Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Platobný výmer vydávaný obcou

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

 

Platobný výmer obce, ktorá je podľa § 4 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") správcom dane, je špecifickým druhom rozhodnutia, ktorým obec rozhoduje o výške daňovej alebo poplatkovej povinnosti daňového subjektu alebo poplatníka. Preto platí, že takýto platobný výmer musí mať všetky obsahové náležitosti, ktoré ustanovuje § 63 ods. 3 daňového poriadku prostredníctvom taxatívneho právneho výpočtu, a musí spĺňať aj formálne náležitosti, ktoré sa týkajú predovšetkým jeho doručovania.
Obsahové náležitosti platobného výmeru vydávaného obcou
Pre právnu relevanciu platobného výmeru vydaného obcou je nevyhnutné, aby tento obsahoval všetky obsahové náležitosti určené podľa § 63 ods. 3 daňového poriadku.
Príklad č. 1
Starosta obce podpísal platobný výmer, v ktorom bol za správcu dane, ktorý ho vydal, označený obecný úrad. Je uvedené konanie starostu obce v súlade s platným právom?
Skutočnosť, či je obecný úrad správcom dane, treba posudzovať v kontexte zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") a taktiež podľa § 4 daňového poriadku. Podľa § 16 ods. 1 zákona o obecnom zriadení obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva a starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom. Preto možno konštatovať, že obecný úrad nemôže mať vlastnú právnu subjektivitu, nevystupuje ako spôsobilý subjekt ani verejného a ani súkromného práva. Preto nemôže mať ani procesnú spôsobilosť v daňovom konaní, teda ani nemôže vydať platobný výmer.
Uvedený záver potvrdzuje aj § 4 ods. 1 daňového poriadku, podľa ktorého je správcom dane obec a nie obecný úrad. Ak starosta obce vydá platobný výmer, v ktorom je uvedený obecný úrad ako správca dane, tak pokiaľ by ho dotknutý daňový subjekt napadol odvolaním podľa § 72 daňového poriadku, daňový subjekt by bol úspešný a obec by musela vydať nový platobný výmer.
Príklad č. 2
Starosta obce vydal platobný výmer, v ktorom uviedol nesprávne obchodné meno povinného daňovníka dane z nehnuteľností. V uvedenom platobnom výmere v obchodnom mene uviedol namiesto skratky "s. r. o." skratku "a.s.". Je uvedený platobný výmer v súlade s platným právom?
Problematika obchodného mena je jednak predmetom zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. a súvisí tiež s označením daňového subjektu v platobnom výmere podľa § 63 ods. 3 písm. c) daňového poriadku. Podľa uvedeného ustanovenia daňového poriadku musí platobný výmer obsahovať presné obchodné meno právnickej osoby. V prípade právnickej osoby musí ísť o presné označenie obchodného mena uvedené v obchodnom registri.
V tomto prípade však nedošlo k presnému označeniu právnickej osoby, a preto v prípade podania odvolania dotknutým daňovým subjektom možno predpokladať, že podané odvolanie bude úspešné pre nesprávne označenie dotknutého daňového subjektu.
Príklad č. 3
Starosta obce podpísal platobný výmer k dani z nehnuteľností, v ktorom však neuviedol výšku a ani spôsob náhrady nákladov správy daní podľa § 12 daňového poriadku. Je uvedené konanie v súlade s platným právom?
Podľa daňového poriadku príslušný správca dane rozhodne o uplatňovanom nároku na úhradu nákladov správy daní do 15 dní odo dňa ich uplatnenia; ak nárok na úhradu prizná, úhradu v prospech oprávneného poukáže správca dane v uvedenej lehote.
V kontexte uvedeného treba však poznamenať, že každé meritórne rozhodnutie vydané v daňovom konaní musí podľa § 63 ods. 3 písm. d) daňového poriadku vo svojej výrokovej časti obsahovať rozhodnutie o náhrade nákladov správy daní podľa § 12 daňového poriadku, pričom ide o obligatórnu náležitosť meritórneho rozhodnutia vydaného v daňovom konaní.
Keďže podľa § 63 ods. 5 daňového poriadku musí meritórne rozhodnutie vydané v daňovom konaní obsahovať odôvodnenie, v ktorom sa uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia, vysporiadanie sa s návrhmi a námietkami daňového subjektu, aké úvahy ovplyvnili hodnotenie dôkazov a použitie právnych predpisov, podľa ktorých sa rozhodovalo, tak sa v odôvodnení rozhodnutia musí správca dane vysporiadať aj s otázkou odôvodnenia výšky a priznania alebo nepriznania právneho nároku na úhradu nákladov správy v daňovom konaní.
V § 12 ods. 4 daňového poriadku rieši právna úprava prípad, keď správca dane uhrádza náklady správy daní jednotlivým subjektom podľa § 12 ods. 2 daňového poriadku, a to z dôvodu nečinnosti alebo nesplnenia zákonných povinností daňového subjektu, alebo inej osoby. V takomto prípade môže správca dane rozhodnutím uložiť povinnosť daňovému subjektu alebo inej osobe tieto náklady
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.