Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom

Dátum:

Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
V posledných rokoch a najmä po prijatí novely zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov uverejnenej pod č. 102/2010 Z.z. s účinnosťou od 1. apríla 2010 sa jednou zo zásadných konfliktných oblastí v kompetenciách orgánov obce stala ich pôsobnosť vo vzťahu k obecnému úradu. Napätie medzi starostom obce a obecným zastupiteľstvom sa prejavilo v širokom priereze kompetencií orgánov obce, no najmä obecného zastupiteľstva vo vzťahu k obecnému úradu.
Ako príklady z praxe možno
uviesť predovšetkým:
-
prijímanie uznesení obecným zastupiteľstvom s jednoznačným nositeľom zodpovedným za aplikáciu úloh obsiahnutých v uznesení,
-
prijímanie uznesení so stanoveným termínom splnenia úloh,
-
následná kontrolná pôsobnosť obecného zastupiteľstva vo vzťahu k výkonu prijatých uznesení a
-
vzťah obecného zastupiteľstva k prednostovi obecného úradu a iným zamestnancom obce.
Naznačené napätia vyústili do konfliktných situácii v mnohých samosprávach a vo viacerých prípadoch aj s uplatnením prostriedkov prokurátorského dozoru a následným prieskumom v správnom súdnictve.
Uvedené problémy sú podporené, podľa môjho právneho názoru, nekoncepčnou zmenou legislatívneho zakotvenia obecného úradu a to novelou zákona č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov - zákonom č. 102/2010 Z.z. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Dôsledkom sú
protichodné výkladové prístupy
v odbornej verejnosti na jednej strane a v aplikačnej praxi, v dozorovej činnosti prokuratúry a "precedentnom súdnom rozhodnutí" na druhej strane.
Pre správne pochopenie kompetencie orgánov obce vo vzťahu k obecnému úradu, a jeho zložkám aj personálnemu zamestnaneckému substrátu preto potreba zrealizovať
dôslednú právnu interpretáciu
.
Zákonodarca upravuje inštitút obecného úradu v ustanovení § 16 zákona o obecnom zriadení. Na túto úpravu nadväzuje úprava riadenia obecného úradu v § 17 zákona o obecnom zriadení.
Charakteristika obecného úradu
Povaha obecného úradu býva medzi predstaviteľmi volených orgánov obce aj v širšej laickej verejnosti často ponímaná úplne nesprávne. Toto nesprávne ponímanie spočíva v
zamieňaní "obce" a "obecného úradu"
, pričom toto zamieňanie spočíva tak v terminologickom, ale aj obsahovom nerozlišovaní týchto dvoch odlišných právnych pojmov.
Takéto nesprávne chápanie spočíva v historických prežitkoch spojených s pamäťou verejnosti na pôsobenie miestnych národných výborov, ktoré si laicky po roku 1990 verejnosť zamenila za pojem obecné úrady. Preto sa možno v aplikačnej praxi pomerne často stretnúť napríklad s nesprávnymi slovnými spojeniami: zamestnanec obecného úradu, rozhodnutie obecného úradu, právomoc obecného úradu, majetok obecného úradu a pod.
Nevhodne však na jednom mieste použil pojem "obecný úrad" dokonca aj samotný zákonodarca, a to v
zákone č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám
(zákon o slobode informácií) v z.n.p. Vo vzťahu k obecnej samospráve zákon o slobode informácií v § 19 ods. 2 stanovuje zmätočnú úpravu rozhodovania o odvolaní voči rozhodnutiu prvostupňového orgánu o nesprístupnení informácie
"Ak ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor)."
S uvedenou nevhodnou zákonnou konštrukciou sa musela vysporiadať judikatúra v celom rade zbytočných preskúmavacích súdnych konaní:
Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 8 Sžo 455/2009 z 28. januára 2010:
"Najvyšší súd Slovenskej republiky sa zaoberal otázkou právnej subjektivity Mestského úradu Žilina označeného v žalobe ako žalovaný, ktorý mal podľa žalobcu napadnuté rozhodnutie vydať, a teda aj jeho pasívnou legitimáciou. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami (Čl. 65 ods. 1 Ústavy SR, § 1 ods. 1 druhá veta zákona č. 369/1990 Zb.). Obecný úrad je výkonným orgánom obecného zastupiteľstva a starostu (poznámka autora: podľa právneho stavu účinného do 31. marca 2010), pričom úlohy obecnej rady a obecného úradu plní v mestách mestská rada a mestský úrad. Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva a starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom.
Zákon o obecnom zriadení nepriznal obecnému úradu, resp. mestskému úradu právnu subjektivitu, tú má len obec (resp. mesto).
Subjekt označený v žalobe ako žalovaný nie je spôsobilý byť nositeľom práv a povinností, nemá právnu subjektivitu a napokon takto označený subjekt ani neexistuje. Nedostatok hmotnoprávnej, a tým zákonite i nedostatok procesnej spôsobilosti byť účastníkom konania je takým nedostatkom podmienky konania, ktorý je neodstrániteľný
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.