Platové pomery hlavného kontrolóra obce
Príspevok poukazuje na interdisciplinárny charakter problematiky postavenia hlavného
kontrolóra obce. Právne postavenie hlavného kontrolóra obce ako dominantného prvku kontrolného
systému miestnej samosprávy je determinované nielen administratívno-právnymi inštitútmi, ale aj
pracovno-právnymi inštitútmi. Pri nazeraní na hlavného kontrolóra obce je teda vždy potrebné venovať
náležitú pozornosť pracovnoprávnym aspektom statusu hlavného kontrolóra obce. Dôvodom je skutočnosť,
že dôsledný rozbor postavenia hlavného kontrolóra obce nielen z pohľadu administratívneho, ale i z
pohľadu pracovnoprávneho, je nevyhnutným predpokladom pre reálne zhodnotenie miesta a
opodstatnenosti inštitútu hlavného kontrolóra obce v kontrolnom systéme miestnej samosprávy.
Kontrolnú činnosť môže totiž náležite vykonávať iba taký subjekt, u ktorého nie sú pochybnosti o
jeho odbornosti a objektívnosti a vo vzťahu ku ktorému existujú reálne právne garancie jeho
nezávislého a stabilného postavenia.
Práve nejasnosti ohľadne pracovnoprávneho statusu hlavného kontrolóra obce vedú často v
praxi k spochybňovaniu jeho miesta v kontrolnom systéme územnej samosprávy, s cieľom posilnenia
inštitútov vonkajšej kontroly územnej samosprávy, najmä Najvyššieho kontrolného úradu SR.
Prepojenosť administratívno-právnych aspektov a pracovno-právnych aspektov statusu hlavného
kontrolóra obce sa najviditeľnejšie prejavuje jednak v inštitútoch zániku funkcie hlavného
kontrolóra obce na strane jednej a skončenia pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce na strane
druhej, a jednak v inštitúte odmeňovania hlavného kontrolóra obce, ktorému je venovaný tento
príspevok.
Na platové pomery a odmeňovanie hlavného kontrolóra obce ako zamestnanca obce sa vzťahujú viaceré
predpisy, konkrétne zákon č. 311/2001
Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len
„Zákonník práce“) a zákon č.
552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z.
n. p. (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme“).
Aplikovanie týchto dvoch
predpisov však prichádza do úvahy až vtedy, ak nie je osobitná úprava v zákone č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení“). [1]
Keďže hlavný kontrolór obce je zamestnancom miestnej samosprávy so špecifickým postavením, jeho
odmeňovanie je limitované rozsahom špeciálnej právnej úpravy
zákona o obecnom zriadení. Plat a odmeny hlavného
kontrolóra obce, určené na základe tohto zákona, je starosta obce povinný prevziať do pracovnej
zmluvy.
Podľa zákona o obecnom zriadení
plat
hlavného kontrolóra
obce je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom
hospodárstve, vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za
predchádzajúci kalendárny rok a koeficientu podľa počtu obyvateľov obce (ďalej len
„koeficient“).Hodnota koeficientu j