Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rokovanie obecného zastupiteľstva

Dátum:

Rokovanie obecného zastupiteľstva
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
Príspevok analyzuje inštitút rokovania obecného zastupiteľstva (OZ). Voľba tejto témy je determinovaná skutočnosťou, že napriek zmene právnej úpravy zasadania OZ vykonanej už pred 5 rokmi zákonom č. 102/2010 Z.z. sa táto právna úprava stále dostatočne v aplikačnej praxi nevžila. Rokovacie poriadky OZ doposiaľ buď úplne absentujú, alebo častejšie predstavujú iba "mechanické prevzatie" zákonnej úpravy alebo úplne najčastejšie sú "odkopírovaním" vnútorného predpisu inej obce (bez ohľadu na jej veľkosť, počet členov zastupiteľského zboru a pod.). Uvedené prístupy tvorby tohto vnútorného predpisu však nie sú cieľom a sú nesprávne. Práve rokovanie OZ je totiž tou záležitosťou samosprávy, pri ktorej zákonodarca ponecháva veľkú voľnosť "prispôsobiť" si v rámci danej obce priebeh rokovania vlastným požiadavkám a pomerom. Mantinelom internej normotvorby sú len kogentné ustanovenia zákona o obecnom zriadení.
Rámcovú procesnú úpravu rokovania OZ upravuje od 1. apríla 2010 zásadne novelizovaný § 12 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Rámcovosť zákonnej úpravy znamená, že podrobnejšiu reguláciu rokovania OZ zákonodarca ponechal na úpravu obsiahnutú v rokovacom poriadku OZ, ktorý schvaľuje OZ tej-ktorej obce.
Periodicita zasadania OZ
Ust. § 12 ods. 1 zakotvuje periodicitu rokovania OZ.
"Obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby, najmenej však raz za tri mesiace."
Základným zákonným pravidlom pre frekvenciu rokovania OZ je, že
"obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby",
pričom podmienkou je, aby to však bolo
"najmenej raz za tri mesiace."
Z pôvodných dvoch mesiacov sa novelou uskutočnenou zákonom č. 102/2010 Z.z. účinnou od 1. apríla 2010 lehota predĺžila na tri mesiace, a to hlavne na základe faktických skutočností, ktoré priniesla prax obecných samospráv. Problémy sa vyskytli napríklad počas leta, kedy v súvislosti s dovolenkovým obdobím v niektorých samosprávach nebolo možné dosiahnuť uznášaniaschopnosť OZ.
Periodicita rokovania OZ je plne v kompetencii orgánov tej-ktorej obce pri rešpektovaní minimálneho zákonného mantinelu, t.j. 3-mesačného časového intervalu a
je výsledkom vzťahov kooperácie (súčinnosti) oboch orgánov obce
(t.j. starostu obce a OZ). Pre maximalizáciu účasti poslancov OZ na jeho rokovaní a dosiahnutie čo najväčšej občianskej participácie (najmä formou účasti verejnosti na rokovaní OZ)
je vhodné
, ak OZ schváli
harmonogram jeho zasadnutí na kalendárny rok.
Uvedené nepriamo vyplýva aj z ustanovenia § 5 ods. 2 a 8 zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p., v zmysle ktorých obec zverejňuje termíny schôdzí OZ. Takéto plánovanie umožňuje poslancom OZ predovšetkým zariadiť si vopred svoje záležitosti (súkromné aj pracovné) tak, aby sa mohli zúčastňovať pravidelne zasadnutí OZ, a tak riadne vykonávať zverený mandát.
Je výlučne rozhodnutím OZ, aby na základe svojho uváženia rozhodlo, ako často bude zasadať. Aplikačná prax poskytuje množstvo príkladov obecných samospráv, v ktorých sú zasadnutia OZ plánované každý kalendárny mesiac, ďalej množstvo príkladov obcí, v ktorých uskutočňovanie zasadnutí OZ aj nad plánovaný harmonogram spôsobuje dokonca vyšší počet zasadnutí než je 12 za kalendárny rok, ale aj množstvo obecných samospráv, kde sa zasadnutia OZ konajú v najmenšej možnej frekvencii, t.j. raz za 3 mesiace, čiže 4-krát za kalendárny rok. Žiaľ aplikačná prax ponúkla aj prípady obcí, v ktorých OZ v kalendárnom roku nezasadalo vôbec. Posledné z konštatovaní je však už formou nezákonnosti a hraničným prejavom narušenia vzťahov medzi orgánmi obce.
Výsledná periodicita rokovaní OZ
je totiž vždy výsledkom spolupôsobenia mnohých materiálnych faktorov, a to tak právnych aj mimoprávnych, ako napr. angažovanosť poslancov OZ, problémy v obecnej samospráve, početnosť prevodov majetku obce atď.
Platná právna úprava už po 1. apríli 2010 nerozlišuje medzi riadnymi a mimoriadnymi rokovaniami OZ, pokiaľ ide najmä o dĺžku lehoty na zverejnenie termínu a návrhu programu rokovania OZ pred jeho zasadnutím.
Čisto z teoretického hľadiska by sme v súčasnosti mohli označiť ako
"mimoriadne zasadnutie OZ"
také, ktoré sa koná mimo vopred schváleného harmonogramu zasadnutí OZ na príslušný kalendárny rok, z príčiny odôvodnenej potreby jeho uskutočnenia. Takáto špecifikácia má však
vcelku iba "poetický" význam, keďže zo zákona pre "riadne" zasadnutie, t.j. zasadnutie vopred plánované, aj "mimoriadne" zasadnutie, t.j. zasadnutie mimo schváleného harmonogramu, vyplýva úplne rovnaký zákonný režim ich zvolávania, publikácie ich programu aj samotného rokovania
(pozri v ďalšom texte).
Miesto zasadania OZ
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.