Vzťah obecného zastupiteľstva a starostu obce

Vydáno: 15 minút čítania
Vzťah obecného zastupiteľstva a starostu obce
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Zákonodarca upravuje inštitucionalizáciu obecnej samosprávy počnúc § 10 a nasl. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"). Príspevok pojednáva o základnej charakteristike vzájomného vzťahu oboch orgánov obce: obecného zastupiteľstva a starostu obce. Práve nepochopenie tohto elementárneho vzťahu vyvoláva veľké množstvo pochybení aplikačnej praxe pri konkrétnych situáciách v obecnej samospráve. No naopak, uvedomenie si princípov, na ktorých je vzťah orgánov obce vybudovaný, pomáha správne vyriešiť množstvo na prvý pohľad nejasných aplikačných problémov.
Konštituovanie orgánov obce ako foriem reprezentatívnej demokracie je zakotvené v ust. § 10 zákona o obecnom zriadení, podľa § 10 ods. 1 tohto zákona:
„Orgánmi obce sú a) obecné zastupiteľstvo, b) starosta obce."
Podľa § 10 ods. 2 zákona o obecnom zriadení
„Obecné zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä obecnú radu, komisie a určuje im náplň práce; môže zriadiť a zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon."
napríklad zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
Konkretizácia postavenia orgánov obce je zaradená v samostatných kompetenčných normách obsiahnutých v nasledujúcich ustanoveniach: § 11, § 12, § 13, § 13a a § 13b zákona o obecnom zriadení.
Zákon o obecnom zriadení teda v § 10 ods. 1 vymedzuje štruktúru orgánov obce, ktoré vystupujú ako predstavitelia nepriamej demokracie v slovenskej obecnej samospráve.
Orgány obce svoju legitimitu odvíjajú od obyvateľov obce, ktorí im moc a z nej vyplývajúce vrchnostenské postavenie delegovali na základe všeobecných, rovných a priamych volieb.
Orgány obce tak v rozsahu zverených úloh vystupujú a konajú ako oprávnení a legitímni zástupcovia všetkých obyvateľov obce.
Pri vymedzen