Právna zodpovednosť obce za výkon delegovanej štátnej
správy
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Proces delegovania výkonu štátnej správy súvisí s decentralizáciou verejnej správy,
ktorá popri aktuálnej reforme verejnej správy ESO bola poslednou systémovou reformou verejnej správy
a stále prebieha. Samospráva v tomto procese zohráva dôležitú úlohu, nakoľko na ňu prešla podstatná
časť prevažne miestnej štátnej správy, s výkonom ktorej sa musela náležite vysporiadať. Právny
poriadok Slovenskej republiky obsahuje rámcové právne predpisy, ktoré sú podstatné pre fungovanie
decentralizácie verejnej správy. Popri tom platí aj osobitná právna úprava, ktorá prispôsobuje
rámcovú právnu úpravu na konkrétnu oblasť čiastkovej správy, napríklad správy školstva. Preto sa v
úvodnej časti článku zameriam nie len na rámcovú charakteristiku právnej úpravy decentralizácie
verejnej správy, ale aj osobitnú právnu úpravu. V následnej časti článku budem analyzovať jednotlivé
druhy právnej zodpovednosti obce v zmysle platnej právnej úpravy.
Právna úprava decentralizácie verejnej
správy
Pod decentralizáciou verejnej správy je vo všeobecnosti možné rozumieť proces postupného
presunu kompetencií, kompetenčných okruhov zo štátnej správy na miestnu a regionálnu samosprávu.
Tento proces sa opiera o ústavnú, rámcovú, ale aj osobitnú právnu úpravu. Ide o tieto právne
predpisy:
-
Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov, predovšetkým
Čl. 71, ktorý umožňuje z ústavného hľadiska
presun kompetencií zo štátnej správy na samosprávu, pričom výkon kompetencií delegovanej štátnej
správy riadi a kontroluje vláda Slovenskej republiky. Náklady preneseného výkonu štátnej správy
uhrádza štát, pričom podrobnosti takejto kontroly a riadenia delegovaného výkonu štátnej správy sú
ponechané na zákonnú právnu úpravu.
-
Zákon č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z.n.p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"),
predovšetkým § 5, ktorý predstavuje konkretizáciu
ústavnoprávnej úpravy, pričom umožňuje prenos kompetenčných okruhov zo štátnej správy na obce a
mestá na základe kritéria racionálnosti a efektívnosti. Pokiaľ nedôjde k výkonu delego