Reklamné stavby podľa stavebného zákona (II.)

Vydáno: 23 minút čítania
Reklamné stavby podľa stavebného zákona (II.)
JUDr.
Helena
Spišiaková
V predchádzajúcom čísle časopisu sme priniesli podrobné spracovanie problematiky reklamných stavieb najmä podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon?) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"), a to z hľadiska definície reklamnej stavby a jej technických požiadaviek. V súčasnom čísle prinášame príspevok venujúci sa povoľovaniu reklamných stavieb podľa stavebného zákona.
Reklamné stavby nevyžadujúce povolenie ani ohlásenie
Novela stavebného zákona úplne zrušila vydávanie povolení na reklamné zariadenia pôvodne upravené v § 71 a nasl., teda v 5. oddiele II. časti stavebného zákona, a na reklamné stavby sa v súčasnosti
vzťahuje v plnom rozsahu 4. oddiel II. časti
stavebného zákona s názvom Povoľovanie stavieb, zmien stavieb a udržiavacích prác (§ 54 až § 70 stavebného zákona).
Z pôvodnej úpravy v 5. oddiele II. časti stavebného zákona však zostala ponechaná úprava v ustanovení § 71 ods. 3 stavebného zákona, z ktorej vyplýva, že:
Povolenie sa nevyžaduje:
-
pri označeniach budov štátnych orgánov,
-
pri návestiach v záujme verejnej bezpečnosti a poriadku,
-
pri uličných, požiarnych, dopravných, vodohospodárskych a opisných značkách,
-
pri označení geodetických bodov a poštových schránok.
Novela ďalej v ustanovení § 56 stavebného zákona doplnila nové písmeno j), čím určila,
že stavebné povolenie ani ohlásenie sa nevyžaduje pri reklamných stavbách
za kumulatívneho splnenia podmienok (t.j. musia byť splnené všetky naraz), teda že:
-
najväčšia informačná plocha má veľkosť do 1,2 m na 2,
-
sú umiestnené:
-
na stĺp verejného osvetlenia alebo
-
na stĺp trakčného vedenia,
-
a nezasahujú:
-
do prejazdného profilu pozemnej komunikácie ani
-
do priechodového prierezu dráh.
Musí však ísť o veci, ktoré napĺňajú všetky stavebnotechnické a funkčné požiadavky reklamnej stavby podľa § 43 ods. 2 stavebného zákona, ale ktoré zároveň majú najväčšiu informačnú plochu menšiu ako 1,2 m na 2.
Novela stavebného zákona však neustanovila osobitný postup pre stavebníka ani pre stavebný úrad vo veci posudzovania takejto reklamnej stavby, najmä či spĺňa stavebno - technické a funkčné parametre podľa § 43 ods. 2 stavebného zákona, či najväčšia informačná plocha má naozaj menej ako 1,2 m na 2, či jej upevnením sa nezasahuje do prejazdného profilu pozemnej komunikácie ani d