Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom (II.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
(Dokončenie z minulého
čísla)
Príspevok nadväzuje na prvú časť príspevku, ktorá bola ťažiskovo venovaná
charakteristike obecného úradu. V druhej časti je analyzované riadenie obecného úradu a postavenie
prednostu obecného úradu. Dôraz je kladený na vzťah obecného zastupiteľstva voči obecnému úradu a
jeho prednostovi, prípadne iným zamestnancom obce.
Riadenie obecného úradu
Podľa ust. § 16 ods. 3 a
4 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom
zriadení")
"Prácu obecného úradu riadi starosta. V obciach s väčším počtom zamestnancov
môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu."
Prácu obecného úradu je pritom možné chápať ako súhrn pracovných výkonov zamestnancov
obce.
Starostovi obce je tak priznaná pozícia riadiaceho subjektu zodpovedného za riadne
fungovanie a bezporuchový chod obecného úradu. Starostovi obce teda zákonodarca okrem postavenia
výkonného orgánu obce a štatutárneho orgánu obce zveruje aj postavenie "manažéra obecného
úradu".
Toto manažérske postavenie zahŕňa všetky druhy riadenia organizácie, t.j.:
-
pracovnoprávne riadenie,
-
finančné riadenie,
-
odborné riadenie a organizačné riadenie obecného úradu.
Takémuto riadeniu koreluje zodpovednosť za plnenie úloh obecným úradom, ktorá je na
starostovi obce. Riadeniu koreluje aj kontrola plnenia úloh zabezpečovaných obecným úradom v zmysle
zásady
"kto riadi, ten aj kontroluje".
Starosta obce následne ako štatutárny orgán obce v
rámci pracovnoprávnych vzťahov vyvodzuje pracovnoprávnu zodpovednosť voči zamestnancom obce
tvoriacim personálny substrát obecného úradu v prípade neuspokojivého plnenia ich pracovných
úloh.Z takto charakterizovaného riadiaceho postavenia starostu obce vyplýva, že ide o
pozíciu, na ktorej náležitý výkon sa vyžadujú rozsiahle riadiace schopnosti, odborné zručnosti,
poznatky z oblasti plnenia úloh samospráv