Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Subjekty územnej samosprávy a porušenie finančnej disciplíny

Dátum:

Subjekty územnej samosprávy a porušenie finančnej disciplíny
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V minulom príspevku sme upozornili subjekty územnej samosprávy na ich zodpovednosť za hospodárenie s verejnými prostriedkami a zodpovednosť za porušenie finančnej disciplíny. Hlavným kontrolórom sme objasnili, aké majú povinnosti, ak zistia porušenia finančnej disciplíny u kontrolovaných subjektov. V aktuálnom príspevku sa zameriame na jednotlivé druhy porušenia finančnej disciplíny.
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy" alebo len "zákon") subjektom verejnej správy a teda aj subjektom územnej samosprávy, t.j. obciam, vyšším územným celkom (VÚC) a nimi zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám okrem povinnosti dodržiavať základné rozpočtové pravidlá pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami, ustanovuje aj jednotlivé druhy porušení finančnej disciplíny.
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy v ust. § 31 ods. 1 taxatívne vymenúva prípady, ktoré sa definujú ako porušenie finančnej disciplíny.
Poskytnutie alebo použitie verejných prostriedkov v rozpore s určeným účelom - ust. § 31 ods. 1 písm. a) zákona
Dodržanie účelu pri poskytnutí alebo použití verejných prostriedkov je najdôležitejšou zásadou pri hospodárení s verejnými prostriedkami. Porušenie účelovosti je tak najzávažnejším porušením finančnej disciplíny a je aj najprísnejšie sankcionované.
Ak je zákonom, zmluvou, rozhodnutím alebo inak zadefinovaný konkrétny účel použitia verejných prostriedkov, nie je možné tieto verejné prostriedky použiť na iný účel. Rovnaká zásada sa musí uplatňovať pri použití, ako aj pri poskytovaní verejných prostriedkov. Ak je zákonom, zmluvou, rozhodnutím alebo inak zadefinovaný účel, na ktorý možno poskytnúť verejné prostriedky, nie je možné ich poskytnúť v rozpore s týmto účelom.
Poskytovateľ verejných prostriedkov musí dodržiavať účel, na aký môže poskytnúť verejné prostriedky, ak ich poskytne mimo tohto účelu, poruší zásadu účelovosti.
Zo strany obce ako poskytovateľa verejných prostriedkov je veľmi dôležité precízne vymedziť konkrétny účel poskytnutia alebo použitia verejných prostriedkov, napr. na zabezpečenie konkrétnej akcie, na obstaranie konkrétneho hmotného či nehmotného majetku, na podporu projektu a pod.
Ak príjemca verejných prostriedkov nie je schopný dodržať účel použitia prostriedkov, je povinný vrátiť finančné prostriedky späť do rozpočtu poskytovateľa, pretože nie je prípustné tieto prostriedky použiť na iný účel.
Poskytnutie alebo použitie verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia, ktorým dôjde k vyššiemu čerpaniu verejných prostriedkov - ust. § 31 ods. 1 písm. b) zákona
Porušenie finančnej disciplíny použitím verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia sa môže vzťahovať tak n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.