V poslednom období k najčastejším zdrojom, z ktorých obce a rozpočtové a príspevkové organizácie (ROPO) obstarávajú majetok, patria prostriedky Európskej únie (EÚ) a iné prostriedky zo zahraničia. Ide o zdroje, z ktorých sa obstaráva najmä dlhodobý hmotný majetok a jeho zhodnotenie. Vo väčšine prípadov je podmienkou získania týchto zdrojov okrem výborne vypracovaného projektu aj finančná spoluúčasť štátu a obce. V príspevku sa budem venovať práve problematike obstarania majetku z týchto medzinárodných zdrojov.
Prostriedky EÚ, spoločné programy SR a EÚ a iné prostriedky zo zahraničia sú poskytované SR na základe medzinárodných zmlúv.
Obce a ich zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie (ROPO) na obstaranie majetku okrem vlastných prostriedkov rozpočtu používajú:
- prostriedky EÚ – ide o finančné prostriedky poskytnuté SR z rozpočtu EÚ, ktoré sa v SR poskytujú prostredníctvom platobného alebo certifikačného orgánu;
- prostriedky spoločných programov SR a EÚ, ktoré sú financované podielovo – zo zdrojov štátneho rozpočtu a z prostriedkov EÚ;
- iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté SR na základe medzinárodných zmlúv medzi SR a inými štátmi prostredníctvom Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru, Nórskeho finančného mechanizmu a Švajčiarskeho finančného mechanizmu.
Prostriedky EÚ, prostriedky spoločných programov SR a EÚ a iné prostriedky zo zahraničia sú poskytované obciam a ich ROPO najmä na základe zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku. Obec a ROPO sú zodpovedné za hospodárenie s týmito prostriedkami, ktoré sú podľa zmluvy prísne účelovo určené (v súlade so žiadosťou, projektom a rozhodnutím/zmluvou o poskytnutí prostriedkov). Ak by obec a ROPO porušila zmluvné podmienky, alebo použila tieto prostriedky nezákonne, neoprávnene alebo v rozpore s určeným účelom, išlo by o porušenie finančnej disciplíny. Toto konanie má za následok odvod, penále alebo pokutu.
Upozornenie: Tieto prostriedky EÚ, prostriedky spoločných programov SR a EÚ a iné prostriedky zo zahraničia sú poskytované obciam a ROPO ako nenávratné finančné príspevky prostredníctvom transferov.
Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31 z 8. augusta 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“).
Vo všeobecnosti platí, že transfery sa delia na bežné a kapitálové. Okrem tohto základného rozdelenia transferov, pri účtovaní a rozpočtovaní sledujeme aj z akého zdroja sa poskytujú transfery. Podľa zdroja členíme na transfery od zriaďovateľa alebo od iných subjektov. Transfery od iných subjektov môžu byť v rámci verejnej správy a mimo verejnej správy. Nenávratné finančné príspevky sú transfermi od iných subjektov mimo verejnej správy, a to aj keď sú poskytované prostredníctvom štátnych orgánov SR.
Konkretizácia postupu účtovania transferov závisí od konkrétnych podmienok a účelu čerpania nenávratného finančného príspevku.
V príspevku sa zameriame na účtovanie obstarania alebo zhodnotenia dlhodobého hmotného majetku z nenávratných finančných príspevkov.
Ak sa nenávratné finančné príspevky poskytujú na obstaranie dlhodobého hmotného majetku alebo jeho zhodnotenie (rekonštrukcia, nadstavba, modernizácia a pod.), vždy ide o poskytnutie kapitálového transferu.
Kapitálový transfer poskytnutý obci a ROPO subjektom, ktorý nie je subjektom verejnej správy, sa účtuje na ťarchu ú