Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zánik výkonu funkcie verzus skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce

Dátum:

Zánik výkonu funkcie verzus skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce
Zákonom č. 102/2010 Z.z. Národná rada SR schválila tzv. veľkú novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „novela"). Táto novela rozpútala jednu z najväčších diskusií vedených v dvadsaťročnej histórii slovenskej obecnej samosprávy. Predmetom tohto článku však nie je analýza jednotlivých zmien v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"), ktoré sa zaviedli novelou s účinnosťou od 1. apríla 2010, príspevok upozorňuje iba na jednu zo zmien vyplývajúcich z tejto novely.
Ide o novú úpravu v procese odvolávania hlavných kontrolórov obcí z ich funkcie. Kým podľa stavu účinného do 1. apríla 2010 na odvolanie hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór") z funkcie postačovala nadpolovičná väčšina hlasov prítomných poslancov obecného zastupiteľstva, podľa novely sa na odvolanie hlavného kontrolóra vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva. Táto, na prvý pohľad v porovnaní s inými novinkami v zákone o obecnom zriadení, nevýrazná zmena, je však výsledkom dlhodobej kritiky zo strany odbornej verejnosti, ako aj výsledkom volania po zmene zo strany Združenia hlavných kontrolórov miest a obcí Slovenskej republiky (ďalej len „ZHK SR").
Sprísnenie podmienok odvolania hlavného kontrolóra z funkcie pri hlasovaní v obecnom zastupiteľstve má posilniť jeho postavenie pri výkone kontrolnej činnosti. Možnosť odvolania hlavného kontrolóra nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov obecného zastupiteľstva systémovo odporovala pravidlám pri voľbe hlavného kontrolóra. Podľa § 18a ods. 3 zákona o obecnom zriadení je totiž na zvolenie hlavného kontrolóra v prvom kole potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva. Až v prípade, ak ani jeden z kandidátov takú väčšinu nezíska, obecné zastupiteľstvo ešte na tej istej schôdzi vykoná druhé kolo volieb, do ktorého postúpia dvaja kandidáti, ktorí získali v prvom kole volieb najväčší počet platných hlasov. V prípade rovnosti hlasov do druhého kola volieb postupujú všetci kandidáti s najväčším počtom platných hlasov.
V druhom kole volieb je zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov. Pri rovnosti hlasov v druhom kole volieb sa rozhoduje žrebom. Uvedený stav viedol k viacerým súdnym konaniam, v ktorých odvolaní hlavní kontrolóri namietali, že:
„... v právnom poriadku SR neexistuje prípad, kde na odvolanie z verejnej funkcie by bol postačujúci menší počet hlasov, než hlasov potrebných na voľbu do príslušnej verejnej funkcie". (Pozri: Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky III. ÚS 199/07-14 zo 17. júla 2007).
Časté prípady odvolávania „nepohodlných" hlavných kontrolórov viedli až k nastoleniu otázky vtedajším prezidentom ZHK SR v časopise Spravodajca územnej samosprávy:
„Koľko poslancov je potrebných na odvolanie? To vlastne nevie nik. Dnes to môže s určitosťou povedať len kompetentný súd SR, lebo počet na odvolanie nie je zákonom výslovne určený. Podľa jedného právneho pohľadu je to ten istý počet, ktorý ho volil, t.j. nadpolovičná väčšina všetkých poslancov; podľa iného stačí len nadpolovičná väčšina prítomných poslancov. A kto má pravdu? Uvedené názory sú len názormi konkrétnych osôb. Zákonom explicitne vymedzený počet poslancov pre takýto prípad by tieto pochybnosti odstránil." (Gál, I. - Nikodem, S.: Hlavný kontrolór obce a jeho nezávislosť,. In: Spravodajca územnej samosprávy, Košice č. 1 / 2007, s. 10).
Takéto názory a následné súdne konania boli však iba nemohúcim výrazom oprávneného rozčarovania hlavných kontrolórov ohľadne ich právneho postavenia, ktoré vtedajší prezident ZHK SR výstižne charakterizoval:
„... hlavný kontrolór obce existuje a pracuje v nejasných legislatívnych podmienkach s veľkou mierou neistoty bez vlastného zavinenia" (tamtiež, s. 11).
Novelou zvýšené kvórum pre odvolanie hlavného kontrolóra však predstavuje riešenie iba špičky ľadovca problémov spojených s inštitútom skončenia výkonu funkcie hlavného kontrolóra. Podľa § 18a ods. 8 zákona o obecnom zriadení
výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká:
a) Vzdaním sa funkcie - vzdanie sa funkcie hlavného kontrolóra, pokiaľbolo urobené právne relevantným spôsobom a dostalo sa do dispozície obce, nie je možné vziať späť, upravovať, resp. meniť.
b) Odvolaním z funkcie - keďže odvolanie hlavného kontrolóra je konštruované ako fakultatívny inštitút, platí, že obecné zastupiteľstvo môže, ale nie je povinné odvolať hlavného kont
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.