Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zrušenie smernice v pôsobnosti starostu

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Potrebujeme zrušiť smernicu vydanú v pôsobnosti starostu obce, ktorá už nebude potrebná. Musíme v tomto prípade vydať smernicu o zrušení smernice alebo stačí rozhodnutie starostu o zrušení danej smernice?

Rozhodujúca je informácia, že ide o smernicu v pôsobnosti starostu. Ten, v koho pôsobnosti je vydanie akejkoľvek normy, je tiež oprávnený rozhodnúť o jej zrušení. To, akou formou sa má zrušenie uskutočniť, závisí od príslušného normatívneho prostredia - zákon možno zrušiť len zákonom, vládne nariadenie len vydaním nového vládneho nariadenia, vyhlášku len vydaním novej vyhlášky a podobne.
V týchto prípadoch však ide o legislatívnu prax pri vydávaní všeobecne záväzných noriem, ktorá je pri vydávaní zákonov upravená Legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov schválenými uznesením NR SR č. 519 zo dňa 18. decembra 1996 a publikovanými pod č. 19/1997 Z.z. a zákonom č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
V praxi miestnych samospráv je vhodné aplikovať rovnaké legislatívne požiadavky pri vydávaní všeobecne záväzného nariadenia (ďalej len "VZN"), pretože ide o všeobecne záväzný právny predpis. Niektoré samosprávy majú vydané vlastné VZN o detailoch vlastných legislatívnych pravidiel. Je napríklad praktické mať úpravu o vydávaní úplného znenia VZN, čo je proces, ktorý má len redakčný charakter, nijako nezasahuje do obsahu VZN, a teda do rozhodovacej pôsobnosti obecného zastupiteľstva, preto nie je potrebné úplné znenie schvaľovať.
V prípade interných smerníc nie je k dispozícii všeobecná právna úprava, ktorú by sme mohli na zodpovedanie položenej otázky aplikovať. Ak nie je taká úprava v samospráve, ktorá takúto otázku rieši, môžeme postupovať trojako:
-
použijeme postup aplikovaný pri všeobecne záväzných normách, teda vydáme osobitnú smernicu o zrušení smernice;
-
necháme starostu, teda toho, kto je kompetentný rozhodnúť o obsahu smernice, aby rozhodol aj o forme jej zrušenia, pretože aj pre tento postup je možné nájsť logické argumenty;
-
v záujme jednotného postupu doplníme náš vnútorný normatívny systém o pravidlo, ktoré zavedie jednu z vyššie uvedených možností ako záväznú.
Posledná z uvedených možností má významnú prednosť v tom, že garantuje rovnaký postup aj v budúcnosti a bez ohľadu na to, ktorý orgán, prípadne ktorý starosta a v ktorom volebnom období bude pred takúto otázku postavený.
Záver:
Odpoveď na položenú otázku neupravujú všeobecne záväzné právne predpisy. V záujme predchádzania nedorozumeniam a s cieľom zabezpečiť rovnaký postup aj v budúcnosti sa javí ako najlepšie upraviť si tieto otázky vlastnou vnútornou smernicou, prípadne odkazom na legislatívne pravidlá platiace pre všeobecne záväzné právne predpisy.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.