Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Reklamné stavby podľa stavebného zákona (V.)

Dátum:

Reklamné stavby podľa stavebného zákona (V.)
JUDr.
Helena
Spišiaková
V novembrovom čísle časopisu pokračujeme v našom seriáli o reklamných stavbách. Budeme sa venovať nelegálnym (čiernym) reklamným stavbám a postupu stavebného úradu pri ich zisťovaní a odstraňovaní tak, ako to vyplýva z novelizovaného zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").
Nelegálne (nepovolené) reklamné stavby
Zisťovanie nelegálnych reklamných stavieb - štátny stavebný dohľad
Štátny stavebný dohľad
(ďalej len "ŠSD") zabezpečuje
ochranu:
-
verejných záujmov, ako aj
-
práv a právom chránených záujmov právnických a fyzických osôb, ktoré vyplývajú z:
-
uskutočňovania stavby alebo jej zmeny,
-
z vlastností stavby pri jej užívaní,
-
z odstránenia stavby a
-
z terénnych úprav, prác a zariadení (pôvodne sa týmito zariadeniami rozumeli aj reklamné, informačné a propagačné zariadenia podľa stavebného zákona).
Úlohou
ŠSD je zabezpečovať ochranu verejného záujmu najmä z hľadiska ochrany životného prostredia, kontrolovať dodržiavanie štátnej technickej politiky vo výstavbe a zabezpečovať dodržiavanie poriadku a disciplíny pri výstavbe. ŠSD upravujú ustanovenia
§ 98 až § 104
stavebného zákona.
Oprávnenia orgánov ŠSD definuje
§ 98 ods. 2
stavebného zákona a aj z hľadiska reklamných stavieb platí, že orgány ŠSD sú zo zákona
oprávnené zisťovať, či:
-
sa reklamná stavba, stavebné úpravy alebo udržiavacie práce vykonávajú podľa stavebného povolenia alebo na základe ohlásenia (§ 54 stavebného zákona),
-
sú splnené podmienky na uskutočňovanie reklamnej stavby podľa § 44 stavebného zákona (oprávnenie na uskutočňovanie stavieb),
-
sa na stavbe nachádza projekt stavby overený v stavebnom konaní a či sa vedie stavebný denník,
-
sa pri uskutočňovaní reklamnej stavby, stavebných úprav alebo pri udržiavacích prácach dodržiavajú podmienky stavebného povolenia, všeobecne záväzné právne predpisy a technické normy vzťahujúce sa na stavebné práce a stavebné výrobky,
-
sa reklamná stavba užíva spôsobom povoleným v kolaudačnom rozhodnutí alebo v stavebnom povolení (ak sa reklamná stavba nekolauduje),
-
sa reklamná stavba udržiava v dobrom stavebnom stave,
-
sa dodržiavajú podmienky ohlásenia alebo nariadenia odstránenia reklamnej stavby alebo nariadených stavebných úprav a udržiavacích prác,
-
sa odstraňovaním reklamnej stavby neohrozujú susedné pozemky a stavby na nich a pod.
ŠSD na základe poverenia
vykonávajú zamestnanci
všetkých stavebných úradov, t.j. všeobecných (obcí) aj špeciálnych (vojenských úradov, úradov dopravy a pod.) stavebných úradov a takisto
druhostupňových
stavebných úradov (príslušné odbory výstavby a bytovej politiky okresných úradov v sídle krajov). S účinnosťou od 1. novembra 2003 medzi orgány oprávnené vykonávať ŠSD bola zaradená aj
Slovenská stavebná inšpekcia
a jej inšpektoráty v určených mestách (ďalej len "inšpekcia").
Poverenie
na vykonávanie ŠSD musí byť
písomné
a vydáva ho
starosta obce
pre zamestnancov obce ako všeobecného stavebného úradu.
Ustanovenie
§ 100
stavebného zákona ukladá stavebníkovi, zhotoviteľovi, vlastníkovi stavby, stavbyvedúcemu, osobe, ktorá vykonáva odborný dozor,
povinnosť umožniť vykonanie ŠSD
. Stavebník je okrem iného povinný umožniť aj
nazeranie do dokumentácie
reklamnej stavby. Z toho vyplýva, že stavebník musí mať pri vykonaní ŠSD k dispozícii všetky doklady týkajúce sa uskutočňovanej reklamnej stavby prípadne jej zmeny.
