príjmy |
100 |
0 |
110 |
110 |
|
Granty a transfery |
100 |
0 |
70 |
70 |
|
Spolu |
300 |
0 |
270 |
90 |
Povinnosť z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti
Ak celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku dosiahne 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a viac, obec alebo vyšší územný celok sú povinní zaplatiť pokutu, ktorú ukladá Ministerstvo financií SR, a to vo výške 5 % z rozdielu medzi celkovou sumou dlhu a 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roku. Celkovú sumu dlhu obce alebo vyššieho územného celku ustanovuje zákon.
Povinnosť hlavného kontrolóra:
- každoročne sledovať vývoj dlhu,
- prekročenie zákonných limitov hlásiť Ministerstvu financií SR,
- vývoj dlhu sa môže/nemusí zrealizovať ako kontrola (s výstupom v písomnej forme),
- vývoj dlhu býva často aj predmetom Návrhu plánu kontrolnej činnosti na daný polrok (napr. II. polrok 2022).
Do dlhu obce sa započítavajú:
- záväzky vyplývajúce zo splácania istín návratných zdrojov financovania,
- záväzky z investičných dodávateľských úverov a
- záväzky z ručiteľských záväzkov obce.
Otázka č. 5: Započítava sa do dlhu obce aj splátka telefónu na paušál?
Nie, nezapočítava sa do dlhu obce.
Otázka č. 6: Započítava sa do dlhu obce aj lízing motorového vozidla obce?
Nie, nezapočítava sa do dlhu obce.
Otázka č. 7:Ako sa vypočítava dlh obce?
Dlh obce = celková suma dlhu obce v eurách v porovnaní so skutočnými bežnými príjmami predošlého rozpočtového roka v eurách
Zásada: Dlh obce neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka
Pozor: Predchádzajúci rozpočtový rok je rok 2020 (pozn.: teda predchádza roku 2021, za ktorý návrh záverečného účtu spracúvame).
Nezabudnúť na druhý výpočet, pričom suma splátok návratných zdrojov financovania (vrátane úhrady výnosov a sumy splátok záväzkov) v eurách nesmie neprekročiť v príslušnom rozpočtovom roku 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka, ktoré sa znižujú o prostriedky poskytnuté v príslušnom rozpočtovom roku obci alebo vyššiemu územnému celku:
- z rozpočtu iného subjektu verejnej správy,
- prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo
- prostriedky získané na základe osobitného predpisu (pozn. autora: príjem z náhradnej výsadby drevín podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o prírode a krajine v z. n. p. v eurách).
Upozornenia do praxe príspevkových organizácií:
- Príspevková organizácia hospodári na základe svojho rozpočtu a jeho súčasťou je transfer od zriaďovateľa a vlastné príjmy.
- Príspevková organizácia hospodári a sleduje svoj rozpočet na základe príjmov a výdavkov (nie podľa nákladov a výnosov).
- Príspevkové organizácie hospodária výlučne podľa príjmov a výnosov, a tak sa spracúva aj jeho hospodárenie v návrhu záverečného účtu za rok 2021.
Upozornenia do praxe – Programový rozpočet výdavkov:
- Programový rozpočet výdavkov (uvedený v schválenom rozpočte) vzhľadom na upravené sumy programov rozpočtu výdavkov sa musí rovnať štruktúre programového rozpočtu výdavkov v záverečnom účte.
- Komentár k plneniu programov (nie iba v percentách), a to formou textu. Zákon neurčuje dĺžku komentára a ani bližšiu štruktúru.
- Koľko programov, podprogramov a prvkov je uvedených v schválenom rozpočte pre rok 2021 (resp. upravenom rozpočte počas rozpočtového roka 2021), toľko musí byť definovaných aj v návrhu záverečného účtu za rok 2021.
Výsledok hospodárenia – zákonný výpočet
Bežné príjmy – bežné výdavky = bežný rozpočet (schodok/prebytok)
Kapitálové príjmy – kapitálové výdavky = kapitálový rozpočet (schodok/prebytok)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Výsledok hospodárenia:
- prebytok,
- schodok.
Podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa nevyčerpané prostriedky z prebytku rozpočtovania k 31. 12. 2021 vylučujú najčastejšie v praxi:
- nevyčerpané prostriedky zo štátneho rozpočtu na prenesený výkon štátu,
- nevyčerpané prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu na stravovacie návyky detí materských a základných škôl,
- nevyčerpané prostriedky zo štátneho rozpočtu poskytnuté z Úradu práce sociálnych vecí
a rodiny ako náhradnému príjemcovi prídavku na dieťa,
- nevyčerpané prostriedky z účelovo určených grantov rozpočtových organizácií obce,
- nevyčerpané kapitálové prostriedky z prijatej dotácie zo štátneho rozpočtu,
- nevyčerpané prostriedky z účelovo určeného grantu,
- nevyčerpané príspevky od rodičov na stravovanie detí základných a materských škôl,
- výnosy z dotácií zo štátneho rozpočtu vedených na bankových účtoch,
- nevyčerpané prostriedky z miestneho poplatku za rozvoj a tiež
- náhradná výsadba a príjem z neho (zákon o prírode a krajine).
Upozornenie: Sociálny fond sa z prebytku rozpočtovania k 31. 12. 2021 nevylučuje.
Na záver je vhodné spomenúť, že vyhodnotenie pripomienok (zo strany verejnosti, obyvateľov či orgánov verejnej správy a podobne) k návrhu záverečného účtu obce uskutoční starosta/prednosta s príslušnou komisiou, ktorá má byť zriadená (pozn. autora: v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, rovnako ako v prípade prijatia pripomienok k návrhu všeobecne záväzného nariadenia obce).
Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a prečo (pozn.: následne sa predkladá písomne takéto vyhodnotenie ako súhrn poslancom zastupiteľstva v lehote do troch kalendárnych dní pred rokovaním zastupiteľstva).