Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rokovanie obecného zastupiteľstva (II.)

Dátum:

Rokovanie obecného zastupiteľstva (II.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva, Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
(Pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
Príspevok nadväzuje na analýzu v predchádzajúcom čísle časopisu venovanú predovšetkým zvolávaniu a príprave zasadnutí obecného zastupiteľstva (OZ). V pokračovaní príspevku autor následne logicky rozoberá samotný priebeh rokovania OZ a formy rozhodovacej činnosti OZ. Osobitnú pozornosť venuje účasti verejnosti na zasadnutí OZ.
Priebeh zasadnutia OZ
Zákon o obecnom zriadení začína upravovať samotný bezprostredný priebeh zasadnutia OZ počnúc ust. § 12 ods. 5. Podľa prvej vety tohto zákonného ustanovenia
"Obecné zastupiteľstvo schvaľuje návrh programu zasadnutia a jeho zmenu na začiatku zasadnutia."
Prvým bodom programu OZ je teda schvaľovanie programu zasadnutia a jeho prípadné zmeny. OZ schvaľuje program rokovania OZ, prípadne jeho zmenu
samostatným uznesením
. Okamihom schválenia programu zasadnutia OZ sa tento stáva pre celý priebeh rokovania OZ
záväzným.
Poradie a usporiadanie jednotlivých bodov programu zasadnutia OZ sú výhradnou záležitosťou OZ a v plnom rozsahu závisia od jeho úvahy o dôležitosti jednotlivých bodov programu rokovania, zohľadnenia účasti verejnosti na zasadnutí OZ, tradícií rokovania OZ tej-ktorej obce.
Vhodné štandardné usporiadanie bodov
programu zasadnutia OZ si môže OZ upraviť aj v
rokovacom poriadku
, avšak vždy si má ponechať možnosť operatívneho
ad hoc
určenia iného usporiadania programu na začiatku zasadnutia OZ, ak je to odôvodnené prerokúvanými bodmi.
Aplikačná prax preukazuje, že najčastejšie po kladnom odhlasovaní programu nasleduje kontrola plnenia uznesení OZ, odpovede na interpelácie poslancov z predchádzajúceho rokovania, úprava rozpočtu, nakladanie s majetkom obce, správa hlavného kontrolóra z vykonanej kontroly, správy zo zasadnutia obecnej rady a komisií OZ, rôzne a záver.
Novelou zákona o obecnom zriadení (vykonanou zákonom č. 102/2010 Z.z.) a účinnou od 1. apríla 2010 zákonodarca reagoval síce na absurdnú, avšak v praxi opakovane sa vyskytujúcu situáciu, keď
starosta obce odmietol dať hlasovať o návrhu programu zasadnutia OZ, prípadne o jeho zmene
, čím
de facto
paralyzoval celé rokovanie OZ.
Za účelom vyriešenia takejto prípadnej obštrukcie zo strany starostu obce zákon zaviedol nové pravidlo, podľa ktorého
"Ak starosta odmietne dať hlasovať o návrhu programu zasadnutia obecného zastupiteľstva alebo o jeho zmene, stráca právo viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, ktoré ďalej vedie zástupca starostu."
Uplatnením
princípu trojgarancie
funkčnosti OZ zákonodarca navyše vyriešil aj situáciu, ak zástupca starostu nie je prítomný alebo odmietne viesť zasadnutie OZ:
"Ak zástupca starostu nie je prítomný alebo odmietne viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, vedie ho iný poslanec poverený obecným zastupiteľstvom."
Podľa môjho názoru súčasná citovaná zákonná úprava je na úroveň zákona až nadmieru detailná a v teoretickej rovine ju hodnotím ako narážajúcu na princíp
"de minimis non curat lex"
(voľne
"zákon sa nestará o zbytočnosti").
V štandardnej právnej kultúre takáto "operatívna legislatíva" síce nemá miesto, avšak aplikačná prax spočívajúca v napätých vzťahoch medzi starostom obce a OZ mnohých obcí "prinútila" zákonodarcu pristúpiť k takejto detailnej procesnej úprave. Zohľadniac faktickú situáciu slovenskej obecnej samosprávy, často postrácajúcu právnu kultúru, teda treba zvolený prístup zákonodarcu rešpektovať.
Udelenie slova na zasadnutí OZ
"Inštitút udelenia slova"
je upravený v § 12 ods. 6 a 10 zákona o obecnom zriadení.
Právna úprava rozlišuje medzi:
a)
povinnosťou udeliť slovo a
b)
možnosťou udeliť slovo.
Ad a) Povinnosť udeliť
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.