Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Používanie pečiatok pri povoľovaní reklamných stavieb

Dátum:

Používanie pečiatok pri povoľovaní reklamných stavieb
JUDr.
Helena
Spišiaková
Od 2. januára 2015 je účinná novela stavebného zákona (zákon č. 293/2014 Z.z.), ktorá zrušila úpravu o informačných, reklamných a propagačných zariadeniach a zviedla novú definíciu pojmu
"reklamné stavby".
Tieto sa členia podľa veľkosti (tzv. najväčšej informačnej plochy), a podľa toho je na ich uskutočnenie potrebné buď stavebné povolenie, alebo podliehajú ohláseniu stavebnému úradu.
V praxi stavebných úradov po prijatej novele vznikajú pochybnosti o tom, aká pečiatka sa použije pri vydávaní písomností súvisiacich s reklamnými stavbami.
Symboly obce
a ich používanie upravuje ustanovenie
§ 1b zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") nasledovne:
"(1) Obec má právo na vlastné symboly. Obec, ktorá má vlastné symboly, je povinná ich používať pri výkone samosprávy. Symboly obce sú erb obce, vlajka obce, pečať obce, prípadne aj znelka obce. Právnické osoby zriadené alebo založené obcou, iné právnické osoby a fyzické osoby môžu používať symboly obce len so súhlasom obce.
(2) Právo na vlastné symboly má aj časť obce. Ustanovenia tohto zákona o používaní symbolov obce sa rovnako vzťahujú aj na časť obce, ktorá vykonáva územnú samosprávu.1d)
(3) Obec označuje erbom obce a vlajkou obce budovu, ktorá je sídlom orgánov obce, zasadaciu miestnosť obecného zastupiteľstva a úradnú miestnosť starostu obce.
(4) Obec používa odtlačok úradnej pečiatky s erbom obce a názvom obce na rozhodnutia, oprávnenia a osvedčenia skutočností vydaných pri výkone samosprávy.
(5) Obec predkladá ministerstvu návrh na zápis symbolov obce do Heraldického registra Slovenskej republiky."
Čo všetko patrí pod
samosprávu obce
upravuje ust.
§ 4 ods. 3
zákona o obecnom zriadení a v praxi sa používa aj výraz
"originálne kompetencie obce".
V ust.
§ 4 ods. 4
zákona o obecnom zriadení je aj dôležité interpretačné pravidlo, podľa ktorého:
"(4) Ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce."
Prenesený výkon štátnej správy potom bližšie upravuje ust. § 5 zákona o obecnom zriadení a podľa ods. 1 a 2:
"(1) Na obec možno zákonom preniesť niektoré úlohy štátnej správy, ak je ich plnenie týmto spôsobom racionálnejšie a efektívnejšie. S prenesením úloh na obec štát poskytne obci potrebné finančné a iné materiálne prostriedky.
(2) Výkon štátnej správy prenesený na obec zákonom riadi a kontroluje vláda.8a) Obec pri rozhodovaní o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb vo veciach preneseného výkonu štátnej správy koná podľa zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov; v ostatných prípadoch sa riadi aj uzneseniami vlády a internými normatívnymi aktmi ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy.
Povoľovanie a ohlasovanie stavieb vrátane reklamných stavieb upravuje
zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
v znení neskorších predpisov (ďalej len "stavebný zákon") a
podľa § 117 ods. 1 stavebného zákona:
"(1) Stavebným úradom je obec. Pôsobnosť stavebného úradu je preneseným výkonom štátnej správy."
Tzn., že v konani
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.