Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie záverečného účtu obce - legislatívne východiská

Dátum:

Zostavenie záverečného účtu obce - legislatívne východiská
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V príspevku sa zameriame na legislatívne východiská zostavenia záverečného účtu obce. Upriamime pozornosť na povinnosti, ktoré súvisia so zostavením záverečného účtu, a to tak zo strany starostu a volených funkcionárov obce, ako aj zo strany hlavného kontrolóra a zamestnancov obce.
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý vymedzuje postavenie obcí a jej orgánov, ich práva a povinnosti pri výkone samosprávnych funkcií obce, neustanovuje povinnosť obce zostaviť na konci rozpočtového roka záverečný účet obce. Zákon o obecnom zriadení len vymedzuje v § 11 ods. 4 písm. b) kompetenciu obecného zastupiteľstva schvaľovať záverečný účet obce a v § 9 ods. 2 povinnosť obce zverejniť záverečný účet rovnakým spôsobom ako rozpočet obce, t.j. pred jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce.
Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu obce je zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy"). Tento zákon je základným finančným zákonom územnej samosprávy; ide o legislatívnu normu, ktorá okrem iných skutočností podrobne upravuje zostavenie záverečného účtu obce, jeho náležitosti a obsah.
Povinnosti obce v procese zostavenia záverečného účtu
K najdôležitejším a zásadným povinnostiam obce v procese zostavenia záverečného účtu podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy patrí najmä:
-
po skončení účtovného roka zostaviť účtovnú závierku podľa zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p.,
-
overiť účtovnú závierku audítorom,
-
po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovať do záverečného účtu obce,
-
finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytla prostriedky svojho rozpočtu,
-
usporiadať finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov (VÚC),
-
zostaviť záverečný účet obce v obsahovom členení v súlade s § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
-
nevyčerpané prostriedky previesť na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradiť do rozpočtu obce ak
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.