Dátum 31.12. je pre každú organizáciu štátnej správy a samosprávy nielen koncom rozpočtového roka, a teda aj dátumom vyhodnocovania plnenia rozpočtu, ale aj dátumom hodnotenia komplexnej finančnej situácie účtovnej jednotky, a to prostredníctvom účtovnej závierky. Tak ako vo všetkých ostatných účtovných jednotkách v Slovenskej republike, aj v štátnej správe a samospráve je účtovná závierka uceleným dokumentom, ktorý obsahuje formalizované účtovné výkazy (Súvahu, Výkaz ziskov a strát) a Poznámky ako neoddeliteľnú súčasť účtovnej závierky.
V súlade s § 7 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v . n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) musí účtovná závierka poskytovať verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a o finančnej situácii účtovnej jednotky.
Zmyslom účtovnej závierky je zobraziť:
- stav a zmeny majetku a záväzkov k určitému dátumu,
- stav vlastného imania a jeho zmeny,
- výsledok hospodárenia prostredníctvom nákladov a výnosov,
- zmenu finančnej situácie.
Všeobecne záväzným právnym predpisom upravujúcim zostavenie individuálnej účtovnej závierky v štátnej správe a samospráve je opatrenie Ministerstva financií SR z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p.
V § 17 zákona o účtovníctve sú zadefinované okrem jednotlivých súčastí účtovnej závierky aj tieto jej všeobecné náležitosti:
- obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky,
- identifikačné číslo, ak ho má účtovná jednotka pridelené,
- právna forma účtovnej jednotky,
- deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
- deň zostavenia účtovnej závierky,
- obdobie, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje,
- podpisový záznam štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu účtovnej jednotky,
- podpisový záznam osoby zodpovednej za zostavenie účtovnej závierky,
- podpisový záznam osoby zodpovednej za vedenie účtovníctva.
Riadna individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve za rok 2011 sa predkladá do 1. februára 2012.
Zákon o účtovníctve v súvislosti s účtovnou závierkou rozlišuje dva dôležité dátumy, a to:
- deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka (31. 12. 2011),
- deň zostavenia účtovnej závierky (do 1. 2. 2012).
Účtovná závierka predstavuje finálny produkt účtovníctva vedeného priebežne počas roka. V účtovnej jednotke prebiehajú v súvislosti s účtovnou závierkou činnosti, ktoré z hľadiska ich charakteru môžeme rozčleniť na:
- účtovnú uzávierku pozostávajúcu z prípravných prác a z uzatvorenia účtovných kníh,
- zostavenie účtovnej závierky.
Po vykonaní prípravných prác a uzatvorení účtovných kníh sa zostaví účtovná závierka ako zavŕšenie celého procesu.
Pred uzavretím účtovných kníh sa realizujú najmä tieto aktivity:
- inventarizácia a odsúhlasenie zostatkov,
- kontrola bilančnej kontinuity,
- kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
- zaúčtovanie kurzových rozdielov,
- zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nesmú mať konečný zostatok,
- výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmov,
- účtovanie rezerv a opravných položiek,
- účtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov,
- kontrola zaúčtovania odpisov,
- účtovanie nevyfakturovaných dodávok.
Pozn.: Tematike inventarizácie bol venovaný osobitný príspevok v predchádzajúcom čísle tohto mesačníka, takže v ďalšom texte sa ňou už nebudeme zaoberať, ale zameriame sa na ostatné aktivity súvisiace s uzatvorením účtovníctva na konci roka.
Transfery a odsúhlasenie ich zostatkov
O spotrebe transferu poskytnutého z rozpočte štátu, obce alebo VÚC sa účtuje aj na úrovni poskytovateľa (rozpočtová kapitola, obec, VÚC) aj na úrovni prijímateľa (rozpočtová a príspevková organizácia).
Štátna správa je viacstupňová, a preto je potrebné zaúčtovať poskytnutie aj spotrebu transferov na všetkých stupňoch. Odovzdávanie informácií je zabezpečené prostredníctvom odsúhlasovania vzájomných vzťahov, ktoré je rovnako dôležité aj v samospráve, teda medzi obcou/VÚC ako poskytovateľom a zároveň zriaďovateľom a rozpočtovými a príspevkovými organizáciami ako prijímateľmi transferov.
