Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rozpočtové organizácie – subjekty verejnej správy

Dátum: Rubrika: Hospodárenie Zo seriálu: Rozpočtové organizácie – subjekty verejnej správy

Podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) rozpočtové organizácie patria medzi subjekty verejnej správy...

Podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) rozpočtové organizácie patria medzi subjekty verejnej správy; subjektom verejnej správy sú právnické osoby zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu (§ 19 až § 21 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v z. n. p.) a zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, a to:

  • v ústrednej správe,
  • v územnej samospráve,
  • vo fondoch sociálneho poistenia a zdravotného poistenia.

V ústrednej správe sa vykazujú štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie, štátne účelové fondy, Fond národného majetku Slovenskej republiky, Slovenský pozemkový fond, verejné vysoké školy a ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky.

V územnej samospráve sa vykazujú obce a vyššie územné celky, nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie a ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky.

Rozpočtová organizácia (RO) je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. RO ako právnická osoba je spôsobilá na právne úkony odo dňa svojho zriadenia; právnu subjektivitu získava právnym aktom – rozhodnutím o zriadení, a to dňom uvedeným v rozhodnutí zriaďovateľa o zriadení RO. RO možno zriadiť zákonom alebo rozhodnutím zriaďovateľa, ktorým je ústredný orgán štátnej správy (ak osobitný predpis neustanovuje inak), obec alebo vyšší územný celok.

Rozpočtová organizácia obce

Obecná RO je právnická osoba obce, ktorá sa zriaďuje na plnenie jej úloh. Obec nemôže zriadiť RO na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre obec vyplývajú z osobitných predpisov. V podmienkach obce, príslušným orgánom kompetentným rozhodnúť o zriadení rozpočtovej organizácie, je obecné zastupiteľstvo. Obecné zastupiteľstvo rokuje vždy v zbore a svoje rozhodnutia prijíma formou uznesení. RO obce tak bude vždy zriadená rozhodnutím obce, konkrétne formou prijatia uznesenia obecného zastupiteľstva.

V uznesení by malo byť stanovené najmä:

  • názov, sídlo a identifikačné číslo RO, ktorú obec zriaďuje,
  • dátum zriadenia RO a doba, na ktorú sa RO zriaďuje,
  • forma hospodárenia.

Zriaďovateľ vydá o zriadení RO zriaďovaciu listinu; zriaďovacia listina RO musí podľa zákona č. 523/2004 Z. z. obsahovať:

  • označenie zriaďovateľa,
  • názov RO vylučujúci možnosť zámeny s názvom iných právnických osôb, jej sídlo a identifikačné číslo,
  • formu hospodárenia,
  • dátum zriadenia RO,
  • vymedzenie predmetu činnosti,
  • označenie štatutárneho orgánu,
  • vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý RO spravuje,
  • určenie doby, na ktorú sa RO zriaďuje.

Odo dňa svojho zriadenia môže RO vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa k povinnostiam, je spôsobilá na právne úkony.

Rozpočtová organizácia – správca majetku obce

RO, ktorú obec zriadila, hospodári s majetkom obce, ktorý jej obec zverila do správy podľa príslušných ustanovení zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p.; tento majetok musí mať vymedzený vo svojej zriaďovateľskej listine, a to vo vecnej aj finančnej podobe. Majetok obce tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky alebo vlastnou činnosťou.

RO je správcom majetku obce; pod správou majetku obce rozumieme súhrn oprávnení a povinností správcu k tej časti majetku, ktorú jej obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou. RO ako správca majetku nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva; majetok, ktorý nadobúda, je a stále ostáva vlastníctvom obce.

Správa majetku obce vzniká:

  • zverením majetku obce do správy správcu,
  • prevodom správy majetku obce,
  • nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu.

Príklad č. 1:
Obec zriadila centrum voľného času ako svoju RO. Obecné zastupiteľstvo svojím uznesením rozhodlo o jej zriadení k 1. 1. 2012, o vydaní zriaďovacej listiny a o zverení majetku obce do správy tejto RO ku dňu jej zriadenia. Obec ku dňu zriadenia RO jej odovzdala „Protokolom o odovzdaní a prevzatí majetku“ majetok, ktorý bude mať táto RO v správe a s ktorým bude hospodáriť. Tento majetok musí mať RO uvedený aj vo svojej zriaďovacej listine, a to vo vecnom a finančnom vyjadrení.

Príklad uznesenia obecného zastupiteľstva

Obecné zastupiteľstvo v súlade s § 11 ods. 4 písm. l) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. zriaďuje k 1. 1. 2012 rozpočtovú organizáciu – Centrum voľného času ako školské zariadenie s právnou subjektivitou. Rozpočtová organizácia – Centrum voľného času bola do siete škôl a školských zariadení zaradená rozhodnutím MŠ SR č. ..... zo dňa ....

***

Obecné zastupiteľstvo v súlade s § 11 ods. 4 písm. a) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. a § 9 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. zveruje majetok obce do správy rozpočtovej organizácie – Centra voľného času vo vecnom a finančnom vyjadrení tak, ako je uvedené v zriaďovacej listine tejto rozpočtovej organizácie a podľa „Protokolu o zverení majetku obce do správy“, ktorý tvorí prílohu tohto uznesenia.

RO je správca majetku obce, teda nie je vlastníkom majetku zvereného do správy (tým je obec); medzi obcou ako vlastníkom a RO ako správcom vzniká vzájomný vzťah; na strane obce ako vlastníka majetku  pohľadávka voči RO a na strane RO ako správcu majetku záväzok voči obci. Podľa § 25 ods. 2 opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“), sa v účtovej triede 0 – Dlhodobý majetok účtuje nielen o dlhodobom majetku, ku ktorému má účtovná jednotka vlastnícke práva, ale aj o dlhodobom majetku s právom správy majetku obce.

Podľa uvedeného RO ako správca majetku účtuje o dlhodobom majetku zverenom do správy v účtovej triede 0 – Dlhodobý majetok súvzťažne s príslušným účtom zúčtovacieho vzťahu medzi subjektmi verejnej správy, a to v ocenení podľa § 22 ods. 5 Postupov účtovania.

Cit. ustanovenie v praxi RO znamená, že pri zverení majetku obce do správy RO sa majetok, ktorý sa zveruje do správy nepr

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály