Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pracovný pomer hlavného kontrolóra obce včera, dnes a zajtra

Dátum:

Pracovný pomer hlavného kontrolóra obce včera, dnes a zajtra
JUDr.
Jozef
Tekeli
Katedra ústavného práva a správneho práva
Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
V príspevku som sa zameral na analýzu inštitútu pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce vo svetle troch právnych režimov, ktoré sa dotýkajú hlavných kontrolórov obcí, ktorí v súčasnosti vykonávajú svoju funkciu. V článku sa venujem platnej a účinnej právnej úprave, právnej úprave, ktorá im predchádzala do 31. augusta 2011 a následne analyzujem novú právnu úpravu, ktorá nadobudne účinnosť od 1. januára 2013. Využitím komparatívnej a historickej metódy má článok ponúknuť čitateľovi orientáciu v zložitej a dynamicky sa vyvíjajúcej právnej úprave pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce.
Výkon funkcie hlavného kontrolóra obce a zánik výkonu funkcie hlavného kontrolóra obce naráža v praxi na zásadný problém spočívajúci v strete administratívnoprávnych a pracovno-právnych inštitútov spojených s právnym postavením hlavného kontrolóra obce.
Veľké interpretačné nejasnosti vo vzťahu k právnemu postaveniu hlavného kontrolóra obce so sebou priniesla novela zákona o obecnom zriadení vykonaná zákonom č. 369/2004 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. s účinnosťou od 1. júla 2004. Touto novelou sa zo zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. vypustilo ustanovenie, že:
„po uplynutí šesťročného funkčného obdobia hlavného kontrolóra obce sa jeho pracovnoprávny vzťah k obci končí".
Uvedená zmena spôsobila to, že sa v praxi nesprávne prestali rozlišovať dve roviny vzťahov hlavného kontrolóra obce k obci, a to:
1.
rovina funkčná, t.j. funkčný vzťah hlavného kontrolóra k obci a
2.
rovina pracovnoprávna, t.j. pracovnoprávny vzťah hlavného kontrolóra k obci.
Uvedené dvojaké postavenie hlavného kontrolóra obce vo vzťahu k obci vyplýva zo zvláštneho
tzv. „hybridného postavenia" hlavného kontrolóra v štruktúre miestnej samosprávy
. Kým napr. funkcia starostu obce je verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere, t.j. starosta teda nie je zamestnancom obce, ale je orgánom obce, hlavný kontrolór obce naopak nie je orgánom obce, ale je odborným voleným zamestnancom obce so špecifickým statusom zameraným na výkon kontroly v podmienkach tej-ktorej obce.
Hlavný kontrolór obce teda nie je orgánom obce, ale je obligatórnym zamestnancom obce, z čoho následne vyplýva množstvo odlišností v jeho právnom postavení, ale aj pri realizácií jeho úloh a zákonom zverených kompetencií.
Funkcia hlavného kontrolóra obce teda síce zdanlivo vykazuje znaky verejnej funkcie, napriek tomu nejde o verejnú funkciu, pretože sa vykonáva v pracovnom pomere.
V nadväznosti na túto skutočnosť je na rozdiel od starostov obcí u hlavných kontrolórov obcí potrebné odlíšiť skončenie výkonu ich funkcie a skončenie ich pracovného pomeru.
(Rozsudok Okresného súdu N. sp. zn. 12C/21/2006 zo dňa 9.11.2006: V konaní bolo preukázané, že obecné zastupiteľstvo odporcu odvolalo navrhovateľku z funkcie hlavnej kontrolórky obce dňa 29.11.2005, čo listom zo dňa 7.12.2005 navrhovateľke oznámil odporca a tiež jej oznámil, že odvolaním z funkcie sa skončil aj jej pracovný pomer. Odvolaním z funkcie však odporca nemohol s navrhovateľkou ukončiť pracovný pomer. Tento mohol ukončiť len z dôvodov uvádzaných v zákone, a to výpoveďou, dohodou alebo okamžitým skončením pracovného pomeru, ak by na takéto skončenie pracovného pomeru existovali zákonné dôvody.)
V týchto súvislostiach bola nastolená kľúčová otázka, ktorá sa stala neuralgickým bodom diskusií a dlhoročných právnych polemík:
„Má obec uzatvoriť s hlavným kontrolórom obce pracovnú zmluvu na určitú dobu alebo na neurčitý čas?"
Východiskom pre odpoveď na túto otázku je vyriešenie vzťahu troch právnych predpisov:
-
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"),
-
zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme") a
-
zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonníka práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce").
Keďže podľa ust. § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení je hlavný kontrolór obce zamestnancom obce, a ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na neho všetky práva a povinnosti ostatného vedúceho zamestnanca podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o výkone práce vo verejnom záujme, je nepochybné, že vzťah zákona o obecnom zriadení, zákona o výkone práce vo verejnom záujme a Zákonníka práce je vzťahom
lex specialis k lex generalis
(zákona špeciálneho k zákonu všeobecnému), s uplatnením interpretačného pravidla:
„Lex specialis derogat legi generáli"
(„zákon špeciálny má prednosť pred zákonom všeobecným"), a to nasledovne:
1.
Zákonník práce,
2.
zákon o výkone práce vo verejnom záujme
- podľa ust. § 1 ods. 4 sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme vzťahuje Zákonník práce, ak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak,
3.
zákon o obecnom zriadení
ako
lex specialis
- aplikovanie Zákonníka práce a zákona o výkone práce vo verejnom záujme teda prichádza do úvahy až vtedy, ak nie je osobitná úprava v samotnom zákone o obecnom zriadení. Ak teda chceme nájsť odpoveď na ľubovoľnú konkrétnu otázku spojenú s pracovným pomerom hlavného kontrolóra obce, musíme si zodpovedať, či je táto konkrétna otázka špeciálne riešená v zákone o obecnom zriadení, alebo nie je.
Ak je osobitná úprava konkrétneho inštitútu obsiahnutá v špeciálnom predpise, ktorým je na účely pracovnoprávneho postavenia hlavného kontrolóra obce zákon o obecnom zriadení, tak má táto osobitná úprava prednosť a vylučuje použitie všeobecnej pracovnoprávnej úpravy obsiahnutej v zákone o výkone práce vo verejnom záujme a v Zákonníku práce. V súčasnosti je podľa platnej právnej úpravy tomu tak napr. pri inštitúte platových pomerov hlavného kontrolóra obce.
Ak však zákon o obecnom zriadení osobitnú pracovnoprávnu úpravu konkrétneho inštitútu neobsahuje, je potrebné sa riadiť ustanoveniami všeobecných pracovnoprávnych predpisov, t.j. zákonom o výkone práce vo verejnom záujme a Zákonníkom práce.
Ak teda hľadáme odpoveď na základnú otázku, či obec má uzatvoriť s hlavným kontrolórom obce pracovnú zmluvu na určitú dobu alebo na neurčitý čas, musíme pokračovať v skúmaní, či zákon o obecnom zriadení obsahuje osobitnú úpravu inštitútu skončenia pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce alebo ju neobsahuje.
„Naša" otázka a predmet skúmania prešli od 1. júla 2004 troma právnymi režimami. Uvedený legislatívny vývoj negatívnym spôsobom ovplyvnil stabilitu pracovnoprávnych vzťahov hlavných kontrolórov obcí. Za účelom výkladu tejto interpretačne zložitej problematiky je preto u hlavných kontrolórov, ktorí v súčasnosti vykonávajú svoju funkciu, potrebné rozlišovať tieto tri právne režimy:
-
právny režim v období od 1. júla 2004
, t.j. od účinnosti zákona č. 369/2004 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a o zmene a doplnení niektorých zákonov
do 31. augusta 2011
, t.j. do účinnosti novely Zákonníka práce č. 257/2011 Z.z.,
-
právny režim od 1. Septembra 2011
, t.j. od účinnosti novely Zákonníka práce č. 257/2011 Z.z.
do 31. decembra 2012
, t.j. do účinnosti novely zákona o obecnom zriadení vykonanej zákonom č. 361/2012 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1. január
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.