Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Organizačná zmena zamestnávateľa podľa najnovšej rozhodovacej činnosti súdov
Dátum:
Organizačná zmena zamestnávateľa podľa najnovšej rozhodovacej činnosti
súdov
JUDr.
Tatiana
Mičudová
Jedným z najčastejších dôvodov skončenia pracovného pomeru, či už formou výpovede alebo
formou dohody, je nadbytočnosť zamestnanca v dôsledku organizačnej zmeny, ktorú zaviedol
zamestnávateľ.
Na to, aby mohol zamestnávateľ ako výpovedný dôvod použiť organizačnú zmenu, treba splniť
nasledujúce podmienky:
-
uskutočnenie organizačnej zmeny, t.j. existencia rozhodnutia zamestnávateľa o
organizačnej zmene, pričom rozhodnutie o organizačnej zmene musí sledovať deklarovaný cieľ, a to
zmenu úloh, technického vybavenia zamestnávateľa, zníženie stavu zamestnancov za účelom zvýšenia
efektívnosti práce alebo inú organizačnú zmenu,
-
nadbytočnosť zamestnanca,
-
príčinná súvislosť medzi predchádzajúcimi dvomi podmienkami.
Aj napriek množstvu judikatúry, ktorá k tejto téme existuje, sa jednak zamestnávatelia
stále dopúšťajú chýb, ktoré môžu spôsobiť neplatnosť výpovede, ale objavujú sa aj prípady, ktoré
doterajšia judikatúra nerieši, ktoré sú nové.
Určenie neplatnosti výpovede súdom má pritom za následok nielen pokračovanie pracovného
pomeru prepusteného zamestnanca, ale aj povinnosť zamestnávateľa poskytnúť zamestnancovi náhradu
jeho mzdy za dobu, počas ktorej mu nebolo umožnené pracovať.
Tento článok pojednáva o niektorých najnovších rozhodnutiach súdov k tematike skončenia
pracovného pomeru z dôvodu organizačnej zmeny. V prvom rozhodnutí sa
Najvyšší súd ČR vyjadril k určeniu pracovných miest, ktoré majú byť zrušené v dôsledku
prijatej organizačnej zmeny a v druhom k nadbytočnosti zamestnanca pri odmietnutí kratšej pracovnej
doby.
Organizačná zmena
Zákonník práce pojem
"organizačná
zmena"
nedefinuje, spravidla sa pod týmto pojmom rozumie:-
zmena úloh zamestnávateľa (napr. zmena v podnikateľských aktivitách),
-
zmena technického vybavenia (napr. kúpa výrobnej linky, ktorá má nahradiť manuálnu
prácu),
-
zníženie stavu zamestnancov s cieľom zvýšiť efektivitu práce,
-
iné organizačné zmeny.
Pod
"organizačnou štruktúrou zamestnávateľa"
možno rozumieť spôsob usporiadania
jeho jednotlivých útvarov, v rámci ktorých je presne určený tok informácií, určená deľba práce pri
uplatnení hierarchie (podriadených aj nadriadených útvarov) s presným vymedzením nielen ich
právomocí, ale aj zodpovednosti.Rozhodnutie o organizačnej zmene
Základnou hmotnoprávnou podmienkou platnosti výpovede je prijatie rozhodnutia o
organizačných zmenách.
Organizačnú zmenu by mal zamestnávateľ realizovať v súlade s ust.
§ 63 ods. 1 písm. b) zákona č. 311/2001 Z.z.
Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej
len "Zákonník práce") písomnou formou.
Zákonník práce nedodržanie písomnej formy rozhodnutia
zamestnávateľa o zmene jeho úloh, technického vybavenia, znížení stavu zamestnancov alebo iných
organizačných zmenách nespája so sankciou neplatnosti. Hoci je zamestnávat
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.