Účtovanie obstarania majetku z prostriedkov Európskej únie

Vydáno: 7 minút čítania

V poslednom období k ­najčastejším zdrojom, z ktorých obce a rozpoč­tové a príspevkové organizácie (ROPO) obstarávajú majetok, patria prostriedky Európskej únie (EÚ) a iné prostriedky zo zahraničia. Ide o zdroje, z ktorých sa obstaráva najmä dlhodobý hmotný majetok a jeho zhodnotenie. Vo väčšine prípadov je podmienkou získania týchto zdrojov okrem výborne vypracovaného projektu aj finančná spoluúčasť štátu a obce. V príspevku sa budem venovať práve problematike obstarania majetku z týchto medzinárodných zdrojov.

Prostriedky EÚ, spoločné programy SR a EÚ a iné prostriedky zo zahraničia sú poskytované SR na základe medzinárodných zmlúv.

Obce a ich zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie (ROPO) na obstaranie majetku okrem vlastných prostriedkov rozpočtu používajú:

  • prostriedky EÚ – ide o finančné prostriedky poskytnuté SR z rozpočtu EÚ, ktoré sa v SR poskytujú prostredníctvom platobného alebo certifikačného orgánu;
  • prostriedky spoločných programov SR a EÚ, ktoré sú financované podielovo – zo zdrojov štátneho rozpočtu a z prostriedkov EÚ;
  • iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté SR na základe medzinárodných zmlúv medzi SR a inými štátmi prostredníctvom Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru, Nórskeho finančného mechanizmu a Švajčiarskeho finančného mechanizmu.

Prostriedky EÚ, prostriedky spoločných programov SR a EÚ a iné prostriedky zo zahraničia sú poskytované obciam a ich ROPO najmä na základe zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku. Obec a ROPO sú zodpovedné za hospodárenie s týmito prostriedkami, ktoré sú podľa zmluvy prísne účelovo určené (v súlade so žiadosťou, projektom a rozhodnutím/zmluvou o poskytnutí prostriedkov). Ak by obec a ROPO porušila zmluvné podmienky, alebo použila tieto prostriedky nezákonne, neoprávnene alebo v rozpore s určeným účelom, išlo by o porušenie finančnej disciplíny. Toto konanie má za následok odvod, penále alebo pokutu.

Upozornenie: Tieto prostriedky EÚ, prostriedky spoločných programov SR a EÚ a iné prostriedky zo zahraničia sú poskytované obciam a ROPO ako nenávratné finančné príspevky prostredníctvom transferov.

Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31 z 8. augusta 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“).

Vo všeobecnosti platí, že transfery sa delia na bežné a kapitálové. Okrem tohto základného rozdelenia transferov, pri účtovaní a rozpočtovaní sledujeme aj z akého zdroja sa poskytujú transfery. Podľa zdroja členíme na transfery od zriaďovateľa alebo od iných subjektov. Transfery od iných subjektov môžu byť v rámci verejnej správy a mimo verejnej správy. Nenávratné finančné príspevky sú transfermi od iných subjektov mimo verejnej správy, a to aj keď sú poskytované prostredníctvom štátnych orgánov SR.

Konkretizácia postupu účtovania transferov závisí od konkrétnych podmienok a účelu čerpania nenávratného finančného príspevku.

V príspevku sa zameriame na účtovanie obstarania alebo zhodnotenia dlhodobého hmotného majetku z nenávratných finančných príspevkov.

Ak sa nenávratné finančné príspevky poskytujú na obstaranie dlhodobého hmotného majetku alebo jeho zhodnotenie (rekonštrukcia, nadstavba, modernizácia a pod.), vždy ide o poskytnutie kapitálového transferu.

Kapitálový transfer poskytnutý obci a ROPO subjektom, ktorý nie je subjektom verejnej správy, sa účtuje na ťarchu ú