Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19 (1. časť)

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe Zo seriálu: Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19

Zákon č. 90/2020 Z.z., ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením ­ COVID-19 (ďalej len "novela") v
Čl. I novelizoval
Novela sa zásadne dotkla postupu obcí ako stavebných úradovv zmysle § 117 ods. 1 stavebného zákona.
Do stavebného zákona bolo za § 142g vložený nový § 142h, ktorý vrátane nadpisu znie:

§ 142h

Prechodné ustanovenie súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19

Počas mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 stavebný úrad

a)  vykonáva ústne pojednávanie a miestnu ohliadku len v nevyhnutnom rozsahu,

b)  môže predĺžiť lehotu na vykonanie úkonu a lehotu na vydanie rozhodnutia bez predchádzajúceho súhlasu odvolacieho orgánu; stavebný úrad je povinný o predĺžení lehoty na vykonanie úkonu a lehoty na vydanie rozhodnutia s uvedením dôvodu upovedomiť všetkých účastníkov konania,

c)  vybaví bez zbytočného odkladu podanie, pri ktorom môže vykonať úkony na základe písomne predloženého návrhu, ktorý poskytuje dostatočný podklad na posúdenie podania bez osobného kontaktu s účastníkmi konania.

V
dôvodovej správe
k návrhu uvedenej novely bolo uvedené:
"
Všeobecná časť
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19.
Účelom návrhu zákona je reakcia na vyhlásenie mimoriadnej situácie uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a vyhlásenia núdzového stavu uznesením vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15. marca 2020 a č. 115 z 18. marca 2020 podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky.
V nadväznosti na uvedené sa navrhujú legislatívne opatrenia v oblasti pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky tak, aby bolo možné vhodným spôsobom znížiť riziko ohrozenia verejného zdravia a zmierniť negatívne dopady na oblasti cestnej, železničnej, vodnej a leteckej dopravy, výstavby, bytovej politiky a cestovného ruchu.
Osobitná časť
Čl. I
Agenda stavebného úradu v mnohých prípadoch vyžaduje osobný kontakt zamestnanca stavebného úradu s účastníkmi konania a s dotknutými orgánmi. Počas obdobia, kedy je v Slovenskej republike vyhlásená mimoriadna situá­cia, výnimočný stav alebo núdzový stav v súvislosti s ochorením ­ COVID-19, je potrebné v maximálnej miere obmedziť osobné kontakty osôb.
Zamestnanci stavebných úradov pri vykonávaní spoločných prerokovaní vecí, miestnych ohliadok a štátnych stavebných dohľadov na stavbách, pri nahliadaní účastníkov konania do podkladov rozhodnutí a pod., vykonávajú tieto úkony osobne a vystavujú sa vysokému riziku nákazy a prenosu vírusu, preto sa navrhuje vykonávať ich len v nevyhnutnom rozsahu.
Stavebný úrad môže predĺžiť lehotu na vykonanie úkonu a vydanie rozhodnutia vzhľadom na skutočnosť, že vo veci z uvedených objektívnych dôvodov nie je možné rozhodnúť v zákonnej lehote. Stavebný úrad je povinný o predĺžení lehoty s uvedením dôvodu upovedomiť všetkých účastníkov konania.
Podanie, ktoré možno vybaviť na základe písomne predloženého návrhu, vybaví stavebný úrad bez zbytočného odkladu."
Predmetná novela obsahovala ustanovenie o účinnosti "dňom vyhlásenia"; zákon č. 90/2020 Z.z. bol vyhlásený v Zbierke zákonov SR
25. apríla 2020
, čo je deň, keď novela nadobudla
účinnosť
.
Na vysvetlenie:
-
vymedzenie pojmu
"mimoriadna situácia"
je v § 3 ods. 1 a 2 zákona č. 42/1994 o civilnej ochrane v z. n. p.,
-
"výnimočný stav"
upravuje Čl. 4 Ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 227/2002 Z.z."),
-
"núdzový stav"
upravuje Čl. 5 Ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.
Núdzový stav vyhlásený v rámci prvej vlny v súvislosti s ochorením COVID-19 bol ukončený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 147/2020 Z.z. z 10. júna 2020.
Opätovne bol
núdzový stav
na zabezpečenie riešenia
druhej vlny
koronavírusu vyhlásený uznesením vlády Slovenskej republiky č.
268/2020 Z.z. z 30. septembra 2020
.
Poznámky k § 142h stavebného zákona
Predmetná novela je predpisom, ktorý je v mnohých smeroch neštandardný a výnimočný, pretože:
-
ohraničenú časovú pôsobnosť
len na obdobie mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19;
dočasnosť
je viazaná na
zrušenie
mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu,
-
nezasahuje do textu stavebného zákona obvyklým spôsobom (zmenami paragrafov), ale dopĺňa do stavebného zákona
len prechodné ustanovenie
§ 142h,
-
pravidlá predmetnej novely treba vnímať vo vzťahu k ostatnému obsahu stavebného zákona ako
špeciálne ustanovenie
, z čoho vyplýva, že tieto pravidlá majú počas mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu
prednosť
pred štandardnou právnou úpravou,
-
vo veciach, ktoré predmetná novela neupravuje, sa uplatnia všetky ostatné pravidlá stavebného zákona (ako v čase mimo mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu).
K jednotlivým písmenám uvedeným v § 142h stavebného zákona treba predovšetkým poukázať na ustanovenie :
 
„Ak nie je výslovne ustanovené inak, vzťahujú sa na konanie podľa tohto zákona všeobecné predpisy o správnom konaní.“
 
Všeobecným predpisom o správnom konaní je v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok") a tento je dôležitý preto, že upravuje inštitúty, ktoré sú v novele spomenuté (ústne pojednávanie, miestna ohliadka, lehota na vydanie rozhodnutia a pod.).
Podľa "
Tento zákon sa vzťahuje na konanie
, v ktorom v oblasti
verejnej správy správne orgány
rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb,
ak osobitný zákon neustanovuje inak
."
Z citovaných ustanovení tak vyplýva, že správny poriadok má vo vzťahu k stavebnému zákonu subsidiárnu, t.j.
podpornú
povahu a ide o vzťah všeobecného a špeciálneho predpisu. Inými slovami, správny poriadok platí len vtedy, ak osobitný právny predpis, v tomto prípade stavebný zákon, neustanovuje inak.
Komentár k § 142h k písm. a)

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.