Vybavovanie sťažností v obciach a ROPO po novele zákona

Vydáno: 19 minút čítania
Vybavovanie sťažností v obciach a ROPO po novele zákona
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V príspevku sa budeme venovať problematike vybavovania sťažností. Zameriame sa na postup pri prešetrovaní sťažností a na oznamovanie výsledku vybavenia sťažnosti od 1. júna 2017, odkedy je účinná novela zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len "zákon o sťažnostiach").
Zákon o sťažnostiach bol novelizovaný zákonom
č. 94/2017 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p.
(ďalej len "novela zákona"). Po novele zákona sa pod vybavovaním sťažnosti rozumie prijímanie, evidencia, prešetrovanie a vybavenie sťažnosti. Vybavením sťažnosti je buď vrátenie sťažnosti, odloženie sťažnosti, oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti alebo oznámenie výsledku prekontrolovania správnosti vybavenia predchádzajúcej sťažnosti.
-
Postup pri vybavovaní sťažností musí mať obec a rozpočtová alebo príspevková organizácia (ďalej len "ROPO") upravené vo vnútornom predpise.
Upozorňujeme nielen na povinnosť, ale najmä na dôležitosť prijať vlastnú právnu úpravu, ktorou si obec a ROPO na vlastné podmienky upraví postup pri vybavovaní sťažností. Pôsobnosť zákona o sťažnostiach zahŕňa celú verejnú správu, všetky orgány verejnej správy a tak je potrebné vlastnou právnou úpravou riešiť špecifiká vybavovania sťažností v podmienkach územnej samosprávy.
Ako sa podávajú sťažnosti na obec a ROPO?
Po novele zákona sa ruší možnosť podania ústnej sťažnosti do záznamu a možnosť podávania sťažností prostredníctvom telefaxu.
-
Sťažnosť musí byť podaná písomne, a to v listinnej alebo v elektronickej podobe.
Po novele zákona, ak sa sťažovateľ dostaví na obec a ROPO osobne podať sťažnosť, ktorú nemá vyhotovenú písomne, obec a ROPO musí sťažovateľa prijať a umožniť mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil.
Po novele zákona, ak sa na obec a ROPO dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec obce a ROPO.
-
Sťažnosť adresovaná starostovi obce, riaditeľovi ROPO alebo zamestnancovi obce a ROPO je sťažnosťou podanou obci a ROPO.
Sťažnosť podaná viacerými sťažovateľmi
Písomnosti ohľadne vybavovania sťažnosti, ktorú podalo viac sťažovateľov spoločne a nie je v nej určené, komu z nich sa majú doručovať, obec a ROPO zašle sťažovateľovi, ktorý je uvedený ako prvý a v sťažnosti uvádza všetky zákonom stanovené