Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vymenúvanie riaditeľa školy a školského zariadenia

Dátum:

Vymenúvanie riaditeľa školy a školského zariadenia
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
Príspevok je voľným pokračovaním článku uverejneného v predchádzajúcom čísle časopisu na tému "Vznik a skončenie pracovného pomeru riaditeľa školy a školského zariadenia", ktorý sa zaoberal pracovnoprávnym statusom riaditeľa školy/školského zariadenia, čo sa týka jeho vzniku, zmeny a skončenia. U riaditeľa školy/školského zariadenia treba rozlišovať dve roviny vzťahov, a to: rovinu funkčnú, t.j. funkčný vzťah riaditeľa k škole/ školskému zariadeniu a k obci na jednej strane, a rovinu pracovnoprávnu, t.j. pracovnoprávny vzťah riaditeľa k škole/školskému zariadeniu na druhej starne. Kým predchádzajúci príspevok dôsledne analyzoval pracovnoprávny status riaditeľa školy/školského zariadenia, tak tento príspevok sa zameriava na funkčný status riaditeľa školy/školského zariadenia. Dôraz sa pritom kladie na vznik funkcie riaditeľa školy.
Východiská právnej analýzy vymenovania riaditeľa školy/ školského zariadenia
Podľa § 3 ods. 6 zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve") je riaditeľ školy/ školského zariadenia, ktorý v právnych vzťahoch vystupuje vo svojom mene a má zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov (škola/školské zariadenie s právnou subjektivitou), zamestnancom školy/školského zariadenia.
Samotnému vzniku pracovnoprávneho vzťahu zamestnanca školy/školského zariadenia s dohodnutým druhom práce: riaditeľ školy/školského zariadenia však predchádza jeho ustanovenie do funkcie.
* * *
Práve v otázke vymenúvania osoby do funkcie riaditeľa školy/školského zariadenia došlo novelou zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve pod číslom č. 188/2015 Z.z. s účinnosťou od 1. septembra 2015 k zásadnej kompetenčnej zmene, teda úprave právomocí orgánov obcí a orgánov školskej samosprávy.
S ohľadom na doterajšiu krátku dobu účinnosti predmetnej novely bol podľa nových pravidiel v aplikačnej praxi obsadený doposiaľ minimálny počet riaditeľov škôl/školských zariadení. Až následný aplikačný vývoj preukáže účelnosť a vhodnosť vykonanej zmeny.
Znenie novelizovaného zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve účinné od 1. septembra 2015 však vyvolalo už v etape prípravy ostrú odbornú aj širšiu celospoločenskú diskusiu vo vzťahu k primeranosti posilnenia kompetencie zriaďovateľa odmietnuť menovať riaditeľa školy navrhnutého radou školy. Podľa dikcie účinnej do 31. augusta 2015 bol návrh rady školy kandidáta na riaditeľa pre zriaďovateľa záväzný.
Podľa môjho názoru novou právnou úpravou dochádza k
výraznému nežiadúcemu zásahu do samostatnosti špeciálnej školskej samosprávy.
Negatívne hodnotím skutočnosť, že prípadné individuálne zlyhania riaditeľov škôl/školských zariadení rieši zákonodarca namiesto posilnenia účinných kontrolných mechanizmov (či ochoty a schopnosti orgánov aplikácie práva účinne vyvodiť zodpovednosť) paušálnou zmenou legislatívy oslabujúcou inštitút samosprávy, ktorý je však
imanentným
(skutočným) znakom demokraticky riadenej spoločnosti.
Takéto počínanie zákonodarcu má charakter operatívnej legislatívy a legislatívneho optimizmu, t.j. mylného presvedčenia, že zmenou právnej úpravy vyriešime pálčivé aplikačné problémy. Zároveň zvolené legislatívno-technické riešenie je, podľa môjho názoru, až neprimerane detailné a komplikované a je svojou povahou
hypertrofiou
právnych noriem (t.j. legislatívnou explóziou).
Pre správnu aplikáciu zákonných ustanovení o vymenovaní riaditeľa školy/školského zariadenia je nutné
analyzovať aj dostupnú judikatúru.
Rozhodovacia činnosť súdov vo veci menovania riaditeľa školy/ školského zariadenia je totiž v porovnaní s rozhodovacou činnosťou súdov vo veci odvolania riaditeľa školy/školského zariadenia veľmi sporadická. Význam rozboru judikatúry v podmienkach slovenského právneho poriadku ako súčasti kontinentálneho právneho systému je daná faktickou záväznosťou súdnych precedensov.
Princíp právneho štátu je vyjadrením predvídateľnosti aplikácie práva zo strany orgánov verejnej moci tak, aby pri rozhodovaní v porovnateľných a skutkovo zhodných veciach nevznikali neodôvodnené rozdiely (tev. zásada legitímnych očakávaní).
Rozsudok NS SR sp. zn. 2 Cdo 281/2005:
"V právnom štáte by malo byť samozrejmé a najmä žiaduce, že všeobecné súdy v rámci danej sústavy súdov budú striktne a konzistentne dodržiavať právne názory vyslovené v rozhodnutiach Najvyššieho súdu Slovenskej republiky. Len tak sa zabezpečí právna istota a predvídateľnosť súdneho rozhodovania."
Rozsudok NS ČR sp. zn. 3 Cdo 2811/2007:
"Ak došlo v súdnej rozhodovacej praxi k judikatórnemu ustáleniu právneho názoru, je nevyhnutné, aby súdy nižších stupňov toto reflektovali vo svojej rozhodovacej praxi a v prípade, že takýto právny názor nezdieľajú, majú dôslednou argumentáciou konfrontovať a v odôvodnení rozhodnutia zrozumiteľným spôsobom vyložiť, prečo (z akého dôvodu) sa nie je možné stotožniť s judikátom vo veci s obdobným skutkovým a právnym základom."
Všeobecná právna úprava menovania riaditeľov organizácii zriadených obcou
Školy/školské zariadenia s právnou subjektivitou v zriaďovateľskej pôsobnosti obce majú v aplikačnej praxi obecných samospráv najčastejšie právnu formu rozpočtových organizácií podľa zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Rozpočtová organizácia obce je právnická osoba obce, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na rozpočet obce. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných su
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.