Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom (II.)

Dátum:

Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom (II.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
(Dokončenie z minulého čísla)
Príspevok nadväzuje na prvú časť príspevku, ktorá bola ťažiskovo venovaná charakteristike obecného úradu. V druhej časti je analyzované riadenie obecného úradu a postavenie prednostu obecného úradu. Dôraz je kladený na vzťah obecného zastupiteľstva voči obecnému úradu a jeho prednostovi, prípadne iným zamestnancom obce.
Riadenie obecného úradu
Podľa ust. § 16 ods. 3 a 4 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení")
"Prácu obecného úradu riadi starosta. V obciach s väčším počtom zamestnancov môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu."
Prácu obecného úradu je pritom možné chápať ako súhrn pracovných výkonov zamestnancov obce.
Starostovi obce je tak priznaná pozícia riadiaceho subjektu zodpovedného za riadne fungovanie a bezporuchový chod obecného úradu. Starostovi obce teda zákonodarca okrem postavenia výkonného orgánu obce a štatutárneho orgánu obce zveruje aj postavenie "manažéra obecného úradu".
Toto manažérske postavenie zahŕňa všetky druhy riadenia organizácie, t.j.:
-
pracovnoprávne riadenie,
-
finančné riadenie,
-
odborné riadenie a organizačné riadenie obecného úradu.
Takémuto riadeniu koreluje zodpovednosť za plnenie úloh obecným úradom, ktorá je na starostovi obce. Riadeniu koreluje aj kontrola plnenia úloh zabezpečovaných obecným úradom v zmysle zásady
"kto riadi, ten aj kontroluje".
Starosta obce následne ako štatutárny orgán obce v rámci pracovnoprávnych vzťahov vyvodzuje pracovnoprávnu zodpovednosť voči zamestnancom obce tvoriacim personálny substrát obecného úradu v prípade neuspokojivého plnenia ich pracovných úloh.
Z takto charakterizovaného riadiaceho postavenia starostu obce vyplýva, že ide o pozíciu, na ktorej náležitý výkon sa vyžadujú rozsiahle riadiace schopnosti, odborné zručnosti, poznatky z oblasti plnenia úloh samosprávy a osobnostné morálne predpoklady.
Preto, podľa môjho hodnotenia, nemožno akceptovať objavujúce sa názory, že starosta obce nemusí byť vôbec znalý problematiky fungovania obecnej samosprávy a teórie riadenia organizácie verejnej správy, ak má dostatočný a schopný administratívny personál obecného úradu. Takéto názory, žiaľ, pre aplikačnú prax pomerne časté, úplne popierajú význam funkcie starostu obce.
V prípade väčších obecných samospráv
plnenie úloh obce voči širšej skupine obyvateľov a voči väčšiemu územnému celku priamo podmieňuje potrebu
širšej personálnej základne obecného úradu
, ten., že v prípade väčšej obce/mesta, viac zamestnancov pracuje na obecnom/mestskom úrade.
Keďže riadenie organizácie s väčším počtom zamestnancov je náročné, vo veľkých obciach by tak hrozilo riziko, že starosta obce podstatnú časť svojej aktivity vyčerpá práve na riadenie obecného úradu. Takéto naplnenie výkonu funkcie starostu však rozhodne nie je hlavným zmyslom jeho právneho postavenia v slovenskej obecnej samospráve.
Prioritnou úlohou starostu obce je totiž správa obce v najširšom možnom význame, a nie riadenie organizácie, ktorá je síce nevyhnutným, ale predsa len "administratívno-technickým zázemím" na riadne fungovanie orgánov obce.
Zákonodarca v snahe prekonania tohto rizika stanovuje možnosť v obciach s väčším počtom zamestnancov
zriadiť funkciu prednostu obecného úradu
. Funkcia prednostu obecného úradu predstavuje
fakultatívnu funkciu
v obecnej samospráve.
Zriadenie funkcie prednostu obecného úradu
Podľa § 17 ods. 1 prvej vety zákona o obecnom zriadení
"Ak je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta."
Fakultatívnosť funkcie prednostu spočíva v tom, že platná právna úprava nepredpisuje povinnosť zriadiť funkciu prednostu v žiadnej kategórií obcí, napr. nad konkrétny počet obyvateľov alebo zamestnancov obce.
Zákonom použitý pojem
"väčší počet zamestnancov"
predstavuje
neurčitý právny pojem
. Nie je možné určiť presnú hranicu, v prípade dosiahnutia ktorej je už nevyhnutné, aby bol súčasťou organizácie pracovník, ktorého výlučnou pracovnou náplňou bude riadenie tejto organizácie.
Podľa § 17 ods. 1 druhej vety zákona o obecnom zriadení
"Prednostu vymenúva a odvoláva starosta."
Vymenovanie a odvolanie prednostu obecného úradu je vo výhradnej kompetencii starostu obce, a preto je plne na jeho úvahe, aby rozhodol o potrebe zriadenia funkcie prednostu obecného úradu.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.