V predchádzajúcej časti som sa venovala postaveniu príspevkových organizácií ako subjektov verejnej správy a pravidlám ich zriaďovania, zmenám a zrušovaniu, ako aj podmienkam za akých sa im zveruje alebo odníma majetok zriaďovateľa do správy.
Základným ekonomickým zákonom, ktorý sa uplatňuje pri hospodárení s verejnými prostriedkami všetkých subjektov verejnej správy je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách“).
Aj na príspevkové organizácie ako subjekty verejnej správy sa vzťahuje zákon o rozpočtových pravidlách (§ 3 ods. 4 cit. zákona), ak osobitný zákon, ktorým je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) neustanovuje inak. Tento zákon v § 1 ods. 3 ustanovuje, že na obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie ako súčasti sektora verejnej správy sa vzťahuje zákon o rozpočtových pravidlách s odchýlkami uvedenými v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Cit. zákon neobsahuje žiadnu úpravu, ktorá by riešila hospodárenie rozpočtových a príspevkových organizácií územnej samosprávy. Z uvedeného vyplýva, že na hospodárenie príspevkových organizácií územnej samosprávy sa vzťahujú v plnom rozsahu ustanovenia zákona o rozpočtových pravidlách a pre hospodárenie týchto subjektov neplatia ustanovenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Hospodárenie príspevkových organizácií
Príspevková organizácia (PO) zriadená obcou je právnická osoba obce, ktorá je na rozpočet obce zapojená príspevkom. Platia pre ňu finančné vzťahy určené obcou ako zriaďovateľom v rámci jej rozpočtu (príspevky PO sú súčasťou rozpočtu obce). Finančný vzťah obce a PO je určený príspevkom; poskytnutie príspevku obcou limituje vyrovnanosť rozpočtu PO, t. j. príspevok má zabezpečovať vyrovnanosť rozpočtu. Obec poskytuje PO príspevok len v takej výške, aby bol rozpočet PO vyrovnaný.
Ďalej sú finančné vzťahy medzi obcou a PO určené záväznými ukazovateľmi, ktoré vymedzí obec pri schvaľovaní rozpočtu PO. Napr. môže ísť o stanovenie limitu mzdových prostriedkov, účelové určenie výdavkov na reprezentačné výdavky, na reklamu a pod.
Príspevok zriaďovateľa na prevádzku
Obec poskytuje PO príspevok na prevádzku v takej výške, aby jej rozpočet bol vyrovnaný. Obec môže PO krátiť alebo zvýšiť príspevok pri nedodržaní alebo zmene podmienok, za ktorých bol určený finančný vzťah medzi ňou a PO.
Príspevok zriaďovateľa na obstaranie hmotného a nehmotného majetku
Ak vlastné zdroje na obstaranie hmotného a nehmotného majetku nekryjú potreby PO, obec určí výšku príspevku na obstaranie ním určeného konkrétneho hmotného a nehmotného majetku. Povinnosťou PO je po uplynutí rozpočtového roka vykonať zúčtovanie finančných vzťahov s rozpočtom zriaďovateľa.
! Zákon o rozpočtových pravidlách neurčuje, kto schvaľuje rozpočet PO, ale stanovuje, že finančný vzťah medzi zriaďovateľom a PO má byť vymedzený záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom. Zároveň tento zákon stanovuje, že príspevky PO sú súčasťou rozpočtu obce ako zriaďovateľa PO. Rozpočet obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
Z uvedeného vyplýva, že príspevky PO, ako súčasť rozpočtu obce, schvaľuje obecné z