Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Hospodárenie rozpočtových organizácií s verejnými prostriedkami

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Hospodárenie všetkých subjektov verejnej správy upravuje  zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z. “).

Aj na rozpočtové organizácie (ďalej aj „RO“) územnej samosprávy ako subjekty verejnej správy sa vzťahuje zákon č. 523/2004 Z. z. (§ 3 ods. 4 cit. zákona), ak osobitný zákon, ktorým je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) neustanovuje inak. Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v § 1 ods. 3 ustanovuje, že na obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie ako súčasti sektora verejnej správy sa vzťahuje zákon č. 523/2004 Z. z. s odchýlkami uvedenými v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy neobsahuje žiadnu úpravu, ktorá by riešila hospodárenie rozpočtových a príspevkových organizácií územnej samosprávy.

Na hospodárenie RO územnej samosprávy sa vzťahujú v plnom rozsahu ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. a pre hospodárenie týchto subjektov neplatia ustanovenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Rozpočtové organizácie ako subjekty verejnej správy nakladajú a hospodária s verejnými prostriedkami; definícia verejných prostriedkov je uvedená v dvoch základných právnych normách, a to:

  • v zákone č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého verejné prostriedky sú finančné prostriedky, s ktorými hospodária právnické osoby verejnej správy; verejnými prostriedkami sú aj prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii;
  • v zákone č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 502/2001 Z. z.“), ktorý definíciu v § 2 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. rozširuje o prostriedky zo zahraničia na financovanie projektov na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Hospodárenie rozpočtových organizácií

Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je zriadená na plnenie úloh štátu, obce alebo vyššieho územného celku vyplývajúcich z osobitných predpisov; RO nemožno zriadiť na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre jej zriaďovateľa vyplývajú z osobitných predpisov.

RO hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu a s prostriedkami, ktoré môže prijímať aj od iných subjektov. Príjmy a výdavky RO sú súčasťou rozpočtu zriaďovateľa. Zriaďovateľ po schválení rozpočtu vykoná jeho rozpis na RO vo svojej pôsobnosti. V praxi to znamená, že zriaďovateľ určí rozpočtovým organizáciám záväzné ukazovatele ich rozpočtu; stanoví, ktoré príjmy a výdavky sú pre rozpočtovú organizáciu záväzné (napr. príjmy z nájmu, výdavky na platy).

Rozpočet rozpočtových organizácií

RO zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov, pričom sa riadi záväznými ukazovateľmi, ktoré jej určí jej zriaďovateľ na príslušný rozpočtový rok. Zriaďovateľ rozpíše RO podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie príjmy, ktoré musí naplniť vo svojom rozpočte príjmov a rovnako jej rozpíše podľa funkčnej a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie aj výdavky.

RO zostavuje svoj rozpočet podľa platnej rozpočtovej klasifikácie, v zmysle nej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu, vrátane ich vecného vymedzenia. Rozpočtovú klasifikáciu tvorí druhová, organizačná, ekonomická a funkčná klasifikácia. Funkčná klasifikácia sa používa najmä na účely medzinárodného porovnávania výdavkov verejnej správy podľa funkcií verejnej správy; funkčnú klasifikáciu ustanovuje osobitný predpis, ktorým je vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 195/2003 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Ekonomickú klasifikáciu spolu s druhovou a organizačnou klasifikáciou ustanovuje opatrenie č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v z. n. p. Ministerstvo financií SR pre jednotné uplatnenie ekonomickej rozpočtovej klasifikácie vydalo metodické usmernenie k opatreniu č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivky k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v znení dodatkov (ďalej len „usmernenie“) zverejnených postupne vo Finančných spravodajcoch (FS).

♦ Otázka č. 1:
Podľa zákona č. 523/2004 Z. z. RO zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov, pričom sa riadi záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom. Kto schvaľuje rozpočet RO a zmeny tohto rozpočtu?

Podľa ust. § 21 ods.1 zákona č. 523/2004 Z. z. rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je sv

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály