Zmeny úloh obcí voči hazardným hrám od 1.1.2017 a 1.1.2018
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Miroslava
Rusnáková
V očiach verejnosti v súčasnosti prevláda vnímanie významu slovenských obcí najmä na
úseku rozvoja komunálnej infraštruktúry. Do popredia sa dostáva výstavba chodníkov, správa miestnych
a účelových komunikácií, výstavba a rekonštrukcia stavieb vo vlastníctve obcí a pod. Významnou
úlohou obcí je však aj podpora a regulácia činností v oblasti duchovnej a telesnej kultúry svojich
obyvateľov. Podľa § 4 ods. 3 písm. h) zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení"): "Pri samospráve obec ...
utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce ... utvára podmienky
na ... kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport." Predkladaný
príspevok analyzuje jeden z okruhov spoločenských vzťahov, kde zákonodarca zakotvil významné
oprávnenia obce s cieľom dosahovania zdravého spôsobu života jej obyvateľov. Touto oblasťou je
právna regulácia hazardu na území obce.
Povaha pôsobnosti obce voči hazardu
Pôsobnosť obce na úseku regulácie hazardných hier je samosprávnou kompetenciou obce a nie
preneseným výkonom štátnej správy. Táto skutočnosť vyplýva z generálnej klauzuly
§ 4 ods. 4 zákona o obecnom zriadení:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
"Ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej
pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce."
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Povahu samosprávnej kompetencie obcí na úseku hazardu judikoval zhodne aj Ústavný súd SR v
náleze sp. zn. PL. ÚS 4/2016-125 z 10. mája 2017.
Hazard predstavuje tiež
"formu kultúry"
, teda vypĺňania voľného času obyvateľstva
spojeného s dosahovaním napätia. V súčasnosti je však hazard vnímaný ako negatívny sociopatogénny
jav
a vedú sa rozsiahle diskusie
o zákaze hazardných hier na území obcí v Slovenskej
republike. Faktormi odôvodňujúcimi neustále sprísňovanie právnej regulácie hazardu sú najmä ochrana
spotrebiteľa, prevencia kriminality, ochrana verejnej morálky a ochrana rodín hráčov.V protiklade negatívnym spoločenským vplyvom hazardných hier
stojí ekonomický záujem
obcí
na príjmoch plynúcich z hazardu do rozpočtu slovenských obcí. Tento ekonomický faktor má za
následok, že drvivá väčšina slovenských obcí k zákazu hazardu na svojom území dosiaľ nepristúpila.
Ako príklady obcí zavádzajúce zákaz hazardu možno uviesť napr. obec Beluša alebo mesto Dolný
Kubín.Dôsledkom právnych i širších celospoločenských diskusií
"pre a proti hazardu"
sú
početné legislatívne zmeny
vo vzťahu ku kompetenciám obcí voči hazardu na ich území v období
od 1. januára 2013 až do 1. januára 2017, kde za tri roky nadobudlo účinnosť celkom šesť noviel
zákona č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len
"zákon o hazardných hrách"). Vybrané ustanovenia
zákona o hazardných hrách sa stali aj predmetom
súdneho prieskumu Ústavného súdu SR o ich súlade s Ústavou SR
č. 460/1992 Zb. v znení neskorších ústavných zákonov (ďalej len
"Ústava SR") voči niektorým týmto zmenám.Právna úprava hazardu
Právna úprava hazardu v platnom právnom poriadku je obsiahnutá predovšetkým v
zákone o hazardných hrách.
Zákon o hazardných hrách v súčasnosti predstavuje
rozsiahlu "kvázi kodifikáciu" hazardu. Príspevok sa zameriava výlučne na časti týkajúce sa vzťahu
obcí a jej kompetencií voči hazardným hrám.
Zásadnou novelou pre obce je posledná veľká
novela zákona
o hazardných hrách publikovaná v Zbierke zákonov pod číslom
386/2016 Z.z.
(ďalej len
"novela č. 386/2016 Z.z.").----------------------------------------------------------------------------------------------------
Novela č. 386/2016 Z.z.
je:
-
účinná od 1. januára 2017 ako celok