Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Sociálny fond v obciach, rozpočtových a príspevkových organizáciách

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Tvorbu a použitie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“). Sociálny fond je fond zamestnávateľa na realizáciu jeho sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o svojich zamestnancov. Tvorbu sociálneho fondu, výšku a použitie sociálneho fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancov si obce, rozpočtové a príspevkové organizácie dohodnú v kolektívnej zmluve, a ak v týchto subjektoch nepôsobí odborová organizácia (čo je málo pravdepodobné), upravia tieto podmienky vo vnútornom predpise.

Tvorba sociálneho fondu

Povinnosť tvoriť sociálny fond má každý zamestnávateľ. Zamestnávateľom je podľa zákona o sociálnom fonde právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky alebo fyzická osoba s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Zamestnávateľom je teda podľa tejto zákonnej definície aj obec, rozpočtová a príspevková organizácia.

Sociálny fond sa tvorí ako úhrn:

  1. povinného prídelu vo výške 0,6 % až 1 % zo zákonom stanoveného základu; základom na určenie ročného prídelu do sociálneho fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok; základom na určenie mesačného prídelu do sociálneho fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac,
  2. ďalšieho prídelu vo výške
  • dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, najviac vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu alebo
  • sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky, najviac však vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu,


c. ďalších zdrojov sociálneho fondu, ktorými sú napríklad zdroje podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov, dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do sociálneho fondu; ak zamestnávateľ vytvára zisk, môže prispievať do sociálneho fondu prídelmi z použiteľného zisku.

Zo zákonných podmienok tvorby sociálneho fondu je zrejmé, že sa sociálny fond rozdielne tvorí v závislosti od toho, či je zamestnávateľ podnikateľským subjektom alebo nie a rozlišuje sa aj skutočnosť, či je alebo nie je u zamestnávateľa uzatvorená kolektívna zmluva.

Upozornenie: Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie sú subjektmi verejnej správy a pri tvorbe sociálneho fondu určia rozpätie povinného prídelu do sociálneho fondu v rámci možnost9 svojho rozpočtu.

Upozornenie: Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie sú zamestnávateľmi, ktorých pracovnoprávne vzťahy upravuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. a zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Pre kolektívne vyjednávanie sa podporne aplikujú aj na tieto pracovnoprávne vzťahy ustanovenia zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v z. n. p., ktoré sa uplatňujú aj v prípade kolektívneho vyjednávania pri výkone práce vo verejnom záujme. Podľa citovaného zákona kolektívna zmluva je aj kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzavretá pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, medzi príslušným vyšším odborovým orgánom, vládou poverenými zástupcami a reprezentatívnymi zástupcami zamestnávateľov. Z citovaného ustanovenia teda vyplýva, že pre zamestnancov týchto subjektov platí kolektívna zmluva vyššieho stupňa, ktorá je pre zamestnávateľa záväzná.

Zamestnávateľ, ktorý je podnikateľským subjektom a ktorý za predchádzajúci kalendárny rok dosiahol zisk a splnil všetky daňové povinnosti k štátu, obci a vyššiemu územnému celku a odvodové povinnosti k zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni, môže:

  • tvoriť povinný prídel do výšky 1 %,
  • prispievať do sociálneho fondu prídelmi z použiteľného zisku.

Zamestnávateľ, ktorý je podnikateľským subjektom a ktorý za predchádzajúci kalendárny rok nedosiahol zisk a nesplnil si všetky daňové povinnosti k štátu, obci a vyššiemu územnému celku a odvodové povinnosti k zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni tvorí povinný prídel do fondu vo výške 0,6 %.

Upozornenie: Tieto ustanovenia sa vzťahujú výlučne na zamestnávateľov, ktorých predmet činnosti je zameraný na dosahovanie zisku podľa § 2 Obchodného zákonníka, ktorý definuje podnikanie ako sústavnú činnosť vykonávanú samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Tvorba sociálneho fondu zo zisku sa tak nevzťahuje na hlavnú činnosť obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií, z ktorej tieto subjekty nedosahujú zisk (prebytok rozpočtu, resp. kladný výsledok ich rozpočtového hospodárenia nie je ziskom); zisk môžu tieto subjekty dosiahnuť len z ich podnikateľskej činnosti, ak túto zákonným spôsobom vykonávajú.

Použitie sociálneho fondu

Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie prostriedky sociálneho fondu používajú na realizáciu svojej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov; zo sociálneho fondu poskytujú svojim zamestnancom príspevok na:

  • stravovanie zamestnancov nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi (napr. Zákonník práce),
  • dopravu do zamestnania a späť,
  • účasť na kultúrnych a športových podujatiach,
  • rekreácie a služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily,
  • zdravotnú starostlivosť,
  • sociálnu výpomoc a peňažné pôžičky,
  • doplnkové dôchodkové sporenie okrem príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, ktorý je zamestnávateľ povinný platiť podľa zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
  • ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.

Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie nesmú poskytovať príspevok zo sociálneho fondu na účely odmeňovania za prácu.

V zákone o sociálnom fonde je uvedené len jeho všeobecné použitie, nie je rozlíšené, či ide o zamestnávateľa, ktorý ma uzatvorenú kolektívnu zmluvu alebo zamestnávateľa, ktorý kolektívnu zmluvu nemá.

Upozornenie: Len zamestnávateľ, ktorý má uzatvorenú kolektívnu zmluvu, môže zo sociálneho fondu poskytnúť príspevok na úhradu nákladov odborovej organ

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály