Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Úprava príjemcu pokút a trov konania pri prejednávaní priestupkov (II.)

Dátum:

Úprava príjemcu pokút a trov konania pri prejednávaní priestupkov (II.)
JUDr.
Helena
Spišiaková
(Dokončenie z minulého čísla)
V I. časti sme upozornili na dôležité zmeny v zákone o priestupkoch, ktoré majú dopad na rozpočty obcí pri prejednávaní priestupkov. Od 1.1.2016 platí zmena v ust. § 13 ods. 4 zákona č.372/1990 Zb. o priestupkoch v z.n.p. (ďalej len "zákon o priestupkoch"), z ktorej vyplýva, že pokuty za priestupky uložené obcou sú vždy príjmom obce. Ďalšia podstatná zmena sa týka povinnosti zaplatenia trov konania (16 €), ktorá sa ukladá páchateľovi vtedy, ak je priestupok prejednaný v klasiacom správnom konaní (pozri § 51 zákona o priestupkoch).
Pri skrátených formách konania o priestupku, ktoré sú pre správny orgán administratívne aj finančne podstatne menej náročné než klasické správne konanie, t.j. pri konaní blokovom
(pozri § 84 zákona o priestupkoch)
a pri konaní rozkaznom
(pozri § 87 zákona o priestupkoch
), zákon o priestupkoch uloženie povinnosti úhrady trov konania výslovne vylučuje.
V ust. § 79 ods. 3 zákona o priestupkoch je výslovne upravené tev.
moderačné právo
správneho orgánu v prípade trov konania a stanovuje, že správny orgán môže z dôvodov hodných osobitného zreteľa od uloženia povinnosti uhradiť trovy konania celkom alebo čiastočne upustiť. Paušálna čiastka uvedená vo vyhláške č.411/2006 Z.z., ktorou sa ustanovuje paušálna suma trov konania o priestupku v znení vyhlášky č.531/2008 Z.z. teda nemusí byť uložená v plnej výške, ale je možné ju uložiť napr. len v polovičnej výške alebo úplne od jej uloženia upustiť. Správny orgán je oprávnený, teda nie povinný, tak urobiť, pokiaľ existujú tev. dôvody hodné osobitného zreteľa. Takým dôvodom môže byť situácia, kedy sú skutočné náklady vynaložené v priestupkovom konaní minimálne, ale najmä prípad, kedy je osoba, ktorej by sa trovy konania uložili, v ťažkej sociálnej situácii.
Ak správny orgán teda pristúpi k zníženiu trov, alebo k úplnému upusteniu od uloženia povinnosti úhrady trov konania, musí sa to prejaviť jednak vo výrokovej časti rozhodnutia o priestupku
(pozri § 77 zákona o priestupkoch)
a zároveň aj v odôvodnení rozhodnutia, v ktorom musia byť uvedené náležité dôvody, prečo tak správny orgán postupoval.
Novelou sa jednak zmenil názov ust.
§ 79 zákona o priestupkoch
na
"Úhrada trov konania"
a v ust. ods. 1 sa vypustilo slovo
"štátu".
No najdôležitejšie je zrušenie ods. 4, ktorý striktne stanovoval, že úhrada trov konania je príjmom štátneho rozpočtu SR.
V prípade, ak priestupok prejednával orgán štátnej správy, napr. okresný úrad alebo Policajný zbor, problémy nenastávali, avšak, ak boli na prejednanie priestupkov príslušné orgány samosprávy (obce a samosprávne kraje), vznikali pochybnosti o tom, kto je príjemcom trov konania.
Obec si totiž nesmela "privlastniť" vyhláškou určené trovy konania, aj keď trovy na prejednanie priestupku v podstate znášala zo svojho rozpočtu.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.