Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Odmeňovanie starostu obce

Dátum:

Odmeňovanie starostu obce
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva UPJŠ v Košiciach
Interpretačne náročným inštitútom súčasnej právnej úpravy slovenskej obecnej samosprávy je odmeňovanie starostu obce. Okrem právneho hľadiska má však odmeňovanie starostu obce aj mimoriadny spoločenský význam a dôležitosť z hľadiska komunálnej politiky. Určovanie platu starostu obce býva v samosprávnej praxi jedným z „najcitlivejších" bodov programu zasadnutí obecného zastupiteľstva. Zmyslom tohto príspevku je preto ponúknuť ucelenú metodiku uplatňovania inštitútu odmeňovania starostu obce a prispieť tak v mnohých samosprávach k odstráneniu častých zbytočných napätí medzi orgánmi obce. Cieľom príspevku je aj dôsledné autorské zhodnotenie novely zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí pod č. 154/2011 Z.z. (ďalej len „zákon č. 154/2011 Z.z.") účinnej od 1. júna 2011.
Podľa § 11 ods. 4 písm. i) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") patrí
do výhradnej kompetencie obecného zastupiteľstva určiť plat starostu podľa osobitného zákona a určiť najneskôr 90 dní pred voľbami na celé funkčné obdobie rozsah výkonu funkcie starostu.
Rozsah výkonu funkcie možno
počas funkčného obdobia
zmeniť
iba na návrh starostu obce.
Obecnému zastupiteľstvu obce sa zveruje
podľa pravidiel stanovených v osobitnom zákone č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o právnom postavení a platových pomeroch starostov")
určiť plat starostovi obce.
V zmysle § 3 zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov patrí starostovi
plat,
ktorý je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a násobku podľa § 4 tohto zákona v závislosti od počtu obyvateľov obce (ďalej aj len „základný plat"). Plat sa zaokrúhľuje na celé euro nahor. Plat patrí starostovi odo dňa zloženia predpísaného sľubu. Starostovia sa na účely určenia platu zaraďujú do
deviatich platových skupín podľa počtu obyvateľov obce,
v závislosti od ktorého sa im násobky stanovujú v rozmedzí od 1,49-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve v obciach do 500 obyvateľov (prvá platová skupina) až do 3,58-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve v obciach nad 100 000 obyvateľov (deviata platová skupina).
Novelou zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí pod č. 154/2011 Z.z. s účinnosťou od 1. júna 2011, ktorú možno z hľadiska materiálnych prameňov práva označiť za
„antistarostovskú novelu"
došlo nielenže k zníženiu zákonných násobkov pre určenie platu starostu obce približne o 10%, ale k doplneniu nového úplne nelogického ustanovenia § 4 ods. 7 tohto zákona, podľa ktorého
„Obecné zastupiteľstvo v obci s počtom obyvateľov do 500 môže kedykoľvek, so súhlasom starostu, znížiť 1,49-násobok platu až na 0-násobok počas jeho funkčného obdobia."
Podľa môjho názoru pomýlenosť tohto ustanovenia spočíva v tom, že náročný výkon funkcie starostu v malej obci, s rovnakým rozsahom zverenej samosprávnej pôsobnosti a takmer rovnakým rozsahom preneseného výkonu štátnej správy, než je tomu vo veľkých mestách, navyše bez akéhokoľvek administratívneho aparátu, by mal starosta vykonávať napr. aj za plat pod hodnotu minimálnej mzdy alebo aj zadarmo. Zákonodarca síce podmienil realizáciu takéhoto zníženia koeficientu
návrhom starostu,
ale, podľa môjho názoru, sa pravidlo ustanovenia ods. 7 môže stať jednoznačne nástrojom „politického vydierania" starostu obce zo strany obecného zastupiteľstva.
V prípade narušených vzťahov medzi orgánmi obce, môžu tak poslanci obecného zastupiteľstva pravidelne „apelovať" na starostu, aby tento v záujme „obecného blaha" vykonával svoju funkciu za plat nižší než základný alebo dokonca zadarmo. Navyše práve v malých samosprávach, kde prevláda prvok vzájomného osobného poznania obyvateľov obce, poslancov obecného zastupiteľstva aj starostu obce, obyvatelia veľmi citlivo reagujú na platové otázky starostu obce. Možno teda predpokladať, že ak samotný starosta obce využije svoje právo navrhnúť zníženie násobku pre výpočet svojho vlastného platu, tak takéto jeho konanie bude podmienené vo väčšine prípadov skôr politickými dôvodmi (snaha nepohnevať si obyvateľov obce alebo zapáčiť sa potenciálnym voličom), než
altruistickým
(nezištným) záujmom starostu obce na napĺňaní obecného rozpočtu.
Zastávam názor, že prirodzený nárok na odmenu za vykonanú prácu aj u verejných funkcionárov obce vždy prevažuje nad ich záujmom na verejnom blahu. Podľa môjho názoru teda zavedené pravidlo prináša so sebou viac negatív ako pozitív a môže nežiaducim spôsobom narušiť rovnováhu vzťahov medzi starostom obce a obecným zastupiteľstvom. Ak by sme aj rešpektovali názor, že zníženie platu starostu obce sa môže stať dôležitým nástrojom pre zabezpečenie stability obecných financií, tak je nepochopiteľné, prečo zákonodarca neumožnil rovnakým spôsobom znížiť plat vo všetkých obecných samosprávach bez ohľadu na počet obyvateľov obce. Podľa § 4 ods. 2 zákona o právnom postavení a platov
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.