Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19 (2. časť)

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe Zo seriálu: Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19

 Zákon č. 90/2020 Z.z., ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len "novela") v Čl. I novelizoval zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"). Novela sa zásadne dotkla postupu obcí ako stavebných úradov v zmysle § 117 ods. 1 stavebného zákona. Decembrové číslo prináša pokračovanie tohto seriálu v podobe spracovania komentára k § 142h písm. b) stavebného zákona.

Komentár k § 142h k písm. b) stavebného zákona

„môže predĺžiť lehotu na vykonanie úkonu a lehotu na vydanie rozhodnutia bez predchádzajúceho súhlasu odvolacieho orgánu; stavebný úrad je povinný o predĺžení lehoty na vykonanie úkonu a lehoty na vydanie rozhodnutia s uvedením dôvodu upovedomiť všetkých účastníkov konania,“

ÚKONY
vykonávané v priebehu správnych konaní (územné, stavebné, kolaudačné priestupkové a pod.) rozdeľujeme do skupín podľa toho, či ich vykonáva stavebný úrad ako správny orgán, alebo či sú podávané stavebnému úradu inými subjektami:
1.
Úkony, ktoré vykonáva
stavebný úrad
, napr.:
-
oznámenie k ohláseniu stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác uvedených v § 55 ods. 2 stavebného zákona, že proti ich uskutočneniu nemá námietky (§ 57 ods. 2 stavebného zákona),
-
výzva na doplnenie podania [§ 19 ods. 3 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok") v nadväznosti napr. na § 35 ods. 3 stavebného zákona] a prípadné prerušenie konania (§ 29 správneho poriadku),
-
oznámenie, resp. upovedomenie o začatí konania [§ 18 správneho poriadku v nadväznosti napr. na § 61 ods. 1 stavebného zákona alebo § 67 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len "zákon o priestupkoch")],
-
výzva na predloženie dokladov o tom, že dodatočné povolenie nie je v rozpore s verejnými záujmami a žiadosti o dodatočné povolenie stavby (§ 88a stavebného zákona),
-
prizvanie účastníkov konania na ústne pojednávanie (§ 21 správneho poriadku v nadväznosti napr. na § 137 stavebného zákona),
-
predvolanie účastníka konania (svedka) na ústne pojednávanie (§ 21 a § 41 správneho poriadku v nadväznosti napr. na § 67 zákona o priestupoch),
-
oznámenie o vykonaní štátneho stavebného dohľadu (ďalej len "ŠSD") spojeného s miestnou ohliadkou podľa § 98 a nasl. stavebného zákona (pozri v 1. časti toho seriálu uverejneného v časopise Právo pre ROPO a obce v praxi 11/2020, resp. na internetovom portáli www.ropoaobce.sk),
-
oznámenie o možnosti nazrieť do podkladov - spisov, a to aj vtedy, ak sa upúšťa od nariadenia ústneho pojednávania (§ 23 správneho poriadku),
-
výzva na oboznámenie s podkladmi pred vydaním rozhodnutia (§ 33 ods. 2 správneho poriadku),
-
predloženie odvolania odvolaciemu orgánu (§ 57 ods. 2 správneho poriadku) a
-
ďalšie úkony, ktoré upravuje stavebný zákon alebo správny poriadok.
2.
Úkony, ktoré vykonáva
účastník konania
(jeho zástupca), napr.:
-
ohlásenie stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác uvedených v § 55 ods. 2 stavebného zákona (§ 57 ods. 1 stavebného zákona),
-
návrh na vydanie územného rozhodnutia (§ 35 stavebného zákona),
-
žiadosť o stavebné povolenie (§ 58 stavebného zákona),
-
žiadosť o povolenie terénnych úprav alebo prác (§ 71 stavebného zákona),
-
žiadosť o povolenie na odstránenie stavby (§ 88 ods. 3 stavebného zákona),
-
žiadosť o predĺženie lehoty na vykonanie úkonu určeného vo výzve stavebného úradu, napr. vo výzve na doplnenie podania alebo na predloženie žiadosti o dodatočné povolenie stavby,
-
oznámenie o zaujatosti zamestnanca stavebného úradu (námietka predpojatosti podľa § 9 a nasl. správneho poriadku),
-
ospravedlnenie neúčasti na ústnom pojednávaní (miestnej ohliadke, na vykonaní ŠSD a pod.) s požiadavkou o určenie nového termínu,
-
podanie námietok napr. v územnom, stavebnom, kolaudačnom konaní (§ 36, § 61, § 80 stavebného zákona) alebo námietok proti obsahu záväzného stanoviska dotknutého orgánu (§ 140b stavebného zákona),
-
žiadosť o nahliadnutie - nazretie do spisov (§ 23 správneho poriadku),
-
žiadosť o odpustenie zmeškania lehoty napr. na podanie odvolania (§ 28 správneho poriadku),
-
odvolanie proti rozhodnutiu stavebného úradu (§ 53 a nasl. správneho poriadku),
-
návrh na obnovu konania (§ 62 správneho poriadku) a
-
ďalšie úkony, ktoré upravuje stavebný zákon alebo správny poriadok.
3.
Úkony, ktoré vykonáva
iná osoba
(nie účastník konania) alebo dotknutý orgán, napr.:
-
žiadosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby o priznanie postavenia účastníka konania (§ 14 ods. 1 správneho poriadku),
-
podnet na vykonanie ŠSD, napr. žiadosť o prešetrenie "čiernej stavby" alebo schátranej stavby a pod. (§ 98 a nasl. stavebného zákona),
-
návrh na obnovu konania [§ 62 ods. 1 písm. c) správneho poriadku],
-
oznámenie stanoviska dotknutého orgánu štátnej správy alebo jeho pripomienok a námietok napr. v územnom konaní (§ 36 ods. 3 stavebného zákona),
-
žiadosť dotknutého orgánu štátnej správy o predĺženie lehoty na podanie stanoviska napr. v stavebnom konaní (§ 61 ods. 6 stavebného zákona).
Cieľom tohto príspevku nie je zaoberať sa všetkými úkonmi, ktoré vykonáva s
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.