Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Odporúčania starostom obci pri uzatváraní dohôd verejného záujmu

Dátum:

Odporúčania starostom obci pri uzatváraní dohôd verejného záujmu
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Predmetom tohto článku je problematika dohôd, ktoré uzatvárajú starostovia obcí v právnom postavení orgánov verejnej správy a fyzické či právnické osoby. Právne postavenie starostov obcí a fyzických a právnických osôb môže byť rovnoprávne, napríklad keď starosta obce podpíše dohodu o odvoze komunálneho odpadu so súkromným podnikateľom alebo keď uzavrie nájomnú zmluvu o nájme obecného majetku, tak pôjde o zmluvu, kde má starosta obce rovnoprávne postavenie s podnikateľom, teda koordinačnú zmluvu, v rámci ktorej sa zabezpečuje výkon verejnej správy.
Iný prípad predstavujú dohody/zmluvy, ktoré sú síce konsenzom starostu obce a fyzickej osoby, starosta obce tu však vystupuje v právnej pozícii správneho orgánu a má nadradené právne postavenie nad fyzickú alebo právnickú osobu, preto ide o
subordinačné správne dohody
v správnom práve. Napríklad, keď dôjde k výkonu menších obecných služieb, uzatvorí sa dohoda podľa zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o službách zamestnanosti"), tak má orgán verejnej správy nadradené právne postavenie nad fyzickú a právnickú osobu, a to aj napriek tomu, že pojem "dohoda" môže viesť k záveru, že ide o rovnoprávne postavenie účastníkov právneho vzťahu.
V tomto článku sa budem zaoberať koordinačnými zmluvami zabezpečujúcimi úlohy verejnej správy a aj subordinačnými správnymi dohodami, pričom poukážem na možné problémové okruhy, ktoré môžu pri uzatváraní týchto správnych dohôd nastať a poskytnem potrebné odporúčania.
Koordinačné zmluvy zabezpečujúce výkon verejnej správy
V prípade týchto zmlúv má starosta obce rovnoprávne postavenie so subjektom, ktorý stojí mimo verejnej správy, ide však o zabezpečenie úloh verejnej správy, a preto ide o zmluvu, ktorou sa síce zabezpečuje výkon úloh verejnej správy (v tomto prípade odvoz komunálneho odpadu), pri jej uzatváraní však platia princípy, ktoré sú platné pre občianske právo, akými sú napríklad princíp zmluvnej slobody, autonómie a rovnoprávnosti.
V tomto článku sa budem zaoberať náležitosťami zmluvy, ktorej predmetom je nájom dopravného prostriedku - špecifického vozidla - určeného na odvoz komunálneho odpadu, ktoré má obec v nájme.
Uvedená nájomná zmluva by mala obsahovať tieto náležitosti:
a)
označenie zmluvných strán nájomnej zmluvy,
b)
označenie predmetu nájmu,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.