Zásady vykonávania priebežnej finančnej kontroly

Vydáno: 14 minút čítania

V príspevku som sa zamerala na vykonávanie priebežnej finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy, t.  j. v obciach, rozpočtových a príspevkových organizáciách.

Spôsob vykonávania priebežnej finančnej kontroly upravuje zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). Zodpovednosť za jej vykonávanie majú štatutárne orgány, t. j. starosta obce, riaditeľ rozpočtovej a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“).

Priebežnou finančnou kontrolou sa overuje súlad vybranej pripravovanej finančnej operácie s osobitnými predpismi, uzatvorenými zmluvami a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú prostriedky zo zahraničia, s rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov s cieľom predísť neoprávnenému, nehospodárnemu, neefektívnemu, neúčinnému a neúčelnému použitiu verejných prostriedkov.

Rozdiel medzi vykonávaním predbežnej a priebežnej finančnej kontroly je tak v obsahu, ako aj v cieli finančnej kontroly. Obsah – predbežnou finančnou kontrolou sa overuje každá pripravovaná finančná operácia, priebežnou vybraná finančná operácia. Cieľ – predbežná finančná kontrola je zameraná na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti používania verejných prostriedkov, priebežná má za cieľ  predísť neoprávnenému, nehospodárnemu, neefektívnemu, neúčinnému a neúčelnému použitiu verejných prostriedkov.

Rozhodnutie realizovať priebežnú finančnú kontrolu je v rukách štatutárnych orgánov, práve oni rozhodujú o jej vykonaní, a to na základe písomného poverenia či pokynu, ktorý vydajú svojím vedúcim zamestnancom. V  prípade vykonávania priebežnej finančnej kontroly ide o možnosť, a nie o