Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Bezpečnosť osobných údajov pri práci z domu

Publikované: Autor/i: Tatiana Mičudová

Opatrenia, ktoré sú zavádzané od potvrdenia ochorenia COVID 19 zasahujú nielen do pracovnoprávnych vzťahov. Mnohí zamestnanci začali pracovať z domu, formou tzv. home office. Home office ako inštitút nebol v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) bližšie rozpracovaný, a to do času prijatia zákona č. 66/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 66/2020 Z. z.“).

Zákonom č. 66/2020 Z. z. bol do Zákonníka práce včlenený § 250b, ktorý ustanovuje možnosť zamestnávateľa prikázať prácu z domu (z domácnosti) zamestnanca, ak:

  • ide o činnosť, u ktorej je to možné a
  • ak práca na pracovisku nie je možná, nevyhnutná, prípadne je riziková z dôvodu prevencie šírenia prenosnej choroby a
  • zamestnanec takýto výkon práce z domácnosti prípadne bezdôvodne odmieta (dohoda strán pritom nie je týmto ustanovením vylúčená).

Taktiež sa ustanovuje právo zamestnanca na výkon práce z domácnosti, a to za podmienky, že:

  • povaha práce to umožňuje a
  • nebránia tomu vážne prevádzkové dôvody (napr. potreba prítomnosti časti zamestnancov na pracovisku).

Treba poznamenať, že zavedenie home office pre viac zamestnancov (prípadne pre celú firmu) nie je také jednoduché a ide o určitý proces, ktorý so sebou prináša povinnosti pre zamestnávateľa i v oblasti ochrany osobných údajov a ich bezpečnosti. Pri práci z domu pritom hrozí vyššie riziko úniku, straty osobných údajov, či iné bezpečnostné incidenty, ktoré môžu mať dopad na ochranu osobných údajov. Zamestnávatelia by preto mali zvýšiť ochranu osobných údajov a poučiť zamestnancov o manipulácii s nimi v domácom prostredí.

Tento článok pojednáva o povinnostiach zamestnávateľa súvisiacich so zabezpečovaním ochrany osobných údajov pri práci z domu.

Bezpečnosť osobných údajov, s ktorými zamestnanci pracujú

Prevádzkovateľ je povinný so zreteľom na najnovšie poznatky, na náklady na vykonanie opatrení, na povahu, rozsah, kontext a účel spracúvania osobných údajov a na riziká s rôznou pravdepodobnosťou a závažnosťou pre práva fyzických osôb prijať primerané technické a organizačné opatrenia na zaistenie úrovne bezpečnosti primeranej tomuto riziku.

Uvedené platí o to viac, že pri výkone práce formou home office nemá zamestnávateľ zamestnancov až tak pod kontrolou, ako keď pracujú na pracovisku, v jeho priestoroch. Navyše, v tomto prípade majú zamestnanci pracovné prostriedky doma – počítače (notebooky), alebo služobné telefóny, poniektorí si domov odnesú aj celé spisy, rôzne dokumenty a pod. Okrem toho sa v ich domácnosti spravidla pohybujú aj ďalšie osoby – manžel / manželka, deti a pod.

Zamestnanci, ktorí majú vzdialený prístup k zamestnávateľovej infraštruktúre napr. nie sú obmedzovaní fyzickými bezpečnostnými opatreniami, ktoré môžu byť k dispozícii v priestoroch pracoviska. Preto, bez zavedenia náležitých technických opatrení rastie riziko neoprávneného prístupu, ktoré môže vyústiť až v stratu, či zničenie osobných údajov zamestnancov, či zákazníkov.

Problémom môže byť aj to, že niektorí zamestnávatelia nemajú dosť hardvéru (prenosných počítačov) a tak sa naskytá otázka, čo so zamestnancami, ktorí nemajú prenosný počítač. Možnosťou je preniesť mu stolový počítač domov alebo umožniť (povoliť) prácu z vlastného zariadenia

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Novela Zákonníka práce účinná od 4. apríla 2020 sa dotkne aj obcí N

Publikované:

Dňa 2. apríla 2020 Národná rada SR prijala zákon č. 66/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „novela ZP“). Novela ZP je účinná od 4. apríla 2020 a reaguje na súčasnú situáciu ohľadne šírenia ochorenia COVID-19 v oblasti pracovnoprávnych vzťahov.