Rozpočtové alebo príspevkové organizácie odovzdajú svojmu zriaďovateľovi informácie o stavoch a pohyboch na účte 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa a 353 – Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu (štátna správa) a 355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku (samospráva).
Štruktúra informácií, ktoré sú dôležité pre zaúčtovanie transferov výdavkového charakteru:
- začiatočný stav účtu 353 (k 1. 1.),
- zníženie v dôsledku odpisov,
- zníženie v dôsledku tvorby opravných položiek,
- zníženie v dôsledku vyradenia majetku (likvidácia, predaj, manko, dar),
- zníženie v dôsledku vyradenia pri bezodplatnom prevode majetku,
- iné zníženie,
- zvýšenie v dôsledku použitia transferu (nákup),
- zvýšenie v dôsledku zrušenia opravnej položky,
- zvýšenie v dôsledku bezodplatného prevodu majetku štátu,
- zvýšenie v dôsledku inventarizačného prebytku majetku a darovaného neodpisovaného majetku,
- zvýšenie v dôsledku presunu nepoužitého transferu na konci roka (+/-),
- iné zvýšenie,
- konečný zostatok účtu 353(k 31. 12.).
Štruktúra informácií, ktoré sú dôležité pre zaúčtovanie transferov príjmového charakteru:
- vyinkasované príjmy, ktoré boli predpísané v účtovnom období,
- vyinkasované príjmy, ktoré boli predpísané v minulých obdobiach,
- vyinkasované príjmy celkom,
- záväzky z odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa k 1. 1.,
- stav záväzkov z odvodu príjmov na konci účtovného obdobia.
Kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty
Princípom kontroly nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty je zabezpečiť nadväznosť:
- syntetických a analytických účtov v hlavnej knihe,
- syntetických účtov a analytickej evidencie vedenej inou formou ako na analytických účtoch.
Kontrola bilančnej kontinuity
Kontrola dodržania princípu bilančnej kontinuity spočíva v kontrole otvorenia účtovných kníh, teda kontrole, či sú konečné zostatky účtov vykázané v súvahe za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie zhodné so začiatočnými stavmi pri otvorení účtovných kníh daného účtovného obdobia.
Výsledok hospodárenia bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia účtovaný v prospech alebo na ťarchu účtu 702 – Konečný účet súvahový sa pri otvorení účtov hlavnej knihy účtuje v prospech alebo na ťarchu účtu 431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní so súvzťažným zápisom na ťarchu alebo v prospech účtu 701 – Začiatočný účet súvahový.
Zaúčtovanie kurzových rozdielov
Majetok a záväzky vyjadrené v cudzej mene sa prepočítavajú na menu euro ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka podľa § 24 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Kurzové rozdiely zistené ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa účtujú na ťarchu účtu 563 – Kurzové straty alebo v prospech účtu 663 – Kurzové zisky z pohľadávok a záväzkov vyjadrených v cudzej mene.
Účtovanie kurzových rozdielov v samospráve v priebehu účtovného obdobia aj na jeho konci
Príklad účtovania v obci:
| Text účtovného prípadu | MD | D |
|---|---|---|
| Nákup cudzej meny za eurá uhrádzaný z pokladnice (VPD) | 261 | 211 |
| Nákup cudzej meny za eurá uhrádzaný z bankového účtu | 261 | 221 |
| Poplatok za služby banky alebo zmenárne: | ||
| a) uhrádzaný v hotovosti | 568 | 211 |
| b) uhrádzaný z bankového účtu | 568 | 221 |
| Nákup cudzej meny za eurá v banke alebo zmenárni – príjem valút do valutovej pokladnice na základe PPD (úhrada v hotovosti alebo z BÚ): | ||
| a) príjem valút do pokladnice – prepočet na eurá kurzom príslušnej banky alebo zmenárne, za ktorý ÚJ valuty kúpila, ak je totožný s kurzom uvedeným v kurzovom lístku v deň vysporiadania kúpy cudzej meny za eurá | 211 AÚ | 261 |
| b) príjem valút do pokladnice – prepočet na eurá kurzom príslušnej banky alebo zmenárne uvedeným v kurzo |