Z vykonania ŠSD spíše poverený zamestnanec
záznam
, ktorý slúži ako podklad na ďalší postup stavebného úradu v zmysle ustanovení stavebného zákona.
Základným nástrojom, ktorým disponuje orgán ŠSD, je
výzva na odstránenie zistenej závady
. Cieľom výzvy je operatívne pôsobiť na odstránenie zistených nedostatkov pri realizácii, užívaní alebo odstraňovaní reklamných stavieb. Orgán ŠSD, ak zistí na reklamnej stavbe závadu, vyzve podľa povahy veci stavebníka, oprávnenú osobu alebo právnickú osobu uskutočňujúcu reklamnú stavbu, aby urobili nápravu alebo upozorní iný zodpovedný orgán, aby vykonal potrebné opatrenia (napr. aby vlastník reklamnej stavby zabezpečil jej označenie v zmysle § 86 ods. 4 stavebného zákona).
Spôsob
, akým môže orgán ŠSD vyzvať na urobenie nápravy, je podľa povahy veci rôzny. Môže to urobiť samostatným písomným oznámením alebo uvedením výzvy do záznamu o vykonaní ŠSD.
Súčasťou výzvy je:
-
stručný
opis
zistenej závady a
-
ehota
, dokedy sa má náprava vykonať.
Ak vlastník reklamnej stavby nápravu neurobí,
stavebný úrad
vydá
rozhodnutie, ktorým nariadi vykonanie nápravy
.
Ak orgán ŠSD zistí
nepovolenú
reklamnú stavbu, oznámi to stavebnému úradu a ak ide o
rozostavanú
reklamnú stavbu, bezodkladne
vyz­ve jej vlastníka, aby práce na nej zastavil
. Ak právnická osoba alebo fyzická osoba nedbá na výzvu orgánu štátneho stavebného dohľadu, vydá stavebný úrad rozhodnutie, ktorým nariadi
zastaviť
práce na reklamnej stavbe. Odvolanie proti rozhodnutiu o zastavení prác
nemá odkladný účinok
.
Ak
občan
(fyzická osoba):
-
nezabezpečuje podmienky na vykonávanie ŠSD,
-
bráni výkonu ŠSD,
-
nesplní výzvu orgánu ŠSD alebo
-
neurobí opatrenie nariadené orgánom ŠSD, dopustí sa
priestupku
podľa § 105 ods. 1 písm. c) stavebného zákona, pričom mu obec ako stavebný úrad (alebo inšpekcia) môže uložiť pokutu až do výšky 10 000 Sk, t.j. do
331 €
.
Právnickej osobe
alebo fyzickej osobe podnikajúcej podľa osobitných predpisov v takom prípade stavebný úrad uloží za
správny delikt
pokutu podľa § 106 ods. 1 písm. c) stavebného zákona až do výšky 400 000 Sk, t.j. do
13 277 €
.
Postup stavebného úradu pri nelegálnych reklamných stavbách
Postup stavebného úradu pri reklamných stavbách uskutočnených bez stavebného povolenia (ohlásenia) upravujú najmä novelizované ustanovenia
§ 88
a
§ 88b
stavebného zákona, pretože z ustanovenia § 93 ods. 1 stavebného zákona bola vypustená úprava o zjednodušení postupu stavebného úradu pri odstraňovaní informačných, reklamných a propagačných zariadení.
Predovšetkým treba zdôrazniť, že z ustanovenia
§ 88
stavebného zákona vyplýva, že odstrániť stavbu možno len na základe:
a)
povolenia
stavebného úradu (vlastník stavby podľa § 88
ods. 3
stavebného zákona sám požiada o povolenie na odstránenie stavby); výnimkou sú po novele
reklamné stavby
, na odstránenie ktorých postačuje
ohlásenie
, a to bez ohľadu na veľkosť informačnej plochy
alebo
b)
nariadenia
stavebného úradu (rozhodnutím o nariadení odstránenia stavby zo zákonom stanovených dôvodov podľa § 88
ods. 1
stavebného zákona).
Odstraňovanie nelegálnych reklamných stavieb na základe ohlásenia
Vo všeobecnosti platí, že na odstránenie stavby (ak nebolo nariadené) je podľa § 88 ods. 3 stavebného zákona potrebné povolenie stavebného úradu vydané na základe žiadosti vlastníka stavby. Novela však toto ustanovenie doplnila s tým, že pripúšťa odchýlnu úpravu a podľa
§ 88 ods. 4
platí, že:
---------
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.