Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybavovanie sťažností v obciach a ROPO po novele zákona

Dátum:

Vybavovanie sťažností v obciach a ROPO po novele zákona
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V príspevku sa budeme venovať problematike vybavovania sťažností. Zameriame sa na postup pri prešetrovaní sťažností a na oznamovanie výsledku vybavenia sťažnosti od 1. júna 2017, odkedy je účinná novela zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len "zákon o sťažnostiach").
Zákon o sťažnostiach bol novelizovaný zákonom
č. 94/2017 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p.
(ďalej len "novela zákona"). Po novele zákona sa pod vybavovaním sťažnosti rozumie prijímanie, evidencia, prešetrovanie a vybavenie sťažnosti. Vybavením sťažnosti je buď vrátenie sťažnosti, odloženie sťažnosti, oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti alebo oznámenie výsledku prekontrolovania správnosti vybavenia predchádzajúcej sťažnosti.
-
Postup pri vybavovaní sťažností musí mať obec a rozpočtová alebo príspevková organizácia (ďalej len "ROPO") upravené vo vnútornom predpise.
Upozorňujeme nielen na povinnosť, ale najmä na dôležitosť prijať vlastnú právnu úpravu, ktorou si obec a ROPO na vlastné podmienky upraví postup pri vybavovaní sťažností. Pôsobnosť zákona o sťažnostiach zahŕňa celú verejnú správu, všetky orgány verejnej správy a tak je potrebné vlastnou právnou úpravou riešiť špecifiká vybavovania sťažností v podmienkach územnej samosprávy.
Ako sa podávajú sťažnosti na obec a ROPO?
Po novele zákona sa ruší možnosť podania ústnej sťažnosti do záznamu a možnosť podávania sťažností prostredníctvom telefaxu.
-
Sťažnosť musí byť podaná písomne, a to v listinnej alebo v elektronickej podobe.
Po novele zákona, ak sa sťažovateľ dostaví na obec a ROPO osobne podať sťažnosť, ktorú nemá vyhotovenú písomne, obec a ROPO musí sťažovateľa prijať a umožniť mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil.
Po novele zákona, ak sa na obec a ROPO dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec obce a ROPO.
-
Sťažnosť adresovaná starostovi obce, riaditeľovi ROPO alebo zamestnancovi obce a ROPO je sťažnosťou podanou obci a ROPO.
Sťažnosť podaná viacerými sťažovateľmi
Písomnosti ohľadne vybavovania sťažnosti, ktorú podalo viac sťažovateľov spoločne a nie je v nej určené, komu z nich sa majú doručovať, obec a ROPO zašle sťažovateľovi, ktorý je uvedený ako prvý a v sťažnosti uvádza všetky zákonom stanovené údaje.
Sťažnosť podaná zástupcom sťažovateľa
Ak si sťažovateľ zvolí zástupcu, ktorý v jeho mene podáva sťažnosť, súčasťou sťažnosti musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom (notársky overeným) zastupovať sťažovateľa pri podaní sťažnosti a pri úkonoch súvisiacich s vybavovaním sťažnosti.
Ak zástupca k sťažnosti splnomocnenie nepriloží, obec a ROPO sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. c) zákona o sťažnostiach. Povinnosť priloženia splnomocnenia sa nevzťahuje na zastupovanie sťažovateľa advokátom podľa osobitného predpisu.
Spolupráca sťažovateľa
V mnohých prípadoch je pre vybavenie sťažnosti nutná spolupráca obce a ROPO so sťažovateľom. Z uvedeného dôvodu je obec a ROPO oprávnená v nevyhnutnom rozsahu písomne vyzvať sťažovateľa na spoluprácu
s určením spôsobu jej poskytnutia
a s poučením, že v prípade neposkytnutia spolupráce alebo jej neposkytnutia v stanovenej lehote, sa sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. i) zákona o sťažnostiach.
Lehota na poskytnutie spolupráce sťažovateľa je desať pracovných dní od doručenia písomnej výzvy sťažovateľovi.
Po novele zákona, ak sťažovateľ v odôvodnených prípadoch preukáže, že lehota na poskytnutie spolupráce nie je dostatočná, môže pred jej uplynutím písomne požiadať o určenie novej lehoty. Obec a ROPO môže sťažovateľovi určiť novú lehotu na poskytnutie spolupráce.
V čase od odoslania výzvy na poskytnutie spolupráce do jej poskytnutia, lehota na vybavenie sťažnosti neplynie.
Prijímanie sťažností a centrálna evidencia sťažností
Prijaté sťažnosti sa evidujú v centrálnej evidencii sťažností; obec a ROPO sú povinné viesť centrálnu evidenciu sťažností oddelene od evidencie ostatných písomností.
-
Obec a ROPO je povinná sťažnosť prijať.
Ak obec a ROPO nie je príslušná na vybavenie prijatej sťažnosti, sťažnosť postúpi najneskôr do desiatich pracovných dní od doručenia orgánu verejnej správy (OVS) príslušnému na jej vybavenie a zároveň o tom upovedomí sťažovateľa. Obec a ROPO nepostúpi prijatú sťažnosť, v ktorej sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti, ale ju najneskôr do desiatich pracovných dní od jej doručenia vráti sťažovateľovi s uvedením dôvodu.
Centrálna evidencia sťažností musí obsahovať najmä tieto údaje:
a)-
dátum doručenia a dátum zapísania sťažnosti, opakovanej sťažnosti a ďalšej opakovanej sťažnosti,
b)-
meno, priezvisko a adresu pobytu sťažovateľa, a ak sťažnosť podáva právnická osoba, musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať,
c)-
predmet sťažnosti,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.