Rokovanie obecného zastupiteľstva
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
Príspevok analyzuje inštitút rokovania obecného zastupiteľstva (OZ). Voľba tejto témy
je determinovaná skutočnosťou, že napriek zmene právnej úpravy zasadania OZ vykonanej už pred 5
rokmi zákonom č. 102/2010 Z.z. sa táto právna úprava
stále dostatočne v aplikačnej praxi nevžila. Rokovacie poriadky OZ doposiaľ buď úplne absentujú,
alebo častejšie predstavujú iba "mechanické prevzatie" zákonnej úpravy alebo úplne najčastejšie sú
"odkopírovaním" vnútorného predpisu inej obce (bez ohľadu na jej veľkosť, počet členov
zastupiteľského zboru a pod.). Uvedené prístupy tvorby tohto vnútorného predpisu však nie sú cieľom
a sú nesprávne. Práve rokovanie OZ je totiž tou záležitosťou samosprávy, pri ktorej zákonodarca
ponecháva veľkú voľnosť "prispôsobiť" si v rámci danej obce priebeh rokovania vlastným požiadavkám a
pomerom. Mantinelom internej normotvorby sú len kogentné ustanovenia
zákona o obecnom zriadení.
Rámcovú procesnú úpravu rokovania OZ upravuje od 1. apríla 2010 zásadne novelizovaný
§ 12 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom
zriadení").
Rámcovosť zákonnej úpravy znamená, že podrobnejšiu reguláciu rokovania OZ zákonodarca
ponechal na úpravu obsiahnutú v rokovacom poriadku OZ, ktorý schvaľuje OZ tej-ktorej
obce.
Periodicita zasadania OZ
Ust. § 12 ods. 1 zakotvuje periodicitu
rokovania OZ.
"Obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby, najmenej však raz za tri
mesiace."
Základným zákonným pravidlom pre frekvenciu rokovania OZ je, že
"obecné zastupiteľstvo
zasadá podľa potreby",
pričom podmienkou je, aby to však bolo "najmenej raz za tri
mesiace."
Z pôvodných dvoch mesiacov sa novelou uskutočnenou zákonom č.
102/2010 Z.z. účinnou od 1. apríla 2010 lehota
predĺžila na tri mesiace, a to hlavne na základe faktických skutočností, ktoré priniesla prax
obecných samospráv. Problémy sa vyskytli napríklad počas leta, kedy v súvislosti s dovolenkovým
obdobím v niektorých samosprávach nebolo možné dosiahnuť uznášaniaschopnosť OZ.
Periodicita rokovania OZ je plne v kompetencii orgánov tej-ktorej obce pri rešpektovaní
minimálneho zákonného mantinelu, t.j. 3-mesačného časového intervalu a