Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vzťah obecného zastupiteľstva a starostu obce

Dátum:

Vzťah obecného zastupiteľstva a starostu obce
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Zákonodarca upravuje inštitucionalizáciu obecnej samosprávy počnúc § 10 a nasl. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"). Príspevok pojednáva o základnej charakteristike vzájomného vzťahu oboch orgánov obce: obecného zastupiteľstva a starostu obce. Práve nepochopenie tohto elementárneho vzťahu vyvoláva veľké množstvo pochybení aplikačnej praxe pri konkrétnych situáciách v obecnej samospráve. No naopak, uvedomenie si princípov, na ktorých je vzťah orgánov obce vybudovaný, pomáha správne vyriešiť množstvo na prvý pohľad nejasných aplikačných problémov.
Konštituovanie orgánov obce ako foriem reprezentatívnej demokracie je zakotvené v ust. § 10 zákona o obecnom zriadení, podľa § 10 ods. 1 tohto zákona:
„Orgánmi obce sú a) obecné zastupiteľstvo, b) starosta obce."
Podľa § 10 ods. 2 zákona o obecnom zriadení
„Obecné zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä obecnú radu, komisie a určuje im náplň práce; môže zriadiť a zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon."
napríklad zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
Konkretizácia postavenia orgánov obce je zaradená v samostatných kompetenčných normách obsiahnutých v nasledujúcich ustanoveniach: § 11, § 12, § 13, § 13a a § 13b zákona o obecnom zriadení.
Zákon o obecnom zriadení teda v § 10 ods. 1 vymedzuje štruktúru orgánov obce, ktoré vystupujú ako predstavitelia nepriamej demokracie v slovenskej obecnej samospráve.
Orgány obce svoju legitimitu odvíjajú od obyvateľov obce, ktorí im moc a z nej vyplývajúce vrchnostenské postavenie delegovali na základe všeobecných, rovných a priamych volieb.
Orgány obce tak v rozsahu zverených úloh vystupujú a konajú ako oprávnení a legitímni zástupcovia všetkých obyvateľov obce.
Pri vymedzení štruktúry orgánov obce zákonodarca rešpektuje ústavnoprávnu úpravu v Čl. 69 ods. 1 Ústavy SR, v zmysle ktorej
„Orgánmi obce sú: a) obecné zastupiteľstvo, b) starosta obce."
Tento
ústavný výpočet dvoch orgánov obce je taxatívny (t.j. výlučný, úplný)
. Ani zákonodarca nemôže rozširovať, či zužovať okruh orgánov obce. Rovnako status orgánu obce nemôže priznať žiadnemu subjektu ani samotná obecná samospráva žiadnym podzákonným právnym aktom, t.j. obec nemôže formou všeobecne záväzného nariadenia rozhodnúť, že v danej obecnej samospráve nadobudne status orgánu obce aj ľubovoľný iný subjekt, napr. „predseda časti obce", „výbor obce" a podobné fabulované subjekty.
Rovnako obecná samospráva nemôže rozhodnúť že v jej podmienkach nebudú pôsobiť dva orgány obce, ale iba jeden orgán obce, napr. starosta obce alebo obecné zastupiteľstvo.
Rovnako
zákonodarca nerozlišuje medzi „hlavnými" orgánmi obce
a „vedľajšími" orgánmi obce. Nemožno teda zamieňať orgány obce (starosta obce a obecné zastupiteľstvo) označované často v praxi nesprávne ako „hlavné orgány obce" a orgány obecného zastupiteľstva (najmä, nie však výlučne obecná rada, komisie, obecný úrad, obecná polícia) označované často v praxi nesprávne ako „vedľajšie orgány obce".
Rovnako nemožno priznať postavenie orgánu obce ani hlavnému kontrolórovi obce
, ktorý nie je orgánom obce a v štruktúre obecnej samosprávy má špecifické postavenie zamestnanca
sui generis
(svojho druhu, majúceho zvláštny charakter).
Právna úprava obecného samosprávneho zriadenia teda dôsledne rozlišuje medzi:
1.
orgánmi obce - výlučne: obecné zastupiteľstvo a starosta obce,
2.
orgánmi obecného zastupiteľstva - napr.: obecná rada, komisie obecného zastupiteľstva,
3.
hlavným kontrolórom obce - za prvé dve samostatné skupiny treba zaradiť hlavného kontrolóra obce, ktorý má tzv. hybridné postavenie, t.j. je odborným voleným zamestnancom obce so špecifickým statusom zameraným na výkon kontroly v podmie
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.