Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Subjekty územnej samosprávy a porušenie finančnej disciplíny
Dátum:
Subjekty územnej samosprávy a porušenie finančnej
disciplíny
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V minulom príspevku sme upozornili subjekty
územnej samosprávy na ich zodpovednosť za hospodárenie s verejnými prostriedkami a zodpovednosť za
porušenie finančnej disciplíny. Hlavným kontrolórom sme objasnili, aké majú povinnosti, ak zistia
porušenia finančnej disciplíny u kontrolovaných subjektov. V aktuálnom príspevku sa zameriame na
jednotlivé druhy porušenia finančnej disciplíny.
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových
pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách verejnej
správy" alebo len "zákon") subjektom verejnej správy a teda aj subjektom územnej samosprávy,
t.j. obciam, vyšším územným celkom (VÚC) a nimi zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám
okrem povinnosti dodržiavať základné rozpočtové pravidlá pri hospodárení a nakladaní s verejnými
prostriedkami, ustanovuje aj jednotlivé druhy porušení finančnej disciplíny.
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy v ust.
§ 31 ods. 1 taxatívne vymenúva prípady, ktoré
sa definujú ako porušenie finančnej disciplíny.
Poskytnutie alebo použitie verejných prostriedkov v rozpore s
určeným účelom - ust. § 31 ods. 1 písm. a)
zákona
Dodržanie účelu pri poskytnutí alebo použití verejných prostriedkov je najdôležitejšou
zásadou pri hospodárení s verejnými prostriedkami. Porušenie účelovosti je tak najzávažnejším
porušením finančnej disciplíny a je aj najprísnejšie sankcionované.
Ak je zákonom, zmluvou, rozhodnutím alebo inak zadefinovaný konkrétny účel použitia
verejných prostriedkov, nie je možné tieto verejné prostriedky použiť na iný účel. Rovnaká zásada sa
musí uplatňovať pri použití, ako aj pri poskytovaní verejných prostriedkov. Ak je zákonom, zmluvou,
rozhodnutím alebo inak zadefinovaný účel, na ktorý možno poskytnúť verejné prostriedky, nie je možné
ich poskytnúť v rozpore s týmto účelom.
Poskytovateľ verejných prostriedkov musí dodržiavať účel, na aký môže poskytnúť verejné
prostriedky, ak ich poskytne mimo tohto účelu, poruší zásadu účelovosti.
Zo strany obce ako poskytovateľa verejných prostriedkov je veľmi dôležité precízne
vymedziť konkrétny účel poskytnutia alebo použitia verejných prostriedkov, napr. na zabezpečenie
konkrétnej akcie, na obstaranie konkrétneho hmotného či nehmotného majetku, na podporu projektu a
pod.
Ak príjemca verejných prostriedkov nie je schopný dodržať účel použitia prostriedkov, je
povinný vrátiť finančné prostriedky späť do rozpočtu poskytovateľa, pretože nie je prípustné tieto
prostriedky použiť na iný účel.
Poskytnutie alebo použitie verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia,
ktorým dôjde k vyššiemu čerpaniu verejných prostriedkov - ust.
§ 31 ods. 1 písm. b)
zákona
Porušenie finančnej disciplíny použitím verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia sa
môže vzťahovať tak n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.