Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ochrana verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov obecnej samosprávy (III.)

Dátum:

Ochrana verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov obecnej samosprávy (III.)
Týmto článkom nadväzujeme na predchádzajúce časti seriálu, uverejnené v číslach 11 a 12/2011, v ktorých sme analyzovali pojem verejného záujmu v slovenskom právnom poriadku z hľadiska právno-teoretického a právno-legislatívneho, ďalej sme charakterizovali historický vývoj, predmet a základné pojmy právnej úpravy ochrany verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. Následne sme dôsledne rozobrali hmotnoprávnu časť ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcie verejných funkcionárov v z. n. p. (ďalej len „ústavný zákon“), t.j. povinnosti a obmedzenia verejného funkcionára pri výkone verejnej funkcie a nezlučiteľnosť niektorých funkcií, zamestnaní a činností.
V tomto článku pokračujeme analýzou procesnoprávnej časti ústavného zákona, t.j. konania vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov.
KONANIE VO VECI OCHRANY VEREJNÉHO ZÁUJMU A ZAMEDZENIA ROZPORU ZÁUJMOV
Obecné zastupiteľstvo má v zmysle ústavného zákona v porovnaní s inými platnými právnymi predpismi slovenského právneho poriadku špecifické postavenie. Toto špecifikum sa prejavuje v tom, že obecné zastupiteľstvo realizuje konanie, teda procesný postup, ktorého výsledkom je
vydanie individuálneho právneho aktu – rozhodnutia.
Celému konaniu je preto potrebné venovať náležitú pozornosť. Veľká pozornosť musí byť tiež venovaná vyhotoveniu rozhodnutia obecného zastupiteľstva a všetkým jeho povinným náležitostiam.
Fakt, že nejde o jednoduchú úlohu a že formalizovaná individuálna rozhodovacia činnosť predstavuje pre kolektívny orgán, akým je obecné zastupiteľstvo, značný problém, potvrdzuje aj skutočnosť, že v siedmich z ôsmich preskúmavacích konaní na Ústavnom súde došlo zo strany Ústavného súdu k zrušeniu rozhodnutí obecných zastupiteľstiev (v jednom prípade k zrušeniu časti rozhodnutia).
V zmysle čl. 9 ods. 1 písm. b) ústavného zákona konanie o návrhu vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov (ďalej len „konanie“) vykonáva voči obecným funkcionárom obecné zastupiteľstvo.
Konanie vykonáva obecné zastupiteľstvo buď:
a)
z vlastnej iniciatívy
, ak jeho zistenia nasvedčujú tomu, že verejný funkcionár v oznámení podľa čl. 7 alebo čl. 8 ústavného zákona uviedol neúplné alebo nepravdivé údaje alebo že verejný funkcionár nesplnil alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené týmto ústavným zákonom alebo osobitným zákonom (napr. zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. – ďalej len „zákon o obecnom zriadení“); subjektom podávajúcim návrh na začatie konania je „Komisia obecného zastupiteľstva na ochranu verejného záujmu“,
b)
na základe riadne odôvodneného podnetu
, z ktorého je zrejmé, kto ho podáva, ktorého verejného funkcionára sa týka a čo sa namieta.
Začatie konania
Ak sa konanie začína z vlastnej iniciatívy
obecného zastupiteľstva, konanie je začaté dňom, keď obecné zastupiteľstvo urobí prvý úkon voči verejnému funkcionárovi, proti ktorému sa vedie konanie, t.j. dňom, keď obecné zastupiteľstvo vydá uznesenie o začatí konania.
Ak sa konanie začína na podnet
, dňom začatia konania je deň doručenia podnetu obecnému zastupiteľstvu.
Priebeh konania
Ústavný zákon v čl. 9 ods. 4 zakotvuje základné zásady vo vzťahu k požiadavke
náležitého zistenia skutkového stavu a ob
